De meest gebruikte socialmediaplatforms worden ook veel gebruikt door ouderen. Zo maakt 36 procent van de 80-plussers (meer dan 1 op 3) gebruik van Whatsapp en maakt 68 procent van de 65-79-jarigen (bijna 7 van de 10) volgens dit onderzoek gebruik van Facebook.
Ook meer gebruik sociale netwerken door ouderen
In 2019 was 63 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder actief op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat, en 32 procent op professionele netwerken zoals LinkedIn. Ouderen maken ook steeds meer gebruik van sociale netwerken.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
En wat doen al die senioren toch online? Bijna 9 op de 10 ouderen gebruiken het internet om hun email te checken en berichten te versturen. Daarnaast zoekt meer dan 73% van alle 65-plussers naar informatie over goederen of diensten, maar telebankieren gaat hen blijkbaar ook goed af, alsmede online shoppen.
Al met al blijft het social media gebruik onder Nederlanders onverminderd populair! Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
In de doelgroep 20 – 29 jaar maakt maar liefst 82% gebruik van Facebook, wat daalt naar 77% in de leeftijd tussen de 40 – 64 jaar. Uw (ver)kopers bevinden zich dus nog steeds massaal op dit platform!
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium.
LinkedIn: 611.000 dagelijkse gebruikers
Het dagelijkse gebruik van dit zakelijke netwerk steeg van 611.000 in 2019 naar 7711.000 in 2019, een groei van 26%. Het totaal aantal leden van LinkedIn nam het afgelopen jaar met 2% toe. LinkedIn heeft in 2020 4,7 miljoen Nederlandse leden.
Millennials gebruiken social media vooral om contact met vrienden te onderhouden en berichten te delen. De generatie stroomt langzaam weg van Facebook en is vandaag de dag vooral te vinden op Instagram. Ook YouTube, Pinterest, Twitter en Snapchat zijn populair onder millennials.
Social media zijn online communicatie kanalen die het mogelijk maken om op een gebruiksvriendelijke wijze meningen en ervaringen met elkaar te delen en te herdelen. Dit proces van informatie delen gaat steeds maar door. Dat maakt het zo'n krachtig.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
Als je Tweets zijn afgeschermd, kunnen alleen je volgers je media in je Tweets bekijken. Je volgers kunnen links naar media die je in afgeschermde Tweets deelt, downloaden of opnieuw delen. Links naar media die op Twitter worden gedeeld, zijn niet afgeschermd. Iedereen die de link ontvangt, kan de content bekijken.
Het beste antwoord. niets, twitter is gratis. Behalve natuurlijk als je via je mobieltje tweet, dan betaal je de telefoonkosten.
Twitter is een service waarmee vrienden, families en collega's met elkaar kunnen communiceren en contact kunnen houden via snelle, korte berichtjes. Mensen plaatsen Tweets die foto's, video's, links en tekst kunnen bevatten.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
SWYP is de volwassen versie van TikTok.
Instagram-veiligheid: een handleiding voor ouders en verzorgers. De app, uitgebracht in 2010, is gratis te downloaden op iOS- en Android-apparaten en heeft meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers verzameld. De minimumleeftijd om gebruik te maken van de dienst is 13 jaar.
Doelgroep LinkedIn
LinkedIn is met name populair onder een jongere doelgroep, zo'n 60% van de LinkedIn gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar. Daarnaast is ook de doelgroep 30 tot 49 jarigen goed vertegenwoordigd.
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.