Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Je moet dus goede didactische vaardigheden hebben.Daarnaast moet je voldoende afweten van alle schoolvakken en een goede algemene ontwikkeling hebben. Want op een basisschool ga je niet heel diep op de stof in, maar moet je eigenlijk de leerlingen van alle onderwerpen een beetje laten proeven.
Om als leraar aan de slag te gaan, heb je een inhoudelijk diploma én pedagogisch diploma nodig. Soms zijn beide geïntegreerd in 1 diploma (bv. onderwijzer lager onderwijs). Soms heb je 2 diploma's nodig (bv. master geschiedenis en een bewijs van pedagogische bekwaamheid).
In het onderwijs leren leerlingen en studenten kennis en vaardigheden om goed te kunnen functioneren in de maatschappij, zoals lezen, schrijven en rekenen. Ook burgerschap en sociale vaardigheden dragen daaraan bij.
“Gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter, coach: rollen van de leraar!” Op het tweede niveau is de leraar vakinhoudelijk, vakdidactisch en pedagogisch bekwaam en kan zijn kennis en vaardigheden ook inzetten op bijvoorbeeld leerpleinen. Een leraar op het derde niveau wordt gevorderd genoemd.
Schoolse vaardigheden zijn die vaardigheden die je kind nodig heeft om goed te kunnen leren en functioneren op de basisschool zoals veters strikken, voorbereidend lezen en schrijven, concentratie, knutselen of zelfstandig werken aan een taakje.
Unieke leraren behouden hun eigen persoonlijkheid, hebben hun eigen manier van interactie met leerlingen, van reageren op situaties en leerlingen. Zij houden vast aan hun eigen standpunten en gedragen zich consequent in hun rol. Ten slotte is er afstand, een begrip dat conceptueel verschillend is van de vorige drie.
Het gaat bijvoorbeeld om vaardigheden als kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid.
Effectieve leraren vervullen in hun lessen vijf verschillende rollen. De leraar is: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Het boek De vijf rollen van de leraar beschrijft voor elke rol op concrete, praktische wijze welk gedrag een effectieve leraar wel én niet vertoont.
´Didactiek´ betekent zoiets als onderwijskunde. Het houdt zich bezig met de vraag hoe kennis, vaardigheden en houdingen kunnen worden onderwezen aan leerlingen. Deze vaardigheid is dus vooral goed toepasbaar op docenten of mensen die de lerarenopleiding willen volgen.
Een competentie is waarneembaar werkgedrag. Een vaardigheid is een activiteit waarin iemand bedreven is. Een competentie is dus een veel ruimer begrip dan een vaardigheid. Vaardigheden maken wel onderdeel uit van een competentie.
de vaardigheden luisteren, doorvragen, adviseren. de houding waarmee je je gedraagt volgens de normen en waarden van het bedrijf en de maatschappij. en de persoonlijke eigenschappen inlevingsvermogen, geduldig, positief, initiatiefrijk en voortvarend.
Klas 3A krijgt een nieuwe wiskundeleraar, Hendrik d'Ursel. Hij is geen gewone leraar en al snel is niet alleen Niels maar ook de hele klas helemaal in de ban van de wat mysterieuze man. Ze krijgen geen les meer maar krijgen een opdracht: ga op zoek naar X, de formule van het geluk.
Een belangrijke reden om voor de lerarenopleiding te kiezen is dat je bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Als leerkracht in het basisonderwijs sta jij aan het begin van de ontwikkeling en ben jij de basis voor hun verdere loopbaan. De toekomst van de leerlingen begint bij jou.