De prijzen per station zijn afhankelijk van de exploitatiekosten van het station.Ook spelen de omgeving en concurrentie een rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
Benzine is in Nederland trouwens veel duurder dan in Duitsland of België. Dat komt doordat de overheid heel veel belasting heft over benzine. Twee derde van het geld dat wij voor onze benzine betalen verdwijnt in de schatkist.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Door de steeds hogere olieprijzen blijft de benzineprijs klimmen. De gemiddelde adviesprijs voor een liter benzine stijgt vrijdag met 4 eurocent. Aan de pomp kost een liter Euro95 dan 2,31 euro. Volgens Paul van Selms van het consumentencollectief UnitedConsumers is het de sterkste stijging op één dag ooit.
'De gebruikelijke marge voor de pomphouder op een liter benzine ligt tussen de 15,5 en 17 cent. Dat kan nu 17,5 tot 20 cent zijn'. De hogere marge ontstaat doordat de benzineprijs op de wereldmarkt sneller daalt dat de adviesprijs aan de pomp.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,032. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,679 en de BTW is € 0,353.
Volgens United Consumers is de gemiddelde prijs van Euro 95 in Nederland momenteel 2,160 euro. Exclusief de 21 procent BTW zou de prijs al 1,785 euro zijn. Als de BTW niet 21 procent zou zijn, maar 9 procent zoals bij levensmiddelen en bepaalde essentiële diensten, dan zou de prijs al zakken naar 1,95 euro.
Vanaf 1 april 2022 heeft het kabinet de belasting voor ongelode benzine, diesel en LPG verlaagd om de stijging van de energieprijzen te vergoeden. De belastingverlaging wordt verlengd tot en met 30 juni 2023. In de tweede helft van 2023 gaat het tarief weer langzaam omhoog.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
Record duurste benzine ooit in Nederland vandaag gebroken: 2,504 euro per liter.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
In 2020 waren de totale inkomsten van de overheid uit accijns op tabak 3,2 miljard euro, precies een verdubbeling ten opzichte van 2000 toen de opbrengst nog 1,6 miljard euro was. De stijging is het saldo van lagere verkopen en hogere accijnzen.
Noorwegen is Rusland voorbijgestreefd als belangrijkste leverancier van ruwe aardolie aan Nederland. In 2008 kwam een derde van de Nederlandse olie-import nog uit de Russische Federatie, maar dat is inmiddels afgenomen tot een kwart.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Europa belangrijkste grondstoffenleverancier
De import van grondstoffen komt voor twee derde uit Europese landen. Veel fossiele brandstoffen zoals aardolie komen uit Rusland en Noorwegen, zand en grind uit de buurlanden, granen uit Frankrijk. Metaalertsen en sojabonen komen vooral uit Brazilië.
Luxemburg is het goedkoopste land om te tanken
Gemeten per inwoner is Luxemburg het rijkste land ter wereld. De regering daar vindt het niet zo nodig om brandstof extra te belasten. En de Luxemburgers hebben heus wel door dat Nederlanders op doorreis massaal hun auto komen volgieten.
Ondanks de hoge inkoopprijzen voor de tankstations in Spanje zijn de uiteindelijke pompprijzen toch lager dan andere landen omdat er minder belasting wordt geheven door de Spaanse overheid en minder marge is voor de tankstations.
In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland.
Accijns is een verbruiksbelasting die er voor moet zorgen dat men door de hoge kosten minder gaat consumeren van het product. Accijns wordt in Nederland geheven over brandstof, alcohol en rookwaren. Het accijnsbedrag is al verwerkt in de prijs die u als consument moet betalen.
10 november 2022 In het belastingplan dat vandaag is vastgesteld staat dat de accijns op brandstof per 1 januari 2023 met 6 cent wordt geïndexeerd. Deze accijnsverhoging wordt halverwege het jaar bij de automobilist in rekening gebracht en doet de eerder toegepaste accijnsverlaging grotendeels teniet.
De oorzaak van die enorme ommezwaai is simpel, Shell profiteerde volop van de hogere prijzen voor olie en gas. Met name die laatste brandstof speelt een grote rol, omdat Shell zich langzaam afkeert van olie en meer investeert in gas en duurzame energie zoals wind- en zonne-energie.
Ook de btw op brandstof is aftrekbaar. Het maakt hierbij geen verschil of het gaat om btw op benzine of diesel. Kortom, je kunt de btw van je auto terugvragen (ook als zzp'er) voor alle soorten brandstof, ook als je je auto aan een elektrische laadpaal hangt.
De afname komt vooral door de daling van de olieprijs, die wordt veroorzaakt door zorgen over een afzwakkende wereldeconomie. "Bovendien is er in de markt minder onzekerheid over de gevolgen van de oorlog in Oekraïne", zegt brandstofdeskundige Paul van Selms van UnitedConsumers.
De btw op benzine is aftrekbaar, maar om deze btw terug te vragen bij de eerstvolgende btw-aangifte moet de belastingdienst kunnen zien dat je bedrijf de afnemer is. Een makkelijke manier om dit te bewijzen is door te betalen met een zakelijke tankpas of een pinpas/creditcard op naam van het bedrijf.