De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
Vanwege de slappe ondergrond (namelijk veengrond) rijden in de brede spits zowel de intercity's als de sprinters met sprintermateriaal.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Sprinter. NS heeft 2 verschillende soorten treinen: Sprinter en Intercity. De Sprinter is geschikt is voor het afleggen van kortere reisafstanden en stopt in principe op alle tussengelegen stations van het traject. Het is een trein met veel brede deuren voor een snelle in- en uitstap.
De Sprinter is een toegankelijke comfortabele trein die snel kan optrekken en afremmen en geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. Vanaf eind 2027 kunnen reizigers met de nieuwe Sprinter reizen.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Magneettrein: snelste trein ooit
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Het treinstel is voorzien van 6 tractiemotoren van , type . Elke motor heeft een vermogen van 210 kW (286 pk). In totaal heeft een treinstel de beschikking over een vermogen van 1.260 kW (1.715 pk). Het treinstel is ontworpen voor een snelheid van 160 kilometer per uur.
De Sprinter-3 (de driewagen configuratie) heeft een lengte van 78,69 meter, een gewicht van 144 ton en een continu vermogen van 1320kW. De Citypendel (de tweewagen configuratie) heeft een lengte van 52,20 meter, een gewicht van 110 ton en een continu vermogen van 1320kW. De maximale snelheid is 125km/h.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen. Een overweg is robuust en betrouwbaar maar soms werkt hij anders dan verwacht, bijvoorbeeld als de stroom uitvalt. De overweg gaat dan altijd automatisch dicht (het fail safe systeem) voor de veiligheid.
De snelheid heet de baanvaksnelheid. De baanvaksnelheid van goederentreinen op grote stations is bijvoorbeeld 40 kilometer per uur. Voor de overige stations 80 kilometer per uur.
In 2 uur en 15 minuten doorkruis je de stad van Noord tot Zuid. Met Thalys reis je in 3 uur en 20 minuten van Amsterdam naar Parijs.
Over het algemeen geldt: treinen die 500 ton of meer wegen, mogen 85 km per uur rijden. treinen van meer dan duizend ton mogen 95 km per uur rijden. treinen van vijfduizend ton of meer mogen 80 km per uur rijden.
De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/h op reguliere lijnen. Op reguliere lijnen die met het treinbeïnvloedingssysteem LZB voorzien zijn, rijdt de ICE tot 230 km/h, bijvoorbeeld op het traject Berlijn – Hamburg.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
De Trans Mongolië Express is met haar 9278 km de langste treinreis ter wereld. Ontdek Rusland, Mongolië én China in deze uiterst bijzondere treinreis. Begin in Moskou, reis via UlaanBaatar, de hoofdstad van Mongolië, en eindig in het Chinese Beijing.
De TGV Thalys PBKA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Thalys-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA).
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Het beste signaal krijg je in de leegste coupé. Als je in een lange trein zit die ongeveer 2/3e vol is heb je soms best veel verschil in de drukte van treindelen. Daar heb je waarschijnlijk in de leegste net wel wat nuttig signaal, terwijl het in de drukke echt niks is.
Er zijn een aantal intercity treinen die in de eerst klas stopcontacten hebben. De ice treinen en internationale treinen naar Duitsland hebben vaak ook stopcontacten in de 2e klas. In de nieuwe sprinters (FLIRT) die eind december komen zijn ook vaste stopcontacten opgenomen.