De beste motorhelm die als het meest veilig wordt beschouwd is de integraalhelm. Die biedt bescherming rondom het hele hoofd. De systeemhelm lijkt sterk op de integraalhelm, maar heeft de mogelijkheid om het kinstuk omhoog te klappen. Bij een opgeklapt kinstuk is de systeemhelm minder veilig als de integraalhelm.
Integraalhelmen zijn gesloten helmen (Engels: full face helmets) die door middel van een vast kingedeelte het hoofd extra bescherming bieden. Doordat de schaal van een integraalhelm uit 1 gedeelte bestaat, biedt dit type helm de beste bescherming bij valpartijen of aanrijdingen.
Om erachter te komen welke maat helm je nodig hebt is het belangrijk om je hoofd op de juiste manier op te meten. Dit doe je door een meetlint net boven je wenkbrauwen te plaatsen en vervolgens helemaal rondom, tot net boven je oren te meten. Het is belangrijk om op zoek te gaan naar het breedste gedeelte van je hoofd.
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
Dat heeft te maken met het materiaal waaruit de buitenschaal is opgebouwd. Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Hou er wel rekening mee dat je de bril best kan afzetten wanneer je de helm op- of afzet. Motorhelmen die geschikt zijn voor brildragers, zijn bijvoorbeeld de Nolan N87, N100-5, alle Shark helmen, HJC I70, Scorpion EXO 1400, Schuberth S2, Schuberth C4 Pro/Basic.
Om de maat van je helm te bepalen, is het handig om met een meetlint de omtrek van je hoofd te weten. Trek een meetlint rondom het hoofd, net boven de wenkbrauwen en aan de zijkanten boven de oren. Het is van belang de grootst mogelijke omtrek van je hoofd te meten.
Iedere helm die in Europa wordt verhandeld moet voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn en voorzien zijn van een keurmerk. Ontbreekt dit keurmerk, dan kun je je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de helm. Goedgekeurde helmen zijn voorzien van een E-label, uitgegeven door de economische Commissie voor Europa (ECE).
Wanneer je er net een vinger tussen kwijt kunt is het de juiste pasvorm. Daarnaast kun je de helm naar links en rechts bewegen, waarbij de wangkussens strak aan moeten sluiten en zeker niet los mogen komen van de wangen.
Voor de stadsmotoren/wijksurveillance is het een ander verhaal, daar is nu de Yamaha (MT-07) Tracer 700 de dienstmotor van keuze, maar kunnen veel concurrenten een gelijksoortig model leveren.
De Franse helmenfabrikant Roof heeft een nieuw model integraal-motorhelm onthuld, die net iets meer dan 1 kilo weegt. Volgens de makers is de RO200 Carbon daarmee de lichtste integraalhelm die op dit moment op de markt is.
Een voordeel van een jethelm is dat brildragers gemakkelijk hun bril of en af kunnen zetten. Andere voordelen van een jethelm zijn: Het open karakter van de helm bieden gebruikers naar alle kanten vrij zicht en de mogelijkheid tot vrij communiceren met medeweggebruikers.
Wat is een systeemhelm? De systeemhelm biedt veel ventilatie zodra het klapsysteem open is en maakt communiceren of andere handelingen in stilstand gemakkelijker. Een systeemhelm is bij uitstek geschikt voor de functionele en praktische motorrijder die de optimale combinatie zoekt tussen veiligheid en comfort.
Een systeemhelm is een helm met een opklapbaar kinstuk en dat wordt door veel motorrijders als prettig ervaren. Bijvoorbeeld als er gecommuniceerd moet worden bij een stoplicht, tankstation of parkeerplaats.
ECE is een afkorting voor Economic Commission Europe. Deze commissie stelt richtlijnen op waar producten, zoals helmen en vizieren aan moeten voldoen en zorgt ervoor dat deze producten worden getest.
ECE staat voor Economic Commission for Europe. Om een Europese standaard te bepalen voor bijvoorbeeld verkeersveiligheid, zijn hier verschillende richtlijnen in opgesteld, waaronder richtlijn 22, waarin de minimumeisen zijn opgenomen waar een motor- of scooterhelm aan moet voldoen.
De Pinlock lens bestaat uit een organisch en doorzichtig materiaal, voorzien van een siliconen randje. Deze lens wordt met behulp van twee pinnetjes aan de zijkanten van het helmvizier bevestigd. De siliconen rand zorgt ervoor dat de lens luchtdicht wordt afgesloten.
Veel motor- en scooterrijders hebben een zwarte helm, terwijl de kleur zwart het warmst wordt. Dit komt omdat bij de kleur zwart veel golflengtes van het licht worden geabsorbeerd, en bij de kleur wit juist weinig.
Een Enduro model wordt vooral door crossmotorrijders gebruikt. Dit type helmen zijn geschikt voor zowel offroad als allroad. Zoek je een Enduro helm voor op de 'normale' weg, dan kun je bijvoorbeeld denken aan de Schuberth E1. Deze helm heeft wel het stoere model, maar is ook helemaal geschikt voor op de weg.
Bril onder helm
Bij een systeemhelm is het mogelijk om het kinstuk omhoog te klappen, zodat de bril eenvoudig op de neus kan worden geplaatst. Soms kan het nodig zijn om de wangstukken wat opzij te drukken, zodat de pootjes van de bril op de juiste positie kunnen worden geplaatst.
De Schuberth is nog steeds de meest stille motorhelm die je kunt hebben. Er zijn drie varianten van de Schuberth: Schuberth C3: De C3 geeft een geluid af van zo'n vierentachtig decibel bij honderd kilometer per uur rijden vol in de wind.
Het vizier geeft over het algemeen meer ruimte voor brildragers om hun bril te dragen tijdens de wintersport. Ook de eigen bril beslaat minder snel. Een vizier drukt minder tegen je gezicht aan waardoor deze over het algemeen comfortabeler zit. Door meer ruimte en ventilatie beslaat het vizier minder snel.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...