Gemiddeld 11 storingen per dag. Deze treinstoringen duurden bij elkaar 15 jaar, 3 maanden, 13 dagen, 6 uur, 42 minuten. Dit betekent een gemiddelde van 1 dag, 4 uur, 6 minuten aan treinstoringen per dag. De gemiddelde storingsduur binnen deze periode is 2 uur, 39 minuten.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor.Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
91,5 procent van de treinen rijdt op tijd
Op het hoofdrailnet rijdt 91,5 procent van de NS-treinen op tijd, of in ieder geval met een vertraging van minder dan vijf minuten.
Jaarlijks zijn ongeveer 50.000 minuten treinvertraging het gevolg van overwegongevallen, wat overeenkomt met het opheffen van circa 1600 treinen. Ook bijna-aanrijdingen hebben flinke gevolgen. Per jaar registreren we er maar liefst 160. Bijna-aanrijdingen leiden tot noodremmingen en spoedmeldingen.
Treinen staan dit jaar gemiddeld langer stil
2022 was een recordjaar en het ziet ernaar uit dat 2023 dat opnieuw zal zijn. In 2023 meldde de NS tot nu toe zo'n tweeduizend storingen. Als de huidige trend doorzet, blijven de storingen in aantal onder de 5.500 treinstoringen van vorig jaar.
Iedere dag rijden er zo'n 3.800 treinen door Nederland. Daarvoor zijn per dag 1400 machinisten en 1150 conducteurs nodig.
Het grootste station blijft Utrecht Centraal met ruim 87.000 in- en uitstappers, Amsterdam Centraal zit daar direct onder met ruim 79.000. Het kleinste station waar alleen NS rijdt, is Soest met ruim 100 in- en uitstappers.
"Meestal is het de conducteur die gaat kijken of het slachtoffer misschien nog leeft. De machinist blijft op de bok.Er is een koffer met afdekzeil en blauwe handschoentjes in de trein.Daarmee worden resten en lichaamsdelen afgedekt.
Van de oplossingen bij een gestrande trein staat evacueren naar een andere trein op twee. Het derde meest voorkomende middel is dat reizigers onder begeleiding van incidentenbestrijders naar een veilige plek worden gebracht, bijvoorbeeld een perron.
Gemiddeld 91,5 procent op tijd
Over het gehele hoofdrailnet doet de NS het gemiddeld prima. 91,5 procent van de treinen rijdt op tijd of is minder dan 5 minuten vertraagd. Dat is precies gelijk aan het streven van 91,5 procent punctualiteit.
Treinen rijden in Nederland vaker dan in andere Europese landen op tijd. Waar de gemiddelde punctualiteit 91 procent is, is deze in Nederland 96 procent. Alleen Zwitserland en Letland doen dat beter.
De snelste TGV rijdt op het 168 kilometer lange traject tussen Champagne-Ardenne en Lorraine. Opvallende nieuwkomer in de top 10 is Marokko. Het land nam in november 2018 de nieuwe HSL tussen Tanger en Kénitra in gebruik. De trein, die elk uur gaat, legt het traject van 194 kilometer af in 50 minuten.
De Veiligheidsbalans die de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag publiceert, meldt dat vorig jaar 193 mensen een einde aan hun leven maakten door voor de trein te springen.
Treinen raken snel vies
Stof en vuil spat hierdoor hoog op tegen de zijkant. Op het spoor ligt bovendien veel stof afkomstig van de schijfremmen van passagierstreinen en van de remblokken van goederentreinen. De regen en wind van afgelopen maanden maken treinen extra smerig.
Bijna overal in Nederland is de maximum snelheid nu 140 km per uur. De meeste NS-treinen kunnen ook niet harder. Maar de nieuwe intercity's die NS heeft besteld kunnen 200. Als die er zijn moet tussen Zwolle en Lelystad 200 gereden worden en tussen Lelystad en Amsterdam 160: tijdwinst een half uur.
Bij gladde sporen moeten treinen langzamer rijden, zodat ze niet doorglijden bij een overweg of station.
Hoe weet een machinist waar hij moet stoppen? Langs de sporen staan borden (vierkant, met een punt naar beneden, blauw met witte rand) waar getallen als 2, 4, 6 op staan of zelfs helemaal niks. Die geven in principe aan tot hoe ver de machinist zijn trein moet laten stoppen, afhankelijk van de lengte.
Bent u niet zo erg gewond geraakt, dan is de schadevergoeding bijvoorbeeld tussen de €100,- en €2000,- euro. Maar bent u heel erg gewond en heeft u daar blijvende schade aan overgehouden, dan kan het bedrag van uw schadevergoeding oplopen tot bijvoorbeeld €250.000.
De veroorzaker van het ongeluk betaalt de schade
Na een verkeersongeluk betaalt degene die het ongeluk veroorzaakte de schade. Als meer mensen schuld hebben, betalen zij allemaal een deel. Fietsers en voetgangers betalen vaak minder of geen schade, ook al hebben zij een fout gemaakt.
Mensen die op de nationale feestdag in de trein onnodig aan de noodrem trekken of op het spoor lopen, moeten direct een hoge boete betalen. Op beide overtredingen staat een straf van 200 euro, die meteen met pin moet worden afgerekend.
In nieuwere treinen stuurt de noodrem een elektrisch signaal naar een ventiel, dat vervolgens de druk van de remleiding laat wegvallen. Nadat een noodrem is aangetrokken en de trein tot stilstand is gekomen, zal het personeel zoeken aan welke hendel is getrokken.
Bij NS zijn er in totaal 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten, verspreid over 28 standplaatsen. Op dat totaal zijn er dus nu 400 vacatures, en er zullen nog eens 500 conducteurs en machinisten uitstromen. Daarmee kan het tekort in 2023 oplopen tot 900.
De nieuwe ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) kan 200 kilometer per uur aantikken op de hogesnelheidslijn en 160 kilometer per uur op andere lijnen.
Bergen treinroute (Noorwegen)
De Bergen treinroute in Noorwegen is niet zonder reden door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld.