Provinciale wegen zijn de gevaarlijkste wegen van het land. Slechts zes procent van onze wegen geldt als 'provinciaal', maar op deze wegen valt een vijfde van alle verkeersdoden.
De meeste ongelukken gebeuren op 80 kilometer wegen. Dat komt omdat op deze wegen relatief meer voertuigen met verschillende snelheden komen en er vaker wordt ingehaald op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer. Als ik zou moeten kiezen tussen een autoweg en een autosnelweg, zou ik zeggen autoweg.
De N34 is misschien wel de meest beruchte weg van Nederland. Deze 'hunebed highway' heeft namelijk regelmatig te maken met voertuigen die op de verkeerde weghelft rijden in inhaalacties. Het gevaar van N-wegen zoals deze is natuurlijk dat er geen vangrails is, ook niet tussen tegemoetkomend verkeer.
Ondanks dat de N-wegen in Nederland slechts 6 procent van het totale wegennet opmaken, claimen de wegen liefst 1 op de 5 doden. Gemiddeld gekeken zijn provinciale wegen liefst driemaal gevaarlijker dan rijkswegen. Het gaat hier in totaal om ongeveer 70 verschillende provinciale wegen.
Nederland heeft na Singapore en Zwitserland de beste wegen ter wereld. Dat staat in het Global Competitiveness Index 2018 van het World Economic Forum, een jaarlijkse graadmeter voor de internationale concurrentiepositie van 140 landen.
Moldavië krijgt de weinig benijdenswaardige eer de slechtste wegen in Europa te hebben met een score van slechts 2,6.
Nederland heeft de beste wegen van heel Europa. Dat blijkt uit cijfers van het World Economic Forum, in kaart gebracht door Landgeist.com. Op een schaal van 1 tot 7 scoort Nederland een 6,4.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen. De wegbeheerders in Nederland zijn Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen.
Gebiedsontsluitingsweg (GOW): weg met een verkeer- en uitwisselfunctie. Binnen de bebouwde kom mag 50 km/h of 70 km/h worden gereden, erbuiten 80 km/h. Erftoegangsweg (ETW): weg met een belangrijke verblijfsfunctie (woonwijken, winkelcentra, et cetera).
Reacties. Omdat er geen gescheiden rijstroken zijn en mensen vaak bij het inhalen een fout maken. Daarnaast is er op een 80-km weg geen minimumsnelheid zodat het verkeer ineens geconfronteerd kan worden met langzaam verkeer (zoals tractoren).
Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden.
80 km/h mag je vaak op zogenaamde provinciale wegen of N-wegen. Ze vallen op door de middenstreep, welke al dan niet onderbroken is. Aan weerskanten zie je een onderbroken zijlijn.
Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom: 80 km/u. Op autowegen: 100 km/u. Op autosnelwegen: 100 tot 130 km/u *
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
De 3e of 4e rijstrook is een spitsstrook. Deze is smaller dan een normale rijbaan. Om die reden is de snelheid beperkt (vaak tot 100km/u) als de spitsstrook is geopend. Zonder spitsstrook kan er op de reguliere rijbanen weer 120 of 130 gereden worden.
Nederland krijgt gemiddeld een 7,5. Dat is een cijfer gebaseerd op onder meer verkeer (7,0), veiligheid (9,2), extra diensten als tankstations en parkeerplaatsen langs de weg (5,9) en kwaliteit van de wegen (9,1). Amsterdam krijgt ook een 7,5, maar is niet de beste stad op gebied van wegen.
Het is helaas internationaal bekend dat de Belgische wegen zo slecht zijn dat ze niet alleen problemen op vlak van veiligheid en comfort opleveren, maar ook schade aan de voertuigen veroorzaken. Wat is het probleem? Wellicht dat voor de aanleg van onze wegen alleen voor de goedkoopste oplossing wordt gekozen.
Uit het 'Global Competitiveness Report 2009-10 van het World Economic Forum blijkt dat Zwitserland algemeen over de beste infrastructuur ter wereld beschikt, vóór Singapore, Hong Kong, Oostenrijk en Frankrijk.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
Een kilometer snelweg kan 50 miljoen kosten
Volgens Rijkswaterstaat variëren de kosten voor een dubbele driebaanssnelweg met een vluchtstrook per kilometer van 10 tot 50 miljoen euro per kilometer. In deze kosten zit alles verwerkt; van de materiaalkosten tot het arbeidsloon.