Op een circuit is elke piloot verantwoordelijk voor zijn eigen schade." "Zelfs als iemand anders op je inrijdt en voor de volle 100 procent in de fout is, draai jij ervoor op. Max Verstappen reed in China in op Sebastian Vettel. Het was zijn schuld, maar hij moest de schade aan de Ferrari dus niet betalen.”
De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Voorvleugel – €175.000
De voorvleugel is essentieel voor de nodige down-force. Zonder die down-force kan de auto gaan zwabberen en kun je minder goed remmen, bochten minder scherp nemen en minder snelle rondetijden neerzetten. Althans, dat zou je denken.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
De laatste vraag hebben we hierboven al beantwoord in de vraag “wat kost een F1 band”. Dit is namelijk 2400 euro per set banden. Gemiddeld gebruikt elke auto 13 sets banden per Grand Prix weekend.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken. Dat is de reden dat de meeste monteurs echt grote liefde voor hun vak hebben.
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Voor de tweede keer op rij pakte hij op glorieuze wijze de winst van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix en bouwde daarmee zijn voorsprong in de WK-stand nog verder uit. Jumbo is als trotse sponsor van Max Verstappen net zoals het uitzinnige oranje publiek in juichstemming.
Coureurs verliezen namelijk veel vocht tijdens een race en worden hierdoor vaak meerdere kilo's lichter. Daarom moeten ze direct na de race gewogen worden, nog voordat ze hun vochtverlies weer hebben kunnen aanvullen en op die manier weer zwaarder worden.