Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Het is meestal niet mogelijk de compressor van de airco te repareren, waardoor deze in zijn geheel vervangen moet worden. Het vervangen de airco compressor kost zo'n 1000 euro, afhankelijk van het model van de auto.
Motorschade zal dat niet opleveren want de pomp wordt aangedreven door de multiriem. Schade aan de multiriem kan wel ontstaan en kan een pechsituatie opleveren omdat de dynamo dan ook niet meer wordt aangedreven.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Een aircosysteem is vrijwel onderhoudsarm. Toch is het goed om minimaal 2 keer per jaar een check uit te voeren. Aangezien je met stof en vuil van buiten te maken hebt, is de kans aanwezig dat de werking van de airco met de tijd minder wordt.
Airconditioners werken met koelvloeistof. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht binnen en geeft dit af aan de buitenlucht. Eigenlijk is de werking te vergelijken met die van een koelkast.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.
Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt. Als alternatief kan het lek zichtbaar gemaakt worden met lekdetectiemiddel. Het middel wordt op het systeem gesproeid, op de plaats van het lek vormt zich schuim.
Om fouten in het airconditioningsysteem op te sporen, controleer je eerst de functies en de systeemdruk. Schakel de compressor in, controleer of de stekker goed vast zit en of er spanning is. Is de aandrijfriem goed en op de juiste manier en spanning gemonteerd? Inspecteer de pomp visueel op lekkage.
Een airco compressor is een pomp die koudemiddel rondpompt. De Airco compressor zorgt ervoor dat het koelmiddel samen wordt geperst tot een gas met een gasdruk van 12 tot 14 bar. Het langzamerhand opbouwen van deze druk is belangrijk, omdat zo het verloop op peil wordt gehouden.
Als de airco compressor niet meer naar behoren functioneert, is reviseren of vervangen mogelijk. De specialisten van Auto Elect B.V. kunnen uw airco compressor reviseren en weer opleveren als nieuw. De revisie gebeurt met de uiterste zorg en uitsluitend originele onderdelen om de kwaliteit te waarborgen.
Het probleem kan worden veroorzaakt door een defecte afstandsbediening, problemen met de batterijen of een storing aan uw airconditioning.
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
Airco's moeten gemiddeld één keer in de twee jaar bijgevuld en opnieuw gevacumeerd worden. Laat je airco bijvullen door een STEK-gecertificeerde monteur. Het is bij wet verboden om je airco zelf bij te vullen. Groot onderhoud kost je gemiddeld € 170.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
De gemiddelde kosten voor het bijvullen van je airco ligt tussen de 130 en 200 euro. Vaak is deze prijs inclusief onderhoud zoals vacumeren en de arbeids- en voorrijkosten.
Het airco-onderhoud duurt gemiddeld 60 minuten.
Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen.