Een slimme camera is een IP camera met geïntegreerde intelligentie of gekoppeld op een server met intelligente software. Deze intelligentie laat toe om beelden automatisch te analyseren en als gevolg meldingen te sturen naar een operator of andere ontvangers.
De slimme camera kan smartphonegebruikers in de auto ook in de nacht betrappen, dankzij de infraroodtechnologie. Door het gebruik van de kunstmatige intelligentie (zo noemt de politie het) kan de camera zien of een bestuurder (tijdens het rijden) een mobiel elektronisch apparaat in gebruik heeft.
Deze camera's, ook wel slimme camera's genoemd, kunnen naast het meten van de snelheid (trajectcontrole), ook nummerplaten herkennen van bijvoorbeeld geseinde of gestolen wagens. Via een vast ANPR-netwerk wil de politiezone Voorkempen haar ganse grondgebied in verschillende fasen uitbreiden met deze slimme camera's.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk. Automobilisten gaan daardoor meer slingeren en houden hun snelheid niet constant vast.
De nummerplaatscanners van de huidige lichting slimme camera's wordt niet enkel ingezet om te flitsen wanneer je te snel rijdt, maar ook om nummerplaten te scannen waar er mogelijk schulden aan verbonden zijn. Tot voor 1 januari 2017 kon de douane enkel auto's tegenhouden met openstaande verkeersboetes.
Hoe werken de smartphone flitspalen? Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft. Dit elektronisch apparaat kan een smartphone zijn, maar bijvoorbeeld ook een tablet of een navigatie-apparaat.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.
Zodra je in de lijn (zeg maar in het zicht) komt van de radar kan je worden geflitst. 2, 3 of meer banen maakt echt niets uit, want de bundel komt een stuk verder. Heb je geluk en zit er iemand precies tussen jou en de radar, dan kan de radar jou niet zien en je snelheid meten en dus ook niet flitsen.
Daar riskeren zij een boete tot 4.000 euro, en een intrekking van het rijbewijs van 8 dagen tot 5 jaar in de ernstigste gevallen.”
ANPR-camera's (automatic number plate recognition) zijn camera's waarmee de politie automatisch nummerplaten kan lezen.
De dertien automatische camera's die autonummerplaten herkennen die de stad aan het op- en afrittencomplex aan de E40 in Aalst zal plaatsen, kosten in totaal 210.000 euro.
Een Smart Home bestaat uit verschillende elementen. Van slimme verlichting zoals een Hue Dimmer Switch tot aan een slimme deurbel. Een slimme deurbel vormt een onderdeel van de beveiliging van je smart home, net als slimme beveiligingscamera's. Deze camera's worden ook wel Smart Beveiligingscamera's genoemd.
De smartphone-flitsers staan opgesteld boven de weg, op bijvoorbeeld viaducten. De kijkhoek is zo dat de chauffeur, op zijn gezicht na, goed zichtbaar is. Even de telefoon in de hand om een appje te lezen of snel te beantwoorden; de kans dat je wordt gepakt wordt steeds groter.
IP-camera's, ook wel netwerkcamera's genoemd, zijn (bedrade of draadloze) camera's die gebruik maken van het Internet-Protocol. Ze kunnen videobeelden en geluid rechtstreeks streamen via internet. Hierdoor is het mogelijk om waar dan ook ter wereld de beelden live te bekijken en te beoordelen.
Meestal mogen camerabeelden maximaal vier weken bewaard worden, dat staat ook in artikel 151c van de Gemeentewet. Maar daar zijn ook uitzonderingen op. Als de politie beelden heeft van een misdaad en deze kan gebruiken bij opsporing en vervolging, dan mogen die beelden soms langer bewaard worden.
De naam flitspaal komt dus inderdaad van het feit dat ze flitsen. Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits.
2. Ondergrens voor bekeuren Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.
De werking van een roodlicht camera
De tussenruimte is 0,5 0f 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden en de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn. Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst.
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
De camera's in de politieauto's staan niet continue aan. De agent bepaalt wanneer de camera gaat opnemen. De politievoertuigen die voorzien zijn van een camera aan boord zijn te herkennen via een sticker op de auto. De politie maakt al gebruik van bodycams.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
De flitsbunker is een relatief nieuw soort flitspaal, die een langere periode wordt neergezet langs de snelweg. Door zijn vorm ziet de flitsbunker er inderdaad uit als een bunker. Officieel heet het ding de Speed Enforcement Trailer en het is in feite een omgebouwde aanhanger.