Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Nederland, een land zonder helmplicht, heeft per gefietste kilometer de minste ongevallen. De Fietsersbond wijst op het zogenaamde 'safety in numbers'. Als we minder gaan fietsen, bestaat de kans dat er relatief gezien meer ongevallen zullen plaatsvinden.
En het risico op ernstig hoofd- en hersenletsel met 60% (Høye, 2018a). Dit geldt voor alle fietsers, dus ook volwassenen. Onderzoek van VeiligheidNL (Krul e.a., 2022) toont ook de meerwaarde van een fietshelm aan: het dragen van een fietshelm vermindert de kans op hoofdletsel met 62% en de kans op hersenletsel met 33%.
Door een fietshelm te dragen komen er minder fietsslachtoffers om.Ook wordt de kans op hersenletsel drastisch verlaagd met 60%. Wanneer iedereen die op de fiets stapt een helm draagt, vallen er naar schatting 85 verkeersdoden en 2.500 ernstige verkeersgewonden minder per jaar.
Bij een fietsongeval kan een helm hoofd- en hersenletsel in belangrijke mate voorkomen. Fietsers met helm hebben bij een botsing of val ongeveer 60% minder kans op ernstig en ongeveer 70% minder kans op dodelijk hoofd-/hersenletsel dan fietsers zonder helm.
Toch komen fietshelmen weinig in het straatbeeld voor: slechts twee tot drie procent van de fietsers draagt een helm. Alleen samen kunnen we dit percentage vergroten, om het letsel bij ongevallen te verminderen. Verschillende partijen zetten zich hiervoor in, en verdienen daarom een plekje in 'de spotlight'.
Kies een helm die voldoet aan de Europese Norm (EN) 1078 of NTA 8776 voor een speed-pedelec helm. Zo weet je zeker dat de basisveiligheid gegarandeerd is. Je hoofdomtrek in centimeters bepaalt de helmmaat.
Ook Lidl helmen zijn zeer waarschijnlijk tuv-gekeurd* en daarom veilig genoeg. Ergo, als 'ie goed past een prima keus.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
Maar de gezondheidswinst die het bewegen op de fiets met zich meebrengt, is vele malen groter dan de risico's van fietsen zonder helm. ' Dat is ook de reden dat de Fietsersbond tegen een helmplicht is. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er jaarlijks zo'n 200 mensen in Nederland overlijden door een fietsongeluk.
Integraalhelm. Het bekendste type motorhelm is de integraalhelm. Bij een integraalhelm is het hoofd helemaal omsloten en kan alleen het vizier geopend worden. Dit zorgt ervoor dat de integraalhelm het veiligste type helm is.
Een fietshelm is bedoeld om een fietser die betrokken is bij een ongeval, te beschermen tegen hoofd- en hersenletsel. Een fietshelm is niet bedoeld om fietsongevallen te voorkomen (zie voor algemene fietsveiligheidsmaatregelen de SWOV-factsheet Fietsers).
Een fietshelm dragen is in Nederland niet verplicht, maar wel raadzaam. Door een helm te dragen bescherm je jezelf én maak je het voor anderen ook normaler een helm op te zetten.
Is een fietshelm in Duitsland verplicht? Nee, een fietshelm is in Duitsland niet verplicht. Als je je tenminste verplaatst op een gewone fiets of een elektrische fiets die niet harder gaat dan 25 km/u. Ga je met een racefiets, mountainbike, of speed pedelec op pad, dan moet je wel een helm op.
Wanneer je fietshelm vervangen? Vervang de helm na uiterlijk vijf jaar, ook als de helm nog zo goed als nieuw is en nauwelijks is gebruikt.
Met zijn prijs van circa €90 is de Agilis een van de meest betaalbare helmen met MIPs op de markt.
Veilig Verkeer Nederland raadt alle fietsers en e-bikers aan om vrijwillig een helm te dragen, ook al geldt er geen verplichting. Als je een fietshelm draagt bij een botsing of val is de kans op ernstig hoofd- of hersenletsel volgens VVN 60 procent kleiner. De kans op dodelijk letsel is zelfs 70 procent kleiner.
De goedkopere NTA 8776 helmen beginnen bij de €100,-. Ga je voor een A-merk als bijvoorbeeld Abus of Cratoni, dan betaal je al snel tussen de €125,- en €175,-. Wil je een speed pedelec helm die voorzien is van allerlei technisch vernuft? Dan kan het bedrag oplopen tot wel €350,-.
Bij een Fietshelm met Vizier ben je beter beschermd tegen Stof, Wind & Insecten en zijn ook je ogen en gezicht beter beschermd. Wil je juist wel even de wind in het gezicht, dan kun je eenvoudig het vizier omhoog doen. Daarnaast is het ideaal voor brildragers en raak je ook je sportbril niet meer kwijt !
Er is geen algemeen geldende regel vanaf welke leeftijd het veilig is om een fietshelm te dragen, maar de kleinste maat helmen beginnen vanaf een hoofdomtrek van 44 centimeter. De meest gangbare kleine maten beginnen vanaf een hoofdomtrek van 48 centimeter.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat. Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden en is te herkennen aan een blauwe kentekenplaat.
Een glasvezel integraalhelm begint bij ongeveer 120 euro. Voor dat bedrag of iets meer heb je al een goede motorhelm waar je veel plezier van gaat beleven. Een systeemhelm kost ongeveer 100 tot 800 euro. Voor een allroadhelm moet je denken aan ongeveer 200 tot een kleine 900 euro.