Oliefilter zoeken op kenteken
Dezelfde partnummers zijn er ook voor het voertuigmodel. Deze staan in de technische papieren of op internet. Met het partnumber weet je direct of je een bypass- dan wel full flow-oliefilter nodig hebt.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
Hydraulisch oliefilters voor de bypass hebben tot taak de drukvloeistof in hydraulische tanks in een apart circuit te filteren, de oliefilters in de hoofdstroom te ontlasten en daarmee de beschikbaarheid van de installatie te verhogen bij gelijktijdige verlaging van de bedrijfskosten.
Wat is het en wat doet het? De bewegende delen in een motor worden gesmeerd door olie. Nu heeft olie de eigenschap vuil op te nemen die door slijtage ontstaan, zoals verbrandingsresten, roet en metaaldeeltjes. Het oliefilter zuivert de olie van deze onregelmatigheden.
Hoe vaak dit gedaan moet worden valt lastig te zeggen. Meestal wordt het tussen elke 10 en 25 duizend kilometer gedaan. Het hangt er daarnaast vanaf hoe vaak je de olie ververst, maar ook hoeveel kilometers je rijdt.
Bij de vervanging van de oliefilter hoort ook altijd een olieverversing. Dat is weliswaar niet officieel voorgeschreven, maar zo dient te worden gehandeld. Welke olie moet worden gebruikt is bijna een wetenschap op zich en daarover lopen de meningen uiteen.
Motorolie stroomt als smeermiddel door de motor en neemt uit alle hoeken een gaatjes in de motor overtollig vuil en kleine slijtdeeltjes mee. Die vuile deeltjes worden dus door de motorolie meegenomen en stromen dan in het oliefilter. Eenmaal in dat filter worden de vuildeeltjes tegengehouden en verzameld.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
De vervangingsintervallen voor het luchtfilter vind je in het serviceboekje van je auto, maar als je het luchtfilter om de twee jaar of tussen de 30.000 en 40.000 kilometer vervangt, vergis je je meestal niet.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking.
Grofweg, en heel gemiddeld door alle type personenauto's heen, kun je veilig stellen dat een olie verversen rond de 75,00 euro zal kosten, dat is dan inclusief een nieuw oliefilter en arbeidskosten.
Hoeveel olie je moet bijvullen is afhankelijk van de olie op de peilstok. Van het minimum tot het maximum op de peilstok is ongeveer ½ tot 1 liter olie.
Een grote beurt is niet hetzelfde als een APK-keuring. Bij een grote beurt wordt namelijk daadwerkelijk onderhoud aan uw auto gepleegd. Bij een APK wordt alles gecontroleerd en - waar nodig - worden onderdelen vervangen om te voorkomen dat de auto wordt afgekeurd. Een APK-keuring is verplicht, de grote beurt niet.
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
Een kleine beurt is vaak uitsluitend het verversen van de olie en het vervangen van het oliefilter. Waarom uitsluitend deze twee? Omdat deze daadwerkelijk het meest werken, zorgen voor de smering en koeling in de auto, en daardoor vrij veel te verduren krijgen.
Soms kan deze gemakkelijk met de hand losgedraaid worden. Vaak zal het filter echter flink vast zitten en zal deze losgemaakt moeten worden met een speciale oliefiltersleutel of oliefiltertang. 5. Smeer het nieuwe oliefilter in met wat olie en draai deze vervolgens met de hand vast.
Het feit dat de olie het filter kan ontwijken betekent dat de olie slechts gedeeltelijk wordt gefilterd. Bovendien werkt de olie bij een verstopt filter geheel ongefilterd, doordat de drukveer in het oliefilter de olie door de bypasskraan laat stromen.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Zoek de carterplug
De carterplug is een moer die onderin je carter zit. De carter is het onderste gedeelte van je motor, alle olie zit hier in. De carterplug is vaak het onderste deel van je motor. Zoek meteen het juiste formaat ring of steeksleutel zodat je de plug er makkelijk uit krijgt.
U wilt zelf de olie verversen, dan heeft u hiervoor een aantal benodigheden nodig. Ten eerste heeft u nieuwe en de juiste motorolie nodig. Daarnaast heeft u ook een olieopvangbak of emmer nodig om de oude motorolie op te kunnen vangen en af te voeren.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.5 en 1 uur. Om uw auto optimaal te laten presteren is het van belang om regelmatig de motorolie van uw auto te peilen en zo nodig te verversen. De motorolie is namelijk uitermate belangrijk voor de werking van uw motor en de levensduur.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Als motorolie niet op tijd wordt ververst en de oliefilter niet wordt vervangen kunnen er oliekanalen dicht slippen. De oliefilter zal na verloop van tijd dicht gaan zitten en dus niet meer het vuil uit de olie kunnen filteren.