Koper kiest meestal notaris Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
De notaris wordt aangewezen door koper/verkoper. Dit betekent dus dat er wordt doorgehaald wat niet van toepassing is. In de praktijk is het eigenlijk zo dat de koper van een woning kiest welke notaris hij wil inschakelen voor het overdragen van de woning. De kosten van de notaris zijn ook voor de koper.
Wie kiest de notaris? Als er onroerend goed wordt verkocht, dan betaalt de koper de notaris. In veel gevallen is het ook zo dat de koper de notaris mag uitkiezen, al zijn er wel uitzonderingen op deze regel. Als je het eens bent over het aanstellen van de notaris, dan is er verder geen probleem.
Wie kiest de notaris? Als je een bestaande woning koopt, mag jij als koper kiezen bij welke notaris je de overdracht wilt laten plaatsvinden. Koop je een nieuwbouwwoning, dan ligt dat anders. Daar bepaalt in de meeste gevallen de verkoper welke notaris de leveringsakte opmaakt.
Een notaris is een jurist en openbaar ambtenaar, benoemd door de overheid, die bevoegd is om authentieke akten te verlijden in de gevallen waarin de wet aan hem of haar die bevoegdheid toekent en een partij dit van hem verlangt.
Je wordt door de koning benoemd bij Koninklijk Besluit. Vlak na de benoeming leg je een eed af. Hierin beloof je je aan de regels en plichten van het notarisambt te houden, zoals de geheimhoudingsplicht en verplichte onpartijdigheid. Na het afleggen van de eed is het officieel en mag je jezelf notaris noemen.
Dan is het wettelijk verplicht dat te regelen via de notaris. De notaris begeleidt koper en verkoper. De notaris zorgt dat alle afspraken bindend worden vastgelegd in aktes.
De koper kiest de notaris meestal. Maar een notaris die voor de koper goedkoop is, kan voor de verkoper nog wel eens duurder uitvallen.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Meestal maakt de makelaar het koopcontract. Dit is een document waar je alle belangrijke afspraken over de koop of verkoop van een woning zet. Het contract is pas geldig als de koper en de verkoper allebei getekend hebben.
De notaris maakt de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte en laat deze ondertekenen.Daarna zorgt hij voor inschrijving van de akten in de openbare registers. De koper van een huis heeft het recht zijn notaris aan te wijzen. Uitzondering: nieuwbouw of bepaalde specifieke projecten.
Als je de kosten koper wilt berekenen, kun je vaak een percentage nemen van de koopsom. Dit is ongeveer 5% tot 6%.Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting, dan kun je 3% tot 4% rekenen. Deze schatting geldt voor als je een bestaand huis koopt.
De koper kiest uit welke notaris dit gaat zijn. Hij is namelijk ook degene die de notaris betaalt. De notaris krijgt hiermee de opdracht van de koper om de overdracht van het huis te verzorgen. Eigenlijk is wat de notaris dus doet, ervoor zorgen dat de eigendom straks over gaat van de verkoper naar de koper.
Als u het huis daadwerkelijk gaat kopen moet het officieel van eigenaar wisselen bij de notaris. De notaris regelt voor u de koop-, leverings- en hypotheekakte. Het is gebruikelijk dat de kopende partij de notaris mag aanwijzen want als koper betaalt u ook de kosten hiervan.
Het eerste officiële document dat je gaat tekenen nadat je bod aanvaard is, is het (voorlopig) koopcontract. Vooraf spreek je samen met de verkopende partij de ontbindende voorwaarden af, zoals voorbehoud van financiering. Mocht je de hypotheek niet rond krijgen, dan kun je kosteloos de koop ontbinden.
De notariskosten bij de verkoop van een woning zijn meestal voor de koper. Dit geldt voor de kosten voor de aankoop van de woning; de overdrachtskosten. In veel gevallen kiest de koper dan ook de notaris waar de overdracht van het huis plaatsvindt. Toch is het ook denkbaar dat je als verkoper de notaris kiest.
De notaris regelt alle juridische zaken rond de overdracht. Hij is ook de enige die dat mag doen. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt daarom naar de belangen van de koper én die van de verkoper.
Tarieven en kosten
Het eerste advies is gratis. Pas als de notaris een dossier opent en start met een onderzoek, begint de rekening te lopen.
De kosten verbonden aan de leveringsplicht van de verkoper zijn - behoudens andere overeenkomst met de koper - ten laste van de verkoper.
De koper betaalt alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van uw woning. Zijn er kosten voor de verkoop van uw woning, dan moet u die natuurlijk zelf betalen. Denk aan de kosten voor het doorhalen van uw hypotheek of het aflossen van een krediet.
Zeker als hij pas op het laatste moment aan de slag kan. Wie de kosten voor de notaris betaalt, spreekt u af in het koopcontract. Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning.Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten.
De notaris is als enige bevoegd om jouw nieuwe woning over te dragen. Hiervoor maakt hij twee notariële aktes op. Het gaat dan om de leveringsakte (overdrachtsakte) en de hypotheekakte. Beide akten zijn verplicht bij het kopen van een huis met hypotheek.
De notaris controleert de persoonsgegevens van de verkoper en koper aan de hand van geldige identiteitsbewijzen, te weten een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Zonder een persoonlijke controle op kantoor, kunnen wij niet tot het tekenen van de akte overgaan.
Bel de Notaristelefoon voor al je algemene vragen over erfenissen, testamenten, schenkingen, het kopen van een huis, huwelijkse voorwaarden, het oprichten van een bv en nog veel meer. Jouw vraag wordt beantwoord door notarissen en notarieel deskundigen.