Wie benoemt en ontslaat het bestuur? Het verschilt per rechtspersoon wie het bestuur benoemt: Bij een stichting kunnen bestuurders worden benoemd door de (bij oprichting) al benoemde bestuurders of door anderen. De manier van benoeming moet in de statuten staan.
Meestal bestaat het dagelijks bestuur uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester, soms aangevuld met een extra bestuurslid. Het dagelijks bestuur is gemachtigd vanuit het bestuur.
De benoeming van een bestuurder gebeurt door de algemene vergadering van aandeelhouders met een gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
College van burgemeester en schepenen en vast bureau. Het college van burgemeester en schepenen kan je beschouwen als de regering van de gemeente, de uitvoerende macht. Het college neemt het dagelijks bestuur waar en voert de besluiten van de gemeenteraad uit. De leden maken allen deel uit van die gemeenteraad.
De statutair bestuurder wordt benoemd door de aandeelhouders of de Raad van Commissarissen, terwijl de titulair bestuurder een werknemer is. Daarom heeft de titulair bestuurder een volmacht nodig om de vennootschap te vertegenwoordigen.
Een bestuurder is een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zetelt in het bestuursorgaan en daarin samen met de andere bestuurders mee de vereniging leidt. Het bestuursorgaan is naast de algemene vergadering een wettelijk verplicht orgaan bij verenigingen met rechtspersoonlijkheid.
Directeuren die in de raad van bestuur zitten, zijn 'officiële' directeuren – ze zijn officieel benoemd en zijn onderworpen aan de wettelijke taken die hierboven zijn beschreven. In sommige sectoren is er echter een beweging geweest om mensen de titel 'directeur' te geven, zelfs als ze niet daadwerkelijk in de raad van bestuur zitten .
Het algemeen bestuur is daarbij in de regel breed samengesteld terwijl het dagelijks bestuur zich (vooral) met de dagelijkse gang van zaken bezig houdt.
Het dagelijks bestuur omvat: de handelingen en de beslissingen die niet verder reiken dan de behoeften van het dagelijks leven van de vereniging. Voorbeeld: Het invorderen van betalingen die nog niet zijn gedaan, het betalen van de facturen van elektriciteit, water en verwarming, het bestellen van drank, enz.
Benoemen wethouders
De partijen dragen kandidaat-wethouders voor aan de gemeenteraad. De gemeenteraad benoemt de kandidaat vervolgens tot wethouder. De gemeenteraad controleert het werk van de wethouder.
Meestal worden bestuurders benoemd door de aandeelhouders op de jaarlijkse algemene vergadering (AGM), of in extreme gevallen op een buitengewone algemene vergadering (EGM) . Een resolutie voor de benoeming wordt ter stemming voorgelegd en aangenomen als een meerderheid van de aandelen vóór stemt.
De algemene vergadering benoemt en controleert het bestuursorgaan die op haar beurt de vennootschap vertegenwoordigt in contacten met derden. De algemene vergadering beslist over zaken vastgelegd in de wet of de statuten: bijvoorbeeld bestuurders benoemen en ontslaan, wat de bestemming is van de winsten.
De raad van commissarissen (RvC) of raad van toezicht (RvT) is het hoogste toezichthoudend orgaan in de organisatie en heeft bijvoorbeeld de bevoegdheid om bestuurders te benoemen en ontslaan.
Het college van Gedeputeerde Staten (GS) vormt het dagelijks bestuur van de provincie. Het bestaat uit leden (gedeputeerden) en de commissaris van de Koning. De leden worden eens in de 4 jaar gekozen door de leden van Provinciale Staten.
Als hoofdregel geldt dat de bestuurders worden benoemd door een besluit van de algemene vergadering van aandeelhouders. De statuten van de BV kunnen voorschrijven dat bestuurders niet door de algemene vergadering maar door een vergadering van houders van aandelen van een bepaalde soort of aanduiding worden benoemd.
Volgens de Nederlandse Grondwet kent Nederland drie bestuurslagen: het Rijk, de provincies en de gemeenten.
De burgemeester vormt samen met de wethouders het dagelijks bestuur van de gemeente. De burgemeester heeft eigen taken en bevoegdheden en is voorzitter van de gemeenteraad.
Als er sprake is van uitsluitend gezamenlijke bevoegde bestuurders dienen alle bestuurders te tekenen. Als een bestuurder zelfstandig bevoegd is of over een volledige volmacht beschikt, hebben wij alleen de handtekening van de zelfstandige bevoegde bestuurder of volledig gevolmachtigde benodigd.
Het dagelijks bestuur neemt kleine en dringende beslissingen en wordt daarin gecontroleerd door het bestuursorgaan. Werken met een dagelijks bestuur is een mogelijkheid, geen verplichting.
Doorgaans bestaat een bestuur minimaal uit een voorzitter (en vicevoorzitter), een secretaris en een penningmeester. De leden van het bestuur die geen specifieke functie of taak hebben, worden wel 'algemeen lid' genoemd.
De regering benoemt een dijkgraaf voor een periode van 6 jaar. De naam dijkgraaf komt uit het verleden.
Ook de Raad van Commissarissen kan hiertoe bevoegd zijn. Het feit dat een bestuurder ingeschreven staat in het handelsregister van de Kamer van Koophandel betekent dus niet zonder meer dat iemand een statutair directeur is. Wel kan dit een aanwijzing hiervoor zijn.
Dan zijn er mensen die alleen in naam directeur zijn ; een communicatiemanager die de titel 'Director of Communications' krijgt, bijvoorbeeld. Ze zijn geen geregistreerde directeuren. Ze hebben op het eerste gezicht niet dezelfde taken als directeuren, dragen niet dezelfde mate van verantwoordelijkheid en genieten niet dezelfde rechten.
Een rechtspersoon, zoals een stichting, vereniging of besloten vennootschap, moet altijd een bestuur hebben. De wet bepaalt niet uit hoeveel bestuurders het bestuur maximaal moet of kan bestaan. Ook is niet verplicht dat het bestuur uit een even of oneven aantal bestuursleden moet bestaan.