Dieselolie. Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De brandstof, meestal gemaakt uit Oeralolie, is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Het dieselrookmengsel dat daaruit vrijkomt is complex en bestaat uit toxische en irriterende gassen, waaronder aldehydes (bijvoorbeeld formaldehyde), ketonen, stikstofoxides (NO en NO2), koolmonoxide, enkelvoudige aromaten (benzeen, tolueen) en deeltjesvormige verontreiniging.
Dit wordt namelijk gemaakt van plantaardige afvalolie en allerlei andere duurzame en hernieuwbare grondstoffen. Deze brandstof wordt gemaakt van verschillende soorten afval en is dus een afvalproduct. De afvalresten die worden gebruikt komen uit plantaardige oliën die afkomstig zijn van verschillende soorten voedsel.
Een dieselbrandstofproductie. Dieselbrandstof wordt gemaakt van ruwe aardolie . Kleine hoeveelheden zwavel, stikstof en zuurstof (zogenaamde heteroatomen) zijn aanwezig in deze brandstof. Wanneer heteroatomen worden gebonden in moleculaire structuren met koolstof en waterstof, worden de resulterende verbindingen niet gekarakteriseerd als koolwaterstoffen.
Diesel, ook wel dieselolie genoemd, is net als benzine een mengsel van koolwaterstoffen. Het aantal koolwaterstoffen van diesel varieert tussen 8 en 12 (bron). Diesel wordt gewonnen uit aardolie en wordt gebruikt als brandstof voor dieselmotoren. Het is vernoemd naar de uitvinder van de dieselmotor, Rudolf Diesel.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
De gemiddelde chemische formule voor gewone dieselbrandstof is C12H23 , variërend van ca. C10H20 tot C15H28. Benzine bestaat uit koolwaterstoffen met tussen de 5 en 12 koolstofatomen per molecuul, maar wordt vervolgens gemengd voor verschillende toepassingen.
Diesel is een algemene term en kan verschillende chemicaliën en additieven bevatten. Deze specificatie is van toepassing op diesel op basis van aardolie en niet op plantaardige alternatieven of HVO.
Dieselbrandstoffen kunnen ook kleine hoeveelheden bestanddelen bevatten zoals n-hexaan (minder dan 0,1%), benzeen (minder dan 0,02%) , tolueen, xylenen en ethylbenzeen (0,25–0,5%).
Diesel en benzine worden beide geraffineerd uit ruwe olie. Benzine is echter meer geraffineerd dan diesel . Hierdoor is benzine dunner van dichtheid en vluchtiger. Dus in de praktijk verbrandt benzine sneller, waardoor het meer vermogen of pk's kan produceren.
Het antwoord is: ja. Blauwe Diesel is technisch zelfs beter dan fossiele diesel. Het bevat geen water, geen biodiesel en verbrandt schoner en efficiënter. Daarnaast is Blauwe Diesel Europees genormeerd met de EN590 norm.
Benzine en diesel komen uit ruwe olie, die uit de diepe ondergrond komt . Ruwe olie wordt geraffineerd om benzine (in Amerika staat dit bekend als benzine) of diesel te maken. De meeste vormen van transport gebruiken benzine of diesel om hun motoren aan te drijven - van grasmaaiers, auto's, bussen en motoren tot grote schepen en vliegtuigen.
Diesel is een "zacht" mengsel wat niet bijt, het laat inderdaad een vettig laagje achter. Je kunt er vuil redelijk mee losweken en laat inderdaad een smeerlaagje achter wat ervoor zorgt dat iets soepel draait en niet gaat roesten.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Het wordt geproduceerd door fractionele destillatie van ruwe olie bij temperaturen tussen 200 en 350 °C (392 en 662 °F) bij atmosferische druk , wat resulteert in een mengsel van koolstofketens die doorgaans tussen de 9 en 25 koolstofatomen per molecuul bevatten.
In tegenstelling tot HVO, wordt fossiele diesel, zoals de naam al zegt, gemaakt van fossiele ruwe aardolie. HVO wordt daarentegen gemaakt van plantaardig restafval en oliën. Deze afvalproducten worden – anders dan bij biodiesel – behandeld met waterstof.
Dieselbrandstof wordt in de tabel met gevaarlijke stoffen (§172.101) geclassificeerd als een ontvlambare vloeistof , maar kan in de meeste gevallen worden geherclassificeerd als een brandbare vloeistof als de vlampunt ervan 38º C (100º F) of hoger is.
Benzine en diesel verwisselen
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
In tegenstelling tot biomassabrandstoffen, die vóór verbranding geen toxisch risico opleveren, bevat vloeibare kerosinebrandstof talrijke verbindingen die mogelijk gezondheidsrisico's opleveren, waaronder n-hexaan, naftaleen en benzeen .
Gezondheidseffecten van acute blootstelling
Diesel kan irriterend zijn voor de ogen, de luchtwegen en de huid . Het grootste gevaar dat gepaard gaat met diesel is chemische pneumonitis die kan ontstaan na aspiratie van braaksel (secundair aan inname) of inademing van aerosol (of aspiratie van vloeistof) tijdens handmatig hevelen.
Het product is geclassificeerd als gevaarlijk volgens Verordening (EG) nr.1272/2008 zoals gewijzigd. H226 - Ontvlambare vloeistof en damp. H304 - Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt.
Diesel (ook wel gasolie) is een aardolieproduct en daarmee een fossiele brandstof. Het dieselprincipe (een motor op diesel) werd in 1892 door Rudolf Diesel uitgevonden als alternatief op de Ottomotor.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De brandstof, meestal gemaakt uit Oeralolie, is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor. Het UN-nummer is 1202.
Definitie van “vlampunt”
Men moet rekening houden bij normale atmosferische condities van een omgevingstemperatuurvan -20°C tot en met +40°C, reken hier 10°C reserve bij dan komt men op +50°C.In principe zijn alle producten vanaf een vlampunt van 50 °C of hoger zoals diesel niet explosief gevaarlijk.
Synthetische diesel is een duurzamere en schonere diesel. Het is een vloeibare brandstof die wordt gemaakt uit grondstoffen als aardgas (GTL) en uit plantaardige oliën. Synthetische diesel bevat minder aromaten dan fossiele diesel waardoor het schoner verbrandt.