U kunt een schadevergoeding krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U heeft het poststuk verstuurd met de universele postdienst (UPD).In Nederland is dat PostNL. Bij verlies of schade door een andere pakketdienst, moet u uw klacht daar melden.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Aansprakelijkheid voor verloren of vermiste pakketten
Als het pakket kwijtraakt of beschadigd raakt tijdens het transport met een externe verzender of bezorgservice, zoals de United States Postal Service (USPS) of FedEx, is de verkoper verantwoordelijk en moet deze het artikel doorgaans vervangen of u een vergoeding geven.
Hoewel de manier waarop de consument het pakket ter verzending heeft aangeboden afwijkt van de normale gang van zaken is PostNL toch aansprakelijk voor het zoekraken en moet het de consument de gevraagde vergoeding betalen.
Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden. Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen? En vraag je als koper toch om het op te sturen? Dan is dit voor eigen risico.
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt.De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
In Nederland is dat PostNL. Bij verlies of schade door een andere pakketdienst, moet u uw klacht daar melden. U bent de verzender. U heeft het poststuk aangetekend, met spoed of met verzekerservice verzonden.
Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging. Dit is afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket.
In principe is het postbedrijf niet aansprakelijk voor kwijtgeraakte pakketten.Dit geldt echter niet wanneer een pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd. In dat geval zal het postbedrijf de waarde vergoeden die de consument bij het verzenden heeft opgegeven.
Uw artikel is bezorgd door een koerier
Als uw artikel niet op de afgesproken locatie is afgeleverd, is het de wettelijke verantwoordelijkheid van de verkoper om het probleem op te lossen.
De USPS-verwerkingscentra sturen al hun onbestelbare post naar het Mail Recovery Center. Ze scannen en openen de pakketten om te zoeken naar identificerende informatie die kan helpen het pakket bij de rechtmatige eigenaar te krijgen als het item een waarde heeft van $ 25 of meer. Pakketten met een waarde van minder dan $ 25 worden weggegooid en/of gerecycled .
Een standaard pakket is niet verzekerd. Wil je je pakket wel graag verzekerd versturen? Kies dan voor aangetekend. Dan is je pakket verzekerd tot € 500.
In gevallen waarin de verkoper en koper hun verantwoordelijkheden correct zijn nagekomen, maar een pakket toch zoekraakt, ligt de aansprakelijkheid vaak bij het logistieke bedrijf . Het transportbedrijf wordt verantwoordelijk voor het verlies, met name vanwege hun nalatigheid of verkeerde behandeling.
Neem dan binnen 30 dagen contact op met onze Klantenservice. Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen.
Als je dus niks hebt ontvangen moet de webwinkelier in actie komen. Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt.
Track en trace geldt voor verstuurde standaard pakketten die groter zijn dan brievenbusformaat. Track en trace brengt echter niet mee dat sprake is van een verzekering.
De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief is €50.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
'Het retour zenden van een op afstand gekochte product komt voor risico van de consument. Het is daarom verstandig om op een manier te verzenden dat er bewijs is dat iets ter verzending is aangeboden. Indien een pakket onverhoopt niet aankomt, dan is de consument zelf aansprakelijk.
Een PostNL onderzoek waarbij een handtekening nodig is voor ontvangst duurt tot 30 dagen, geen 2 weken zoals mijn collega's aan hebben gegeven.
Meestal bezorgen we de volgende dag (maandag t/m zaterdag). Bij drukte of een storing kan er vertraging zijn, maar vaak is je pakket of post er binnen 2 dagen alsnog. Heeft je post geen track & trace-code? Ga dan naar de pagina Post zonder track & trace niet bezorgd.
Het is de verantwoordelijkheid van de afzender dat een pakketje in goede orde op de plaats van bestemming aankomt. Zolang er geen handtekening van de ontvanger – of zijn of haar buren – staat, is dit het geval. Ook als er onderweg iets misgaat, is de afzender verantwoordelijk.
De politie doet altijd iets. Soms is dat slechts vastleggen dat iemand weg is en deze opnemen in het opsporingsregister en soms pakt de politie groot uit met een zoekactie. Bij vermissingen zijn de eerste 24 tot 48 uur cruciaal. Wacht niet te lang met het melden van een vermissing bij de politie.