De bank zorgt ervoor dat de benodigde informatie bij de notaris van uw keuze (de koper beslist bij welke notaris de levering en hypotheek zal plaatsvinden) komt.
De koper kiest de notaris meestal. Maar een notaris die voor de koper goedkoop is, kan voor de verkoper nog wel eens duurder uitvallen.
De notaris wordt aangewezen door koper/verkoper. Dit betekent dus dat er wordt doorgehaald wat niet van toepassing is. In de praktijk is het eigenlijk zo dat de koper van een woning kiest welke notaris hij wil inschakelen voor het overdragen van de woning. De kosten van de notaris zijn ook voor de koper.
Iedereen is vrij om zijn notaris te kiezen. Dit geldt niet alleen wanneer je de verkoper bent. Vaak kiezen de verkoper én de koper elk hun notaris bij een aankoop. Ook dat heeft geen effect op het verschuldigde ereloon.
Zowel koper als verkoper zijn vrij om hun notaris te kiezen.
Het feit dat er twee notarissen betrokken zijn bij een verkoop, heeft geen invloed op het verschuldigde ereloon. De notarissen krijgen dan gewoon elk de helft van het ereloon, jij voelt daar financieel niets van.
Aantal mogelijk op te richten nieuwe standplaatsen. Het wettelijk toegelaten maximum notarissen bedraagt 1.219 tegenover 1.231 notarissen in functie. Op vandaag zijn er 59 notarissen in overtal ten overstaan van de maxima in de gerechtelijke arrondissementen.
De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd. Een wijziging wordt door de algemene vergadering beslist of door de vrederechter (op verzoek van een mede-eigenaar).
De notaris regelt voor u de koop-, leverings- en hypotheekakte. Het is gebruikelijk dat de kopende partij de notaris mag aanwijzen want als koper betaalt u ook de kosten hiervan. Het is tegenwoordig niet meer belangrijk waar deze notaris gevestigd is.
De afrekening na een verkoop? Principe: wie eigenaar is, betaalt. De bijdrageplicht in de gemeenschappelijke kosten komt toe aan wie eigenaar is van een privatieve kavel. Koper betaalt 'gewone' kosten vanaf gebruik.
Koper en verkoper kunnen dezelfde notaris nemen of elk hun eigen notaris inschakelen.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
je kan van notaris veranderen tijdens de koop maar je moet dan wel zijn honorarium betalen voor je een andere kan nemen.
Voor de officiële overdracht plaats vindt, wordt de woning nog een laatste keer geïnspecteerd. Als verkopende partij dien je hierbij aanwezig te zijn. Als alles volgens plan gaat, vindt de officiële overdracht plaats bij de notaris. Als je het fijn vindt kan de makelaar ook bij de overdracht aanwezig zijn.
De notaris doet en regelt verschillende dingen bij de verkoop van een woning. Dit zijn taken die alleen door een notaris gedaan mogen worden. Het merendeel van het werk wordt achter de schermen gedaan, zodat alles klaar is op het moment dat de koper en jij als verkoper de documenten ondertekenen.
Er zijn geen wettelijke regels voor de keuze van een notaris. Meestal kiest de koper de notaris uit, maar u bent vrij te bepalen wie de notaris kiest bij de verkoop van het huis.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
De notaris mag uw geld nog vasthouden totdat hij de controle op beslagen heeft kunnen doen. Wanneer hij deze controle doet, is afhankelijk van de dag en tijd waarop u de akte van levering tekent. Gebeurt dit op een werkdag voor 15:00 uur in de middag, dan kan de hij de volgende dag al de nacontrole uitvoeren.
Dit is meestal één of twee werkdagen na het passeren van de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte. Bij de betaling is de notaris gebonden aan wet- en regelgeving.
In principe ontvang je het geld van de notaris binnen enkele dagen na het passeren van je huis (de juridische levering). Na ondertekening moet de notaris nog een aantal controles uitvoeren, voordat het geld overgemaakt kan worden. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan hypotheken en beslagen.
Notarissen controleren ook elkaar. Wie maakt de afspraak bij de notaris? Meestal zijn de verkoper zelf en de verkoopmakelaar daarbij allebei aanwezig en gaat iedereen aansluitend naar de notaris. Hoeveel tijd je nodig hebt hangt natuurlijk af van de grootte van het huis en hoe nauwkeurig je de woning controleert.
In een vroegtijdig stadium is het van belang na te denken over de keuze van uw notaris. U als koper bepaalt doorgaans met welke notaris wordt samengewerkt. De makelaar stuurt de getekende koopovereenkomst naar de gekozen notaris.
De kosten koper, ook wel koperskosten genoemd, bestaan officieel uit overdrachtsbelasting en de notariskosten voor de eigendomsakte. Echter worden alle bijkomende kosten voor het kopen van een huis (zoals notariskosten voor de hypotheekakte en de kosten voor hypotheekadvies) soms ook als kosten koper aangeduid.
De akte van verdeling is verplicht als jij en je ex-partner de woning samen hebben gekocht, als jullie getrouwd waren in gemeenschap van goederen of wanneer de woning via huwelijkse voorwaarden geregistreerd staat als gemeenschappelijk bezit.
In principe is het de notaris van de koper die de verkoopakte opstelt en op wiens kantoor de authentieke akte wordt ondertekend. De notaris van de verkoper kan op zijn beurt nakijken of de akte geen nadelige bepalingen bevat voor de verkoper. Wie bepaalt datum verlijden akte?
Iedere notaris bepaalt namelijk zelf zijn eigen tarieven. Hierdoor kost de akte van verdeling bij de ene notaris € 500,-, terwijl de notariskosten voor de akte van verdeling bij het andere notariskantoor € 1500,- bedragen. Houdt bij deze kosten rekening met de kadasterkosten.