De unit van jouw koelsysteem is uitgerust met koelvloeistof. Tegenwoordig gebruikt men ecologische koelmiddelen ( R290 ) voor airco's die gelukkig geen schadelijk effect meer op de ozonlaag of broeikaseffect uitoefenen.
Een airco unit bevat een koelmiddel dat heet freon. Het systeem van een airco is een gesloten systeem maar er zal helaas altijd koelmiddel lekken en verloren gaan.
Net zoals bij de airco thuis is het verboden om zelf het koudemiddel en de olie van je auto bij te vullen. Hier zijn strenge regels voor in heel Europa en je schakelt dus altijd eerder een erkende autospecialist in. Contacteer daarom jouw autobedrijf om dit complexe onderhoud voor jou uit te laten voeren.
Het bijvullen van een airco begint bij het wegzuigen van het resterende koelmiddel. Wanneer het resterende koelmiddel verwijderd is, worden de leidingen van je systeem een half uur lang met een speciale machine vacuüm gezogen om al het resterende vocht te verwijderen.
Airco bijvullen kosten
De kosten voor het bijvullen van je airco zijn € 125,00. Je airco wordt dan bijgevuld met koudemiddel R134A. Moet je airco gevuld worden met het nieuwere koudemiddel R1234Yf bedragen de kosten € 249,00. Welk koudemiddel in jouw aircosysteem moet, vind je op een sticker onder de motorkap.
Airco kost dus ongeveer het gemiddelde verbruik van een airco (1,0 kW) maal het gemiddelde energietarief van stroom (€ 0,22) is ongeveer € 0,22 per uur. Per dag kost airco dan dus ongeveer € 1,75 (als je uitgaat van een dag van acht uur). Dit is het tarief voor een split-unit airconditioning (een vast systeem).
Zonder specifieke defecten heeft je airco thuis een keer per jaar onderhoud nodig. Wanneer je airco lawaai maakt, dan heeft hij waarschijnlijk onderhoud nodig. De filters kunnen dan verstopt zijn.
Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden. Een airco zonder koelvloeistof kan immers niet meer koelen.
Tijdens het koelproces wordt er vocht uit de lucht onttrokken, waardoor er condenswater ontstaat. De warme, vochtige lucht condenseert immers op het koude gedeelte van de airco. Een airco vermindert daardoor ook de luchtvochtigheid in de ruimte die hij koelt.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren. Airco vullen mag je volgens de nieuwe regels van Europa niet langer zelf doen. Om je airco bij te vullen dien je gebruik te maken van specifieke apparatuur. Het handigste is dan om dit klusje te laten uitvoeren door een autogarage.
Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Dit koudemiddel heeft een belangrijke rol bij het koelen van de lucht. En ook als jouw airco volledig naar behoren werkt, verdampt er altijd een deel van het koudemiddel. Je moet daarom regelmatig de airco afvullen. Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren.
De kosten om uw auto airco bij te vullen kunnen erg verschillen. Dit komt doordat het afhankelijk is van het type en de hoeveelheid koudemiddel die moet worden bijgevuld. U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco.
Bij Airco-DIY zijn alle toestellen voorzien van het R32 gas. Dit airco gas doet dienst als koelvloeistof en vervangt het vroegere R410a gas.
Hoe vaak je een condensbak precies moet legen, hangt af van wat voor soort condensbak het is en van hoeveel uur de airco aan heeft gestaan. Een mobiele airco die langer aan blijft staan zal je vaker moeten legen dan als je de mobiele airco slechts tijdens het slapen gebruikt.
Condenswater is normaalgezien drinkbaar (komt uit de lucht dus is zo zuiver als iets).
Mijn airco stopt af en toe bij verwarmen en dan gaat het tempratuur lampje knipperen, is dit normaal? Dit is normaal, bij verwarmen bevriest na een tijd de condensor, de airco gaat de cycles op dat moment omdraaien en de condensor ontdooien. zodra de condensor ontdooit is zal de airco weer gaan verwarmen.
Met een goed onderhouden airco compressor pomp mag u een levensduur van zeker 10 jaar verwachten.
Om je airco goed te onderhouden en gezondheidsproblemen te voorkomen, is het belangrijk dat een airco minstens twee keer per jaar wordt schoongemaakt. Zo voorkom je problemen als een nare geur, onvoldoende koeling of inefficiënt koelverbruik.
Te weinig koudemiddel in het aircosysteem veroorzaakt slechtere prestaties en uiteindelijk uitval van het aircosysteem. Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel.
Een uurtarief van €40 tot €75 is gangbaar, maar over hoe meer kennis je beschikt, hoe meer je kunt vragen! Wat is het salaris van een aircomonteur in loondienst? Voor alle disciplines in de installatietechniek geldt dat je als starter mooi salaris krijgt.
Is onderhoud van airconditioning verplicht? Als je airco veel koelmiddel bevat ( +3 kg ), is een regelmatig onderhoud verplicht. Deze onderhoudsbeurten worden bijgehouden in een onderhoudsboekje en genoteerd op de buitenunit. Bij eventuele controles of voor verzekeringen zijn deze controles héél belangrijk.
Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.