De belangrijkste principes waarop deze kwaliteitsmanagement modellen zijn gebaseerd zijn: Klantgerichtheid; is een belangrijk principe van kwaliteitsmodellen. Waarbij de klant de definitie van kwaliteit bepaald.De klant bepaalt wat voor product zij wil en aan welke kwaliteitscriteria deze moet voldoen.
Kwaliteitsmanagement is een manier van managen en organiseren gericht op continu verbeteren van product, productieproces, dienst of organisatie. Het betreft alle onderdelen van het managen van een organisatie.
Een kwaliteitssysteem is een managementinstrument om de kwaliteit van je bedrijfsvoering te waarborgen en te verbeteren. Het systeem maakt zichtbaar wat de kritieke processen in de organisatie zijn, of klantaanvragen juist en tijdig verwerkt worden en of je klanten tevreden zijn.
Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Het kwaliteitsbeleid is te lezen als de missie van het bedrijf gezien vanuit de klant. Het dient te vermelden dat het bedrijf zich commiteert aan het voldoen aan eisen van de klant en de wettelijke regelgeving en dat het haar kwaliteitssysteem continu wil verbeteren.
Daarmee biedt kwaliteitsmanagement volgens ISO 9001 een aantal voordelen: Het opzetten van een goede interne organisatie- en communicatiestructuur. Inzicht in de eisen van de verschillende belanghebbenden die belangrijk zijn voor de organisatie, wat als basis dient om goede beslissingen te nemen.
Aan informatie kan men veel kwaliteitseisen stellen, zoals: relevantie, klantspecificiteit, toereikendheid, beschikbaarheid, consistentie, aanvaardbaarheid, kwantificeerbaarheid, tijdigheid, presentatievorm, betrouwbaarheid, rechtmatigheid en kostprijs.
Een kwaliteitsmanagementsysteem is een overzichtelijk geheel van alle vereiste procedures, processen, beleid, resultaten en registraties binnen een bedrijf. Deze zaken hoeven niet allemaal op één plek te staan. Er moet wel een duidelijke onderlinge verbinding tussen de verschillende elementen zijn.
Kwaliteit ontstaat in eerste instantie in de relatie tussen de cliënt, de medewerker en de naasten. Vanuit die gedachte geeft het management de teams op de werkvloer de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om de dingen zelf te regelen voor onze cliënten. De teams werken samen met de cliënten en hun naasten/familie.
De kwaliteit van iets is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet. Een ander woord voor kwaliteit is deugdelijkheid. Door de grote toename van producten en diensten is de kwaliteit van die producten in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Kwaliteitsgerichtheid wil zeggen dat je hoge eisen stelt aan je eigen werk en dat van anderen en voortdurend streeft naar verbetering ervan.
Een goed kwaliteitsmanagementsysteem is gebaseerd op een procesgerichte benadering en de Deming-cirkel of PDCA-cyclus. De Deming-cirkel of PDCA-cyclus is een methode om voortdurend verbeteringen aan te brengen. Het verloopt via vier elkaar opeenvolgende fasen: plan-do-check-act.
ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Met een ISO 9001 certificaat toont u klanten en prospects dat uw processen voldoen aan internationale normen en dat u veel waarde hecht aan continue verbetering. Kiwa heeft ruime ervaring met ISO 9001 certificering.
Het kwaliteitsbeleid en het kwaliteitshandboek is voor alle medewerkers beschikbaar gesteld door middel van MAVIM op het bedrijfsnetwerk.
De overkoepende doelstellingen en de koers van een overheid en/of organisatie rond het verhogen van de kwaliteit van zorg vormen samen het kwaliteitsbeleid. Elke gebruiker heeft recht op kwaliteitsvolle zorg- en hulpverlening. Elke zorg- en hulpverlener heeft de plicht om kwaliteitsvolle zorg te verlenen.
Het kwaliteitssysteem helpt de organisatie de zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig, om op die manier te zorgen dat het kwaliteitsniveau constant verbetert. Kwaliteit is daarnaast een strategisch middel om klanten te binden en het marktaandeel te vergroten.
De medewerker (afdeling) die verantwoordelijk is voor kwaliteit speelt een centrale rol in de voorbereiding en succesvolle implementatie van kwaliteitsmanagement. In deze rol stel je de plannen op, bewaak je de kaders en verzorg je de communicatie met alle andere betrokkenen.