Als sociaal werker ben je goed in en wil je graag:
Contact leggen met allerlei soorten mensen en betekenisvolle relaties aangaan. Signalen opvangen en zorgen dat er wat mee gebeurt. Mensen ondersteunen zodat ze hun eigen regie kunnen voeren. Mensen met elkaar verbinden.
Professionele sociale vaardigheden zijn bijvoorbeeld:
Duidelijk en helder communiceren over je doelen en verwachtingen. Begrip tonen voor de standpunten van je gesprekspartner. Met verschillende mensen kunnen communiceren, ook met mensen waarmee je geen 'klik' hebt of met vreemden.
Als sociaal werker Maatschappelijke Ondersteuning versterk je de eigen kracht van een persoon en diens omgeving om gezamenlijk oplossingen voor hun vragen te vinden. Je motiveert, informeert, adviseert en ondersteunt mensen om vaardigheden te ontwikkelen, keuzes te maken en het eigen netwerk in te zetten.
Het blijkt lastig om één specifieke eigenschap te noemen. Maar het hebben van een positieve basishouding en geduld, waardevrij kunnen luisteren en kunnen aansluiten bij de leefwereld van een cliënt worden genoemd als belangrijke competenties sociaal werker.
Principes van sociale rechtvaardigheid, mensenrechten, collectieve verantwoordelijkheid en respect voor diversiteit staan centraal in het sociaal werk.
Een maatschappelijk werker luistert en geeft praktische hulp bij psychosociale problemen. Doel is dat u weer grip krijgt op uw leven en weer zelf verder kunt. De maatschappelijk werker wordt ook wel sociaal werker genoemd.
Als sociaal werker zorg je ervoor dat mensen prettig kunnen leven in hun sociale omgeving zoals het gezin en de buurt, en dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Met een goed gesprek of een activiteit richten sociaal werkers zich op buurtgevoel, verbinding met anderen, meedoen, ontstressen en normaliseren.
Interpersoonlijke vaardigheden die de werker in staat stellen om op een zinvolle manier met de cliënt om te gaan , vormen de kern van een effectieve praktijk van maatschappelijk werk (Cournoyer, 1991). De acceptatie van deze stelling heeft belangrijke en voor de hand liggende implicaties voor de voorbereiding van toekomstige maatschappelijk werkers.
De sociaal werker richt zich op de participatie van de burgers en hun functioneren in de samenleving met het doel het individuele welzijn en dat van groepen en samenlevingsverbanden te vergroten.
De overkoepelende principes van het sociaal werk zijn: respect voor de inherente waarde en waardigheid van mensen, het beginsel geen schade te berokkenen, respect voor diversiteit en de handhaving van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid.
De kern van sociaal werk is het bevorderen van sociaal functioneren van (kwetsbare) mensen, groepen en gemeenschappen in complexe omgevingen en in wisselwerking met die omgevingen. Dat betekent dat je je primair erop richt dat mensen kunnen meedoen en participeren.
Ethische principes. De volgende brede ethische principes zijn gebaseerd op de kernwaarden van maatschappelijk werk : dienstverlening, sociale rechtvaardigheid, waardigheid en waarde van de persoon, belang van menselijke relaties, integriteit en competentie . Deze principes zetten idealen uiteen waarnaar alle maatschappelijk werkers zouden moeten streven.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Sociaal werkers die een sterk empathisch vermogen hebben, kunnen sterke verbindingen vormen omdat hun cliënten het gevoel hebben dat ze hen begrijpen en zich kunnen identificeren met de dingen die moeilijk voor hen zijn. Net als mededogen is empathie de kern van sociaal werk en is het essentieel voor elke effectieve professional.
Maatschappelijk werkers moeten in staat zijn om elk geval objectief te beoordelen door informatie te verzamelen via observatie, interviews en onderzoek . Kritisch en onbevooroordeeld denken stelt maatschappelijk werkers in staat om weloverwogen beslissingen te nemen, de beste bronnen te identificeren en het beste plan te formuleren om cliënten te helpen.
De komende tien jaar gaat de vraag naar sociaal werkers toenemen. De verwachting is dat we van rond de 60.000 naar 67.500 arbeidsplaatsen gaan en er een tekort ontstaat aan zo'n 7.500 sociaal werkers.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan.
Conclusie. Op de werkvloer zijn zowel kennis als vaardigheden belangrijke factoren voor succes . Terwijl kennis een sterke basis van begrip biedt, brengen vaardigheden praktische toepassing van die kennis. Het is niet genoeg om het een te bezitten zonder het ander.