Bij de meest effectieve managers is er dus een nauw verband tussen emotionele intelligentie, empathie en mededogen. Dit betekent niet dat zij 'soft' of gemakkelijk zijn. Het gaat over eigenschappen als zelfbewustzijn, zelfcompassie en het vermogen om uzelf in de schoenen van iemand anders te verplaatsen.
Leiderschapsontwikkeling. Leiderschap staat voor verantwoordelijkheid nemen, handelen in het belang van de organisatie, sturing geven én loslaten. Deze skills leer je niet tegelijk, maar ontwikkel je tijdens je carrière.
Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Goede managers hebben het in zich om goed te kunnen communiceren. Doordat je als manager goed luistert, begrijp je je medewerkers beter en kun je hen de juiste handvatten geven om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk dat je deelt wat je kunt, om een transparante omgeving te creëren.
Goede leiders en managers zijn behalve taakgericht ook mensgericht, ze hebben oog voor de uniciteit van mensen en kijken naar de sterke punten van de teamleden. Ze helpen hun medewerkers om deze ook verder te ontwikkelen en productief te maken.
Gezond leiderschap is het vermogen van een leider om naar zichzelf te kijken en zich af te vragen of hij gezond in elkaar steekt. Zelfkennis en zelfreflectie is hierbij van belang. Gezond slaat op de manier waarop hij leidinggeeft en hoe gezond dat voor hemzelf en anderen is. Ook op de langere termijn!
Succesvolle managers weten niet alleen rationeel wat ze willen bereiken, maar bovenal emotioneel. Ofwel ze hebben ook een passie om dat te doen. Deze richting en passie zien anderen als charismatisch. Overal en altijd (zelfs op borrels) weten zij wat ze willen en handelen ze ernaar.
Kenmerken van goed leiderschap
Goed functionerende, betrokken medewerkers die duurzaam inzetbaar zijn. Dit zijn de kenmerken die horen bij goed leiderschap: Vertrouwen scheppen en geven. Je zorgt ervoor dat je medewerkers jou kunnen vertrouwen, door bijvoorbeeld leiding te geven met empathie.
Het vermogen om individuen of groepen te inspireren tot een gedeelde visie, en ze daarmee te leiden en beïnvloeden in de richting van een gemeenschappelijk doel.
Positieve leiders delen hun waarden, optimisme, visie en doelen met hun mensen, deze stijl van leiderschap resulteert in meer vertrouwen, betrokkenheid, autonomie, hogere prestaties, minder verloop van goede medewerkers, minder negatieve stress op de werkvloer en een hogere klanttevredenheid.
Slechte communicatie en een gebrek aan integriteit zijn typische voorbeelden van slecht leiderschap. Ook besluiteloosheid vormt een belemmering voor managers, omdat deze eigenschap hun geloofwaardigheid ondermijnt en een effectieve aansturing van werknemers in de weg staat.
Om te kunnen uitblinken in resultaatgericht leiderschap moeten leiders een beroep doen op hun Helder Blauw en Vurig Rood. Deze combinatie: staat garant voor taakgerichtheid en geeft het vermogen om prioriteiten te stellen en het werk op een efficiënte manier te doen.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Leidinggevende is een positionele rol die je formeel van bovenaf krijgt, maar leiderschap is een persoonlijke rol die je informeel van onderaf wordt gegeven. Het een gaat over positiemacht, het ander over persoonsmacht. Die laatste moet je relationeel verdienen.
Met effectief leiderschap bedoelen we dat je op zo'n manier leiding geeft, dat het de beste resultaten oplevert. Dat betekent dat je jouw leiderschapsstijl telkens laat aansluiten op de situatie waarin de organisatie, het team of de persoon verkeert.
Een natuurlijk leider is authentiek, open en transparant. Zijn mensen weten precies wat ze aan hem hebben. Hij geeft vertrouwen, is benaderbaar, deelt informatie, durft de controle los te laten en staat open voor nieuwe ideeën – uit alle lagen van de organisatie.
Volgens Euwema is het antwoord: 'In principe kan iedereen leidinggeven, ook al op jonge leeftijd. Wat echt belangrijk is om klaar te zijn voor een leidinggevende functie, is dat je snapt dat er vandaag de dag van een leidinggevende wat anders wordt verwacht dan 20 of 40 haar geleden, en dat je daarnaar handelt.