Nee, bij het theorie-examen voor de auto kan je niet zien welke vragen je fout had. We snappen dat je graag wil zien wat je verkeerd hebt gedaan, maar we hebben gemerkt dat dit niet de beste manier is om je voor te bereiden op je herexamen. Fout beantwoorde vragen worden namelijk vaak verkeerd onthouden.
Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Na de vragen over de gevaarherkenning krijg je 40 vragen die gaan over de verkeersregels en verkeersinzicht. Van deze 40 vragen moet je minstens 35 vragen goed beantwoorden. In dit onderdeel kun je ja/nee-vragen tegen komen, maar ook meerkeuzevragen, open vragen en sleepvragen.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Inzichtvragen maken een groot en belangrijk deel uit van een theorie examen van het CBR. De inzichtvragen zijn heel divers. Ze gaan over het gebruik van de weg, voorrang en voor laten gaan, bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres.
De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden.
Volgens de jaarcijfers van het CBR zijn er in 2019 566.796 theorie examens gedaan, slechts 40% slaagt in 1 keer dus zijn er 340.077 kandidaten minimaal nog 1 keer terug gekomen.
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Het onderdeel kennisvragen bevat in 12 vragen waarvan je er 10 goed moet hebben. Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben.
Het examen duurt in totaal 55 minuten.
Het auto theorie examen bestaat uit drie onderdelen: gevaarherkenning, kennis en verkeersinzicht. Gevaarherkenning gaat over het herkennen van gevaar en hoe je in gevaarlijke situaties moet handelen. Bij het kennisonderdeel krijg je vragen over de regels die gelden in het verkeer.
Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
De examinator let onder andere op: Beheersing van de auto. Kijkgedrag. Of je goed voorrang verleent.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Door corona hebben veel organisaties in Nederland lange wachttijden. Dat geldt helaas ook voor de praktijkexamens van het CBR. Voor die examens kan de wachttijd stijgen tot rond de 20 weken. Het is goed om daarmee rekening te houden.
Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra. De slagingspercentages voor het eerste auto-examen variëren sterk per examencentrum. De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.
Eet voor je examen een banaan. het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. Ineen banaan zit stoffen die goed zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Het beste kun je 2 uur van te voren 1 of 2 bananen eten.
Gemiddeld genomen zit je goed als je ongeveer 2 maanden voor het theorie-examen start met leren en te oefenen. Kies een moment uit dat je niet moe bent en je gedachten er goed bij kan houden. Belangrijk hierbij is dat je niet teveel in 1 keer wilt leren.
Voor het theorie-examen met extra tijd en het individueel begeleide examen krijg je allebei 45 minuten. Je krijgt 5 minuten extra tijd voor het onderdeel kennis en 10 minuten extra tijd voor het onderdeel inzicht. Voor deze examens geldt een toeslag. Bekijk hier de prijzen.