In de meldkamer komen alle telefoontjes binnen van mensen die het alarmnummer 112 bellen. Er werken centralisten van zowel de brandweer, politie en ambulance. De eerste vraag is ook wie je nodig bent, zodat je snel doorgeschakeld kan worden naar de juiste centralist.
Vragen van een centralist
Dit zijn de vragen die de centralist je stelt: Wat is de exacte locatie waar hulp nodig is? Wat is er precies gebeurd? Is de patiënt bewusteloos?
wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
1-1-2 bellen
Wanneer iemands leven in gevaar is. Dit kan medische oorzaak zijn, maar ook als je getuige bent van een misdrijf. 1) Waar is er hulp nodig? Geef het juiste adres door waar de hulpdienst(en) naar toe moeten (stad, straat, nummer, kruispunt, speciale toegang, enz.)
De centralist kan je nog andere vragen stellen, bijvoorbeeld over hoe veel mensen er betrokken zijn, of je een inschatting kunt maken hoe oud het slachtoffers is, en om de kleding van een persoon te beschrijven. Ook kun je de vraag krijgen om iemand naar de kant van de weg te gaan om de hulpdiensten op te vangen.
De gegevens die gemeld (de meldregels) moeten worden zijn: Naam en telefoonnummer van de melder. exacte plaats van het incident (adres / kamer / etage) Welke huldienst er nodig is (brandweer / ambulance / poltie).
Als centralist of alarmcentrale centralist bedien je radio-, telefoon- of computerapparatuur bij alarmcentrales. Werkzaamheden bestaan daarnaast uit verslagen ontvangen van getuigen van misdaden, verstoringen, branden en medische of politiële noodgevallen. Informatie doorspelen aan wetshandhavers en hulpverleners.
De 112medewerker neemt op met: “112, wie wil je spreken: politie brandweer of ambulance?” Daarna verbinden ze het gesprek door naar de juiste dienst die je verder kan helpen.
Wat er is gebeurd (verkeersongeval, brand, val van trap, e.d.) Welke hulp je nodig hebt (brandweer, politie, e.d.)
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Wie naar dit nummer belt, komt terecht bij de centrale van de hulpdiensten. Zij kunnen de politie, een medisch team of de brandweer ter plaatse sturen. 100 || Brandweer en ambulance: dit nummer bel je bij brand, bij een ernstig ongeval met gewonden en bij dringende hulp van medische aard.
Android-telefoons bellen 112
"Druk snel minstens vijf keer op de aan/uit-knop om de onderstaande acties te activeren", zo luidt de omschrijving van deze functie. De actie die standaard is ingesteld is 'Bellen voor hulp'. Tenzij je eerst zelf een noodnummer kiest, belt je telefoon standaard naar 112.
Het salaris van een Centralist meldkamer beveiligingsbedrijf begint bij € 2.000 per maand. Het beroep Centralist meldkamer beveiligingsbedrijf is onderdeel van de beroepsfamilie Meldkamermedewerkers. Het salaris van Meldkamermedewerkers ligt gemiddeld op € 2.500 bruto per maand.
Het salaris van een medior politiemedewerker meldkamer begint bij € 2.237 per maand. Het beroep medior politiemedewerker meldkamer is een variant van het beroep Allround politiemedewerker. Het salaris van Allround politiemedewerker ligt gemiddeld op € 2.632 bruto per maand.
Bel 112 alleen als het echt nodig is. Je wilt de alarmlijn niet onnodig bezet houden, waardoor de brandweer mogelijk te laat bij een brand of ongeval komt. Hieronder leggen we uit wat is 'nood' en wie bel je in andere situaties?
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
6Beschrijf wat er is gebeurd (brand, ongeval, agressie, inbraak, hartaanval, enz.). 7Geef aan of er mensen in gevaar of gewonden zijn en hoeveel. 8Haak niet in vooraleer de operator zegt dat je mag inhaken. Hou ook je telefoonlijn vrij zodat de operator je kan terugbellen als hij meer informatie nodig heeft.
Geïnteresseerden in een baan als verpleegkundig centralist meldkamer ambulancezorg dienen eerst te solliciteren bij een regionale ambulancevoorziening (RAV). Als je vervolgens bent aangenomen zal de RAV je bij de Academie voor Ambulancezorg inschrijven voor de initiële opleiding tot meldkamer centralist.
Een BHV'er is opgeleid om in geval van nood de werknemers en klanten in veiligheid te brengen. Zo weet een BHV'er bijvoorbeeld hoe hij mensen uit een brandend gebouw moet krijgen en hoe hij bij een ongeval eerste hulp moet verlenen. Een BHV'er kan onder andere mensen reanimeren en verbanden aanleggen.
De BHV'ers 'verzamelen' de mensen en begeleiden hen naar een veilige plek. Andere BHV'ers gaan op zoek naar de oorzaak van bijvoorbeeld de brand, en proberen hem onder controle te houden tot de brandweer komt. Bij een zorginstelling wordt de brandweer bij een brandmelding bijna altijd direct gewaarschuwd.
Meld een incident via het interne alarmnummer of 1-1-2. Laat bij voorkeur iemand anders de melding doen; blijf zelf op de plaats van het incident. De meldregels zijn: ⚫ wie: uw naam en telefoonnummer plus afdeling; waar: plaats van het incident; ⚫ wat: soort incident en aantal slachtoffers.
Volgens de cao Ambulancezorg verdient een verpleegkundig centralist minimaal 2759 euro en maximaal 3920 euro bruto voor een 36-urige werkweek.
Een Centralist in Nederland verdient gemiddeld € 2.450 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.085 (laag) tot € 2.820 (hoog).
Als je 112 belt komt de oproep binnen bij de landelijk centrale meldkamer in Driebergen.