De klachten die het LAKS verzamelt, worden dan beoordeeld door het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Het CvTE zal uiteindelijk de hoogte van de N-term bepalen, mede met de hulp van de klachten van het LAKS. Kortom: de hoeveelheid klachten over de moeilijkheid van een examen leidt niet tot een hogere N-term.
De N-term wordt berekend door alle cijfers die behaald zijn bij het desbetreffende examen te delen door het aantal leerlingen dat heeft deel genomen aan het examen. Als dit cijfer lager is dan verwacht dan wordt de N-term omhoog aangepast. Het tegenovergestelde geldt als het cijfer hoger is dan verwacht.
Alleen klachten die aantonen dat er fouten in het examen zitten hebben mogelijk effect op de N-term/het correctievoorschrift van een examen en alleen met klachten die duidelijk aantonen dat de school fout zit (bijvoorbeeld ernstig geluidsoverlast) kunnen wij iets veranderen aan de geldigheid van een examen.
Zoals je net al kon lezen, wordt de N-term bepaald nádat de eindexamens zijn gemaakt en nagekeken.
Dit jaar zijn de N-termen gemiddeld 0 tot 0,1 punt hoger dan in de jaren 2015-2019. Om iets te kunnen zeggen over het vaardigheidsniveau van de examenkandidaten in vergelijking met andere jaren is een verdere analyse nodig. De onderzoeksresultaten hiervan verwachten we net als in 2022 in het najaar te publiceren.
Als een examen relatief makkelijk is, wordt de N-term laag (minimaal 0,0). Je moet dan meer scorepunten halen voor een voldoende, dan wanneer een examen relatief moeilijk is. Is een examen relatief moeilijk, dan wordt de N-term hoger (maximaal 2,0, in principe).
Een N-term kan tussen de 0 en 2 liggen. Als 1 dus normaal is, dan heb je bij een N-term van 2 met een hele moeilijke toets te maken. Is de N-term 2, dan krijg je dus bijna een punt extra bovenop je cijfer, omdat het examen relatief moeilijk.
Een cijfer lager dan een 5,5 is een onvoldoende, een cijfer vanaf 5,5 tot en met 7,4 is een voldoende en een cijfer van 7,5 of hoger is een goed.
In de praktijk worden N-termen nooit lager dan 0,0.
Bovenstaande grafiek toont per jaar welke N-term voor Nederlands is gebruikt. De N-termen worden getoond voor de periode 2000 tot en met 2023. Nederlands, N-term gemiddeld over de examenjaren 2000 tot en met 2023 per opleiding: De n-term voor het VMBO Basis examen Nederlands was gemiddeld 0,99.
De N-term, per vak, wordt in de periode na de centraal schriftelijke examens bekend gemaakt. Op deze site zijn de Normeringsterm-calculators hetzelfde voor voldoende 6 en voldoende 5.5.
Als moeilijkste examens werden de vakken wiskunde en natuurkunde het meest genoemd, op de voet gevolgd door economie, Nederlands en geschiedenis. Het examen Engels werd massaal als makkelijkste examen verkozen, maar ook wiskunde en Duits werden hier genoemd.
Op nummer 1 staat het vwo-examen Nederlands, met zo'n 25.000 klachten. Op nummer 2 volgt het havo-examen wiskunde A (15.000 klachten). Op nummer 3 vinden we het vmbo-examen biologie (14.000 klachten) en op nummer 4 het havo-examen aardrijkskunde (13.500 klachten).
Is een 5.5 voldoende? Ja, alle cijfers boven een 5.5 zijn voldoende. Wat is de 5.5 regel? Gemiddeld moeten alle resultaten van je centraal examen minimaal een 5,5 (voldoende) zijn.
Gemiddeld moeten alle resultaten van je centraal examen minimaal een voldoende zijn. Dit wordt de 5,5-regel genoemd. Zijn al je eindcijfers een 6 of hoger, dan ben je sowieso geslaagd.Als je één 5 hebt en de rest is 6 of hoger, dan ben je ook geslaagd.
Is het cijfer achter de komma een 4 of lager, dan wordt het cijfer naar beneden afgerond. Dus stel je gemiddelde eindcijfer is een 5,4, dan wordt je finale eindcijfer een 5. Is het cijfer achter de komma een 5 of hoger, dan wordt het cijfer naar boven afgerond.
Dit is een getal wat aangeeft op welke manier de cijfers worden aangepast. Een N-term hoger dan 1,0 betekent dat de cijfers worden opgehoogd. Een N-term lager dan 1,0 betekent dat de cijfers worden verlaagd. En een N-term gelijk aan 1,0 betekent dat je cijfer gelijk blijft.
In examenjaar 2023 slaagde 89,4% van alle kandidaten voor hun eindexamens. Dit percentage is lager dan de periode waarin er extra examenmaatregelen getroffen waren vanwege de coronapandemie (examenjaren 2020, 2021 en 2022). Het slagingspercentage van dit jaar is ook iets onder het niveau van pre-corona.
Kijk op examenblad.nl, examenklacht.nl of cito.nl. Op dinsdag 2 juli 2024 om 8.00 uur is de definitieve N-term van het tweede tijdvak bekend. Je weet dan welk cijfer je krijgt voor een bepaalde puntenscore. Kijk op examenblad.nl, examenklacht.nl of cito.nl.
Een 5 (of lager) geldt als onvoldoende, een 6 (of hoger) geldt als voldoende.
Nee, je mag maximaal 2 vijven OF 1 vijf en 1 vier OF 1 vier hebben op je eindlijst.
Wil je cum laude slagen in het vwo? Dan moet je een 8,0 of hoger hebben voor het gemiddelde van de eindcijfers voor:de vakken in het gemeenschappelijk deel van het profiel. het combinatiecijfer.
Sommige jaren zijn examens moeilijker dan in andere jaren. Om te garanderen dat het niveau om een voldoende te halen hetzelfde blijft, wordt ná het nakijken, het examenniveau landelijk geëvalueerd door een commissie bestaande uit experts en docenten. Hierbij is de N-term, oftewel de normeringsterm van belang.
Norm = Aantal Uren / Aantal eenheden. Arbeid = Aantal uren * Functie-uurloon / Aantal eenheden.
In de publieke sector hebben veel mensen last van een n=1-complex: de overtuiging dat één ervaring of enkele ervaringen per definitie niet van betekenis zijn. Je ziet het niet alleen in overleggen, maar ook in rapporten, beleidskeuzes of reacties.