Er zijn allerlei sociale media. Denk aan Facebook, Instagram, Bluesky, Pinterest, LinkedIn, TikTok, YouTube of Snapchat. Ook WhatsApp wordt door velen een sociaal netwerk genoemd.
WhatsApp
Met 13,5 miljoen gebruikers in Nederland mag WhatsApp zich het grootste socialmediakanaal in Nederland noemen. Met dit platform stuur je berichtjes naar contactpersonen in je telefoon. Ook kan je (video)bellen, spraakberichten, foto's, video's, gifjes en stickers delen met anderen.
Welke social media gebruiken volwassenen? De meerderheid van de volwassenen bevindt zich vooral op social media kanalen als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Ook YouTube wint de laatste tijd terrein bij deze doelgroep.
Met name de leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar zijn meer social media platforms gaan gebruiken. Onder de klassieke platformen – Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest & BeReal – is vooral Instagram gegroeid met 40-plussers. Vorig jaar was gemiddelde leeftijd nog 35, dit jaar is dat 39.
De negen platformtypen worden hieronder vermeld, samen met het type waarde-uitwisseling dat hun kerntransactie definieert: Uitwisseling: Services marktplaats: een service. Product marktplaats: een fysiek product.
In 2023 waren er 5,0 miljoen gebruikers op LinkedIn, nu in 2024 zijn dit er 5,5 miljoen. Dit is een stijging van maar liefst 10%. Wil je een account hebben op het platform, dan moet je 16 jaar of ouder zijn. Verder ligt het platform best goed in de markt.
Facebook populairst
Ongeveer de helft van hen gebruikt Instagram en bijna een vijfde gebruikt Snapchat. Socialmediakanalen worden daarnaast door 41 procent van de zwangere vrouwen gebruikt om een zwangerschapsaankondiging te delen.
WhatsApp. WhatsApp mag dan wel minder dagelijkse gebruikers hebben, de app blijft de meestgebruikte app in Nederland.
Social media is een verzamelbegrip voor de online platformen waarop gebruikers de inhoud verzorgen, met of zonder redactionele of professionele tussenkomst. Centraal staat hierin de interactie en dialoog tussen de gebruikers, in combinatie met bijpassende content.
Facebook is vooral een medium voor de generaties ouder dan generatie Z. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 zitten er in 2022 zo'n 10,1 miljoen Nederlanders op Facebook. Dit is 0,2 miljoen meer dan een jaar ervoor. Daarvan zitten bijna 7 miljoen gebruikers dagelijks op de site.
An application can also be called a platform in the sense that a platform's function is to perform meaningful work within an organization. Take, for example, a Relational Database Management System (RDBMS). This is a type of software application.
Preciezer gezegd is een ICT-platform een geïntegreerde set van technologische componenten en systemen die samenwerken om verschillende soorten informatie- en communicatietechnologieën te ondersteunen en te faciliteren .
De vier belangrijkste typen IoT-platformen zijn IoT-connectiviteitsplatformen, Device Management Platforms, Application Enablement Platforms en Analytics Platforms . IoT-connectiviteitsplatformen beheren communicatieprotocollen voor apparaten die gebruikmaken van wifi, Bluetooth en mobiel internet, en zorgen voor veilige en betrouwbare gegevensoverdracht.
De Influencers Survey van Roularta Research toont aan dat Facebook het populairste sociale netwerk is onder 55-plussers (50% actieve gebruikers), kort gevolgd door WhatsApp (47%).
De eerste vorm van social media is ontstaan in de jaren '70 van vorige eeuw. In 1979 bood het programma Usenet voor het eerst de mogelijkheid aan zijn gebruikers om berichten en bestanden met elkaar uit te wisselen.
Als we specifiek kijken naar de verschillende social mediakanalen zijn vrouwen iets vaker aanwezig op Facebook, Twitter en Instagram. En ook het visuele platform Pinterest scoort goed onder vrouwelijke internetgebruikers. Maar liefst 69 procent van de gebruikers is vrouw.
Vooral tekstberichten uitwisselen
Het uitwisselen van tekstberichten, bijvoorbeeld via WhatsApp, is de meest gebruikte vorm van sociale media; 84 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder deed dit in 2019. Het gebruik van direct messaging is de laatste jaren toegenomen.
De doelgroep van Snapchat is mensen onder de 35 jaar, maar de grootste groep bestaat uit jongeren tussen de 13 en 25 jaar. Het vergroten van je bekendheid bij deze doelgroep via Snapchat-advertenties is dus een goed idee.