Er rijden namelijk ook injectie scooters rond die zelfs 1 op 55 tot 1 op 60 halen. De nieuwe Vespa scooters hebben bijvoorbeeld injectie, maar ook de Honda NSC50R, de Honda Vision, de Piaggio Liberty S, de Kymco New Sento en de Yamaha Neo 4.
De conventionele scooters werken met een carburateur. Deze zorgt ervoor dat benzine verdampt/vernevelt wordt. Deze benzinedamp wordt dan in de cilinder gezogen en door de bougie ontstoken. Bij een injectiescooter heb je geen carburateur, maar elektrisch bediende injectoren.
Terwijl injectie met enorme precisie de juiste mix van brandstof en lucht samenstelt, zijn carburateurs simpelweg niet precies en dynamisch genoeg. Zelfs wanneer een motor met carburateurs stilstaat komen er nog brandstofdampen vrij, en Moeder Natuur blijkt dat toch niet echt te waarderen.
Sinds 1 Januari 2018 zijn de scooters die nieuw worden verkocht bij de dealers voorzien van het type goedkeuring Euro 4,komt jouw snorscooter of bromscooter uit 2018 dan zul je dit type ECU module nodig hebben.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -
Deze scooters die uitgevoerd zijn met een injectiemotor, maken geen gebruik meer van een CDI maar werken met een ECU (Engine control unit). Dit wordt ook wel gezien als het brein van een scooter. De ECU regelt o.a. de ontsteking en de injectie van brandstof. Een ECU kan softwarematig worden onbegrensd.
Euro4 injectie opvoeren
Een snorfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 25km p/u naar *34km p/u. Een bromfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 45km p/u naar *54km p/u. *Deze waarde kan in de praktijk iets naar beneden afwijken. Hoe het motorblok is ingereden speelt namelijk een rol.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
Een injectie scooter kun je niet verzuipen, tenzij je een elektrische carburateur hebt. Mocht je de brommer of scooter niet aan de praat krijgen?
De carburateur mengt de brandstof met zuurstof en net voordat dit in de cilinder terecht komt wordt daar nog een klein beetje olie aan toegevoegd door de oliepomp. Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren.
Steeds meer scooters worden uitgerust met een injectiemotor. De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in. Dit mengel van benzine en lucht wordt door diverse sensoren in de motor bepaald en door de ECU vertaald in een optimaal mengsel.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
De best verkochte SYM is nu ook beschikbaar met injectie! Deze Fiddle II heeft zijn vertrouwde kenmerken , maar dan met injectie en dat geeft veel voordelen: lager brandstofverbruik. lagere CO2-uitstoot en een.
Ja en nee, het risico bepaal je zelf, wij kunnen een euro 4 ECS (elektronisch geregelde carburateur) scooter opvoeren op bijna elke gewenste snelheid tot 60km/u, een Euro 4 & 5 EFI (injectie) kunnen wij opvoeren tot 32km/u of 54km/u je bepaald dus zelf het risico op een WOK melding, het blijft uiteraard wel altijd op ...
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Snelheid en de Nederlandse wet
Een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u rijden, de constructiesnelheid is echter 54km p/u voordat u een WOK melding krijgt. Hoewel u scooter met u scooter niet harder mag rijden als 25 of 45. Mag de constructiesnelheid wel harder zijn, voordat u een WOK melding RDW krijgt.
De cdi zorgt dat de verbranding op het juiste moment in de motor plaatsvindt. Bij een 2-takt scooter heeft de cdi weinig invloed op de snelheid van de scooter wat bij een 4-takt motor wel het geval is. 4-takts scooters worden o.a. begrenst door de cdi.
Om de variateur te ontgrenzen moet je de zogeheten 'Vario ring' verwijderen. Veel scooters hebben dit. Soms is er geen ring maar een achterplaat welke verwijderd dient te worden. Deze aanpassing kan je scooter 5 tot 10 km per uur harder laten rijden.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Reacties. Een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden." Als bij controle de politie het gebruik van een dergelijke snelheidsbegrenzer aantreft dan kan men voor drie strafbare feiten een sanctie of een proces-verbaal krijgen.
Redenen voor invordering rijbewijs
Voor beginnende bestuurders is dit 0,8 promille. U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden.