Welke varioring je precies nodig hebt, is lastig te zeggen. Dit is namelijk afhankelijk van je huidige snelheid en en welke snelheid je wil rijden. Voorbeeld: Gaat jouw Vespa of
Welke variorollen heb ik nodig in mijn scooter? De 7,5 gram originele variorollen van Piaggio/Vespa zijn aan te raden voor de beste afstelling bij een Piaggio Zip of Vespa Sprint/Primavera iGET 4t 3v met brom, Malossi of THNDR ECU, 80cc of begrenzer en Malossi variateur.
vario ring zal wel rond de 4mm moeten zijn.
De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu. Dit hangt wel sterk van de soort scooter af. Een Zip SP H20 zal bijvoorbeeld ongeveer 20 KM harder gaan en een Vespa LX snor 5 tot 15 KM harder.
Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Varioring verwijderen kan eigenlijk iedereen maar wat levert het op en is het strafbaar? Het is niet strafbaar zolang je scooter niet te snel gaat, maar laat dat nou net het doel zijn als je een varioring verwijderd. Het nadeel is dus dat je strafbaar bent als je scooter te snel gaat.
Om de scooters toe te laten op de Nederlandse markt, worden ze begrensd in hun snelheid. Een scooter opvoeren is de begrenzing verwijderen zodat hij harder kan dan de toegestane snelheid. Een scooter opvoeren is verboden.
Je schuift de varioring moeiteloos over de variobus. Dit onderdeel wordt doorgaans gemonteerd tussen de halfpoulie en het variohuis. Doordat de V-snaar niet meer hoger opgedrukt kan worden verlaag je de topsnelheid van je scooter.
Het vervangen van de rolletjes van je scooter is een belangrijk onderhoudsaspect om de prestaties op peil te houden. Over het algemeen is het aanbevolen om de variorollen tussen de 5000 en 10000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het scootermerk en rijgedrag.
Deze varioring is heeft een binnendiameter van 20 mm. Dus is geschikt voor elke scooter met een variobus van 20 mm dik. Dit zijn onder andere alle Piaggio en Vespa scooters (zowel 2 takt en 4 takt) en China GY6 scooters.
De gewichten of rolletjes in je scooter zitten in een speciaal deel dat de snelheid regelt. Als de rolletjes zwaarder zijn, kan de scooter sneller optrekken, maar misschien minder hard gaan. Als ze lichter zijn, kan het andersom zijn: sneller gaan maar minder snel optrekken.
Lichtere rollen zorgen voor een hoger toerental, en zwaardere rollen voor een lager toerental. Wanneer je het juiste gewicht rollen hebt, trekt de scooter van stilstaand tot topsnelheid gelijkmatig op. > De cilinders vervangen, de cilinder bepaald de toevoer van de brandstof.
Wanneer je de rollen van je scooter moet of wilt vervangen heb je de keuze om voor zwaardere of lichtere rollen te gaan. Wanneer je lichtere vario rollen installeert zal de krukas sneller draaien moeten om de v-snaar van de scooter op zijn top van de vario te kunnen krijgen.
bij TE lichte rollen krijg je overtoeren en bij te zware meestal dipjes door te weinig toeren. Trekveren staan hier los van. De trekveren regelen alleen het moment wanneer de koppeling aangrijpt dus wanneer er daadwerkelijk beweging in je scoot komt.
je aerox zal ongeveer 60 gaan lopen op jouw teller dus op de rollerbank ongeveer 54 km/h dus geen boete of een waarschuwing. je varioring eruit halen kan gewoon en is niet schadelijk.
Een bromfiets zal dan ongeveer 65 km/u gaan, Dit is dus 20km/u harder dan een bromfiets mag.
Variateur MULTIVAR van Malossi. Deze sport variateur zorgt ervoor dat het beschikbare vermogen van de motor beter wordt afgegeven. Hierdoor zal de scooter beter accelereren en tevens zal de topsnelheid ligt toenemen. De MULTIVAR variateurs worden door de ingenieurs van Malossi zelf ontworpen en getest.
Maximaal toegestane snelheid op de rollerbank
Het kan natuurlijk voorkomen dat je wordt aangehouden voor een controle op de rollerbank. Maar hoe hard mag een scooter met blauw kenteken op de rollerbank? Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank.
Het opvoeren van een scooter is op zich niet illegaal, het gebruiken van een opgevoerde scooter op de openbare weg is dat wel. Je kan dan een boete krijgen en je zal de scooter moeten afvoeren en opnieuw moeten laten keuren.
U kunt kiezen voor optimalisatie van de bandenspanning van uw e-scooter , of u kunt proberen over te schakelen naar de Sportmodus van uw e-scooter. Als deze trucs niet werken, kunt u de snelheidsbegrenzer in uw e-scooter verwijderen of proberen de controllerfirmware of batterij van uw e-scooter te updaten.
Door op de afstandsbediening te klikken gaat de scooter onbegrensd. Dit is vaak tussen de 45 en 75 km/u. Afhankelijk van hoe hard de scooter wil.
Opvoeren van moderne scooters is anders dan bij oudere modellen. Bij Euro 4 en Euro 5 scooters zit de snelheidsbeperking in een computertje (ECU). Als je sneller wilt rijden, moet je die ECU soms vervangen of een speedconverter gebruiken.
Zo mag een snorscooter of snorfiets niet harder rijden dan 25km p/u, de constructiesnelheid mag voor een snorscooter niet harder dan 34 GPS gemeten snelheid zijn. Een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u rijden, de constructiesnelheid is echter 54km p/u voordat u een WOK melding krijgt.
Deze injectie scooters hebben namelijk geen losse varioring meer, maar een variobus met een vaste verdikking. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid. Dit gaat wel ten koste van de trekkracht.