In Nederland zijn 4 Lifeliners inzetbaar, vanuit de standplaatsen Vliegbasis Volkel (Lifeliner 3), Amsterdam (Lifeliner 1), Rotterdam (Lifeliner 2) en Groningen (Lifeliner 4).
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg. De teams hebben bijvoorbeeld samen het beleid gemaakt over wanneer het MMT ingezet kan worden.
Er zijn 4 locaties waar de traumahelikopters paraat staan. Dit zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen.
Het MMT, bestaande uit een arts (traumachirurg of anesthesioloog), een verpleegkundige en piloot, kan per helikopter of over de weg met het MMT voertuig vervoerd worden. Zij zorgen voor extra medische mogelijkheden ter plaatse.
Het heli-MMT Nijmegen, Lifeliner 3, is gestationeerd op vliegbasis Volkel. MMT Nijmegen wordt in de meeste gevallen ingezet in de regio's Brabant Midden, Zuid en Noord; Gelderland; Noord- en Midden- Limburg en (Zuidoost-) Utrecht en in een stukje Duitsland.
Waar komt de traumahelikopter eigenlijk vandaan? Artze: “Nederland heeft 4 traumahelikopters. De Lifeliners (type EC-135) zijn eigendom van Medical Air Assistance, het vliegbedrijf van de ANWB. Hun standplaatsen zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen.
In de meeste gevallen wordt de patiënt per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Indien nodig rijdt de arts van het MMT met de ambulance mee naar het ziekenhuis. Alleen als er belangrijke tijdwinst voor de gezondheid van de patiënt te behalen valt, wordt de patiënt per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Om ambulanchechauffeur te kunnen worden heb je een afgeronde MBO opleiding nodig op niveau 3 of 4. Daarnaast is het belangrijk dat je in het bezit bent van een diploma ambulancechauffeur (of bereid zijn dit te halen) en een geldig EHBO- en reanimatiediploma.
De vaste standplaats van de traumahelikopter gaat weg van het dak van Amsterdam UMC, locatie VUmc.
Gemiddeld ongeveer 4500,- per inzet. Zelfs als we de auto buiten beschouwing laten en zeggen dat de 3.2 miljoen alleen voor de 591 heli vluchten is kom je maar op 5400 ongeveer voor een vlucht.
Bijvoorbeeld bij een reanimatie of als we ergens niet met de ambulance kunnen komen. In Nederland zijn er in totaal 6 traumahelikopters. In regio Amsterdam stijgt er ongeveer 2/3 keer per dag een traumahelikopter op. De maximale vliegsnelheid van de helikopter is 270 km per uur.
Het idee voor de traumahelikopter ontstond in de jaren tachtig, toen ambulances steeds moeilijker hun weg konden vinden op de dichtslibbende Nederlandse wegen. In nauwe samenwerking met de medische wereld ontwikkelde de ANWB de traumahelikopter, die een arts en verpleegkundige vervoert naar de plaats van een ongeluk.
In Nederland beschikken vier traumacentra over een traumahelikopter namelijk die van Nijmegen, Groningen, Rotterdam en Amsterdam.
Nu zit het platform boven de spoedeisende hulp zodat de artsen zich sneller kunnen verplaatsen. De ziekenhuizen Den Haag Westeinde, het Erasmus in Rotterdam en het Leids Universitair Medisch Centrum hebben al helikopterplatforms.
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken. De vlucht naar Terschelling bijvoorbeeld duurt zo'n 25 minuten.
Salaris ambulanceverpleegkundige 2023
Dit beroep valt onder de cao Ambulancezorg, waarin allerlei verschillende arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd. Een van deze arbeidsvoorwaarden is het salaris. Het salaris van een ambulanceverpleegkundige ligt in 2023 tussen de € 2.500 en € 4.000 bruto per maand.
Salaris van de beroepsfamilie
het beroep piloot traumahelicopter valt onder de beroepsfamilie Piloten, vlieginstructeurs. Het salaris Piloten, vlieginstructeurs ligt gemiddeld op € 10500 bruto per maand.
In sommige gevallen krijgt u ziekenvervoer vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Of het wordt vergoed, hangt onder andere af van de ziekte die iemand heeft.
De vloot traumaheli's van Medical Air Assistance (MAA) is uitgebreid met de PH-TTR, een Airbus Helicopters H135. Met deze nieuwe aanwinst komt het aantal traumaheli's uit op 6.
De basisverzekering vergoedt ambulancevervoer over een reisafstand van maximaal 200 kilometer (enkele reis) als gebruik van openbaar vervoer, taxi of eigen auto medisch onverantwoord is. In bepaalde gevallen, zoals bij een ongeval, vergoedt de basisverzekering ook vervoer door een (trauma)helikopter.
Voor de PPL(H) opleiding bestaan de kosten uit helikoptergebruik, brandstof, instructeur, landingsgelden, theorie(examens) en verzekeringen. Houdt u rekening met een bedrag van in totaal ongeveer € 40.000,-. De kostenindicatie is gebaseerd op de Guimbal Cabri G2 maar uiteraard kunt u ook lessen op onze andere types.
De traumahelikopter wordt bemand door 3 personen. Dit zijn een MMT arts, een verpleegkundige en een piloot. Samen vormen zij het Mobiel Medisch Team.
Het gebruik van de traumahelikopter voor spoedeisende medische hulpverlening is niet aan een maximum aantal vliegbewegingen gebonden. Het ziekenhuis mag de helikopter bovendien voor maximaal 20 vliegbewegingen per jaar gebruiken voor opleiding en training van de piloot.
P2000 is al jaren het systeem voor hulpdiensten om gealarmeerd te worden, zoals de ambulance. Maar nu is er besloten om het af te schaffen. Dat betekent dat mensen minder goed weten wat er allemaal gebeurt.