Krijg ik mijn geld terug? Soms is het mogelijk je geld terug te krijgen van de bank.Dat kan als je hebt gebankierd volgens de 5 veiligheidsprincipes van de banken. Wij kunnen je helpen met het contact met de bank.
In 2018 is er nochtans een wet ingevoerd die banken verplicht om slachtoffers van online-oplichting integraal terug te betalen. De overheid legt daarmee veel verantwoordelijkheid bij banken: zij moeten ervoor zorgen dat hun systemen niet misbruikt kunnen worden.
Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Neem contact op met je bank en laat je rekening blokkeren. Verzamel zoveel mogelijk bewijs van de feiten en noteer alle gegevens van de oplichters (telefoonnummers, namen, websiteadres,...)
Hoe bestrijden banken phishing? Om phishing tegen te gaan, proberen banken valse afzenders (e-mailadressen of mobiele nummers) en valse websites op te laten sporen en te laten blokkeren. U kunt de banken daarbij helpen door een phishing-bericht waarin een bank wordt nagebootst, zo snel mogelijk te melden bij die bank.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Bezoek de websites van Veilig Bankieren en de Fraude Helpdesk voor tips om je te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting. Op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl wordt voorlichting gegeven over fraude en veiligheid bij bankieren.
Wat zijn de gevolgen van phishing? De gevolgen van een phishing actie zijn bijvoorbeeld dat je geld gaat missen of dat je een verzoek om losgeld te betalen krijgt voor door de cybercrimineel versleutelde gegevens op je laptop of computer.
Meld cybercrime
Geef het zo snel mogelijk aan je bank door als er geld van je rekening is verdwenen om je rekening te laten blokkeren. Bel doorvoor de Bankpassen Meldcentrale: 0800-0313 (ben je in het buitenland, bel dan + 31 (0)88-3855372). Elke vorm van cybercrime is strafbaar.
Van andere vormen van phishing (bijvoorbeeld als het niet gaat om uw bankgegevens maar om andere inloggegevens) kunt u alleen aangifte doen op een politiebureau. Belt u 0900-8844 (lokaal tarief) voor een afspraak. U kunt dit nummer ook bellen als u niet zeker weet om welke vorm van phishing het gaat.
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
Via een SMS proberen internetcriminelen je een link met malware te sturen en op deze manier je gegevens te achterhalen. Deze nieuwe vorm van malware wordt Flubot genoemd. Het lijkt erop dat vooral Android telefoons hiervoor kwetsbaar zijn.
Op uw mobiele telefoon kunt u valse sms-berichten van oplichters ontvangen. Dat wordt ook wel smishing genoemd, phishing via sms. De afzender van het sms-bericht lijkt uw bank te zijn, of een ander vertrouwd bedrijf of instelling.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
Uw geld op rekeningen bij Nederlandse banken wordt wettelijk beschermd door de Nederlandse Depositogarantie. Mocht een bank failliet gaan, dan zorgt De Nederlandsche Bank (DNB) dat u uw geld terugkrijgt. Van 1 cent tot maximaal € 100.000 per persoon, per bank. Gegarandeerd.
Neem contact op met je bank of bel Cardstop. Doe aangifte bij de politie. Informeer je omgeving dat ze geen vreemde mails of berichten van je openen en dat ze zeker niet op links klikken. Contacteer een IT-expert voor een grondige controle van je bedrijfsnetwerk.
Melding doen via Meld Misdaad Anoniem
Dit kan telefonisch via 0800 7000 of online via meldmisdaadanoniem.nl.
Allereerst moet u nooit persoonlijke gegevens als u rekeningnummer, pincode, pasnummer, geboortedatum of naam via de telefoon of mail verstrekken. Uw eigen bank zou hier nooit telefonisch of per mail naar vragen.
De mails bevatten soms taalfouten of zijn niet professioneel opgemaakt. De mails beginnen met een vage aanspreektitel of je e-mailadres als aanspreking. De afzender is een voor jou onbekende afzender of zelfs een fout e-mailadres. Er staat een link in de mail.
De bescherming tegen virussen is een breder onderwerp dat hier niet op zijn plaats is. De verzending van je rekeningnummer via e-mail heeft immers weinig met virussen te maken. Globaal genomen is het geven van je rekeningnummer via e-mail ongevaarlijk.
Ruim honderdduizend Nederlanders gedupeerd door phishing
Van alle Nederlanders van 15 jaar of ouder zeggen in 2021 meer dan twee op de drie (68 procent) dat ze in de afgelopen 12 maanden ten minste één keer een telefoontje, e-mail- of ander bericht hebben ontvangen dat (waarschijnlijk) van een oplichter was.
Automatische incasso terugboeken (storneren)
Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Met PayPal kun je zorgeloos shoppen. Als een online besteld artikel niet wordt bezorgd of niet aan de omschrijving van de verkoper voldoet, kunnen we je het volledige bedrag van de aankoop terugbetalen.