Als Check beschikbaar is in jouw stad kan je de Check app openen om het paarse servicegebied te checken en om een e-scooter te vinden. Klik op een e-scooter om hem te selecteren. De app laat je vervolgens de looproute zien van je huidige bestemming naar de e-scooter.
Check kost 25 cent per minuut, met een starttarief van 50 cent. Het pauzeren van een Check bedraagt 10 cent per minuut.
Leeftijd: De minimale leeftijd bij Check en Felyx is 18 jaar. Bij GO Sharing is dit 16 jaar.
Je kunt tussen 06:00 's ochtends en 01:00 's nachts op de scooters rijden. Enkel in Den Haag en Düsseldorf kun je 24/7 gebruik maken van Check.
Maar met de deelscooters van Check tik je makkelijk 31 km per uur aan. De deelscooters zijn snorfietsen en dat betekent dat ze niet harder mogen rijden dan 25 km per uur. Maar met de deelscooters van Check tik je makkelijk 31 km per uur aan.
Check is goedkoper dan concurrenten
Per minuut betaal je €0,25. Dat is goedkoper dan Felyx (€0,30) en GO Sharing (€0,29 zonder pakket). Wie een pakket koopt bij GO Sharing is goedkoper uit. Het servicegebied is ongeveer gelijk aan de andere apps.
GO Sharing: €0,29 per minuut, €17,40 per uur. Geen starttarief. Als je van tevoren een bundel koopt wordt de prijs goedkoper. De grootste bundel leidt tot een prijs van €0,23 per minuut.
Bij felyx betaal je alleen voor wat je gebruikt. Dus rijd door de stad voor €0,30/min zonder verborgen kosten. In een aantal steden betaal je €0,50 opstartkosten per rit. Zowel binnen- als buiten het servicegebied kun je overal een felyx parkeren waar en wanneer jij wilt voor €0,10/min.
GO Sharing is €0,01 goedkoper per minuut, maar bij afname van een pakket/bundel velen malen goedkoper. Check (Ride Check) is per minuut het goedkoopste, namelijk €0,25 per minuut maar wel met een start tarief van €0,50.
De deelscooters zijn beschikbaar in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Breda, Groningen, Leeuwarden, Enschede, Amersfoort en Zwolle. In de NS-app kun je bekijken waar bij jou in de buurt een deelscooter te vinden is.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Betalen per minuut
Per minuut kost een scooter van GO Sharing €0,29 per minuut. Daarmee is het bedrijf goedkoper dan concurrenten, die allemaal €0,30 per minuut rekenen. Wanneer je per minuut betaalt heb je wel een creditcard nodig. Parkeren kost zowel bij een pakket als bij betalen per minuut €0,05 per minuut.
In de app kun je vrienden uitnodigen om ook gebruik te maken van de scooters. Als zij een account aanmaken ontvangen jullie allebei 15 gratis rij minuten. Op deze manier kun je dus gratis minuten sparen voor GO Sharing.
De scooter geeft zelf aan wanneer de accu leeg is. Als dat gebeurt krijgt een Power Ranger een melding en rijdt hij naar zo'n scooter om de lege accu te verwisselen voor een volle. Op het moment dat een accu bijna leeg is kan de scooter niet gebruikt worden.
Check is in Nederland actief in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Breda en heeft een totale vloot van 2000 scooters.
Als de dichtstbevolkte stad van Nederland is het niet gek dat er ook veel deelscooters zijn verspreid, namelijk wel 1350. Bijna twee keer zoveel als in Amsterdam dus. Omdat er te veel overlast wordt ondervonden door de burgers van de stad heeft de gemeente besloten geen nieuwe deelscooters meer toe te voegen.
Volgens de Veelgestelde vragen van GO Sharing mag je een scooter “overal gebruiken”, zowel binnen als buiten het servicegebied. Een servicegebied is vrijwel alles dat groen is in de app.
Je rijdt dus altijd op de rijbaan, tenzij er een verplicht bromfietspad is. Je mag 45 km/u rijden en moet verplicht een helm dragen.
Uiteraard gaat er weleens een onderdeel kapot dat dan vervangen dient te worden, maar behoudens dat dient een particuliere elektrische scooter zeker twee tot drie jaar mee te gaan. De verwachting is echter een stuk hoger wanneer de eigenaar de e-scooter regelmatig en op de juiste manier weet te onderhouden.
Mag je met een deelscooter van de ene naar de andere stad? Het antwoord is: ja, dat mag. Je mag je scooter volgens de Veelgestelde vragen van Go Sharing namelijk “overal gebruiken”, zowel binnen als buiten het servicegebied. Een servicegebied is vrijwel alles dat groen is.