Bijzondere scholen geven les vanuit een godsdienst, levensovertuiging of een visie op het onderwijs. De lessen op een openbare school zijn niet vanuit een godsdienst of levensovertuiging.
Het Buitengewoon Basisonderwijs (BuBaO) type 4 organiseert onderwijs voor kinderen tussen 2,5 en 13 jaar (verlenging mogelijk tot max. 15 jaar) met een lichamelijke, (neuro-) motorische en eventueel bijkomende beperking.
Het bijzonder onderwijs kan onderverdeeld worden in confessioneel bijzonder onderwijs (op religieuze of levensbeschouwelijke basis) en algemeen bijzonder onderwijs. Van ouders wordt verwacht dat zij de visie en uitgangspunten van de school (de grondslag) onderschrijven.
Bijzondere scholen kunnen ook gebaseerd zijn op een onderwijskundige pedagogische grondslag, zoals jenaplan-, dalton- of montessori-onderwijs. Dan vallen ze in de categorie algemeen bijzondere scholen.
Basisscholen voor kinderen met extra ondersteuning
een school voor speciaal basisonderwijs (sbo);een school voor speciaal onderwijs (so).
Penta-onderwijs is er voor kinderen en jongeren die door ziekte, revalidatie of opname in een residentiƫle setting gedurende een tijd niet naar school kunnen. Penta biedt zowel attesterend onderwijs (voor de kinderen opgenomen in het Zeepreventorium) als niet-attesterend onderwijs (in de andere vestigingen).
Sinds het schooljaar 2015-2016 kunnen leerlingen met een autismespectrumstoornis en een normale begaafdheid (IQ > 70) naar het nieuwe type 9 in het buitengewoon onderwijs. Voordien zaten leerlingen verspreid over andere onderwijstypes.
Speciaal basisonderwijs (SBO)
Het speciaal basisonderwijs is voor kinderen die het niet redden op een gewone school. Het gaat vaak om kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen, zoals ADHD, dyslexie, autisme of kinderen die moeite hebben met leren.
Type 3 is onderwijs voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis die geen verstandelijke beperking hebben. Dit wil zeggen dat bij hen 1 van de volgende problemen wordt vastgesteld: een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. een gedragsstoornis.
Wat is OBS? OBS, ook wel Open Broadcasting System genoemd, is een programma dat het mogelijk maakt om gemakkelijk tussen meerdere bronnen (zoals camera's, afbeeldingen, microfoons, video's, teksten et cetera) te schakelen.
Cluster 1: blinde, slechtziende leerlingen; Cluster 2: dove, slechthorende leerlingen of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis; Cluster 3: lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch); Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen.
Dit is onderwijs voor kinderen met een visuele beperking. Dit zijn kinderen bij wie een gezichtsstoornis werd vastgesteld die beantwoordt aan volgende criteria: Je ziet minder dan 3/10 voor het beste oog, je hebt een betekenisvolle uitval in het gezichtsveld.
VSO staat voor 'voortgezet speciaal onderwijs'.PrO voor praktijkonderwijs. Een leerling kan daar niet zomaar geplaatst worden. Daar is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor nodig.
Elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ: een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.
De overgrote meerderheid van de mensen in de Verenigde Staten heeft een IQ tussen de 80 en 120, waarbij een IQ van 100 als gemiddeld wordt beschouwd. Om de diagnose mentale retardatie te krijgen, moet een persoon een IQ hebben onder de 70-75, d.w.z. aanzienlijk onder het gemiddelde . Als een persoon onder de 70 scoort op een correct uitgevoerde en gescoorde IQ
Buitengewoon onderwijs type 9 is uitsluitend voor leerlingen met de diagnose autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben. Centraal in de werking zijn voorspelbaarheid, duidelijkheid en een gevoel van veiligheid. Zowel voor de omgeving als voor de manier van lesgeven zijn dat de aandachtspunten.
Type 7: auditieve beperking of een spraak- of taalstoornis. Type 9: autismespectrumstoornis (zonder verstandelijke beperking)
Met Typ10 leren de kinderen op korte termijn (10 lessen) de basis van het blind typen aan, een belangrijk onderdeel van de digitalisering van het onderwijs.
type 8: voor kinderen met ernstige leerstoornis, dus normaal begaafde leerlingen met een normaal gehoor- en gezichtsvermogen met stoornissen in de taalontwikkeling of het leren spreken en/of bij het leren lezen, schrijven en rekenen die dermate ernstig zijn dat bijzondere hulp in het gewoon onderwijs niet kan volstaan.
Kenmerken van de leerling
Leerlingen met een IQ tussen 35 en 55.
Cluster 2: Scholen voor kinderen met communicatieve problemen, waaronder autisme, slechthorendheid en kinderen met erstige spraak-taalproblemen. Cluster 4: Scholen voor kinderen met ernstige problemen in het gedrag, met ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen.
RENN4, het Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, is een gecertificeerde onderwijsorganisatie voor leerlingen met:(ernstige) gedragsproblematiek en/of psychiatrische stoornissen;leerproblematiek;verstandelijke beperking.