Gespreid herhalen
Er is veel herhaling nodig om te zorgen dat leerlingen onthouden wat ze hebben geleerd. Door te herhalen wordt de leer- stof in het langetermijngeheugen opgeslagen, zodat het niet meer vergeten wordt en over een maand, jaar of decennium nog steeds kan wor- den opgehaald en gebruikt.
Waarom herhalen
Herhalen zorgt ervoor dat je informatie langer kunt onthouden. Dus door de leerstof te herhalen, gaat de informatie in je geheugen van herkennen naar kennen en weten.
Wie iets nieuws leert, herhaalt de leerstof dus eerst en vooral de dag erna. Daarna laat je 3 dagen tussen, een week, 2 weken, een maand… Wie een maand na de laatste studiesessie de leerstof nog altijd kent, zal er zeker van zijn dat die de leerstof ook zal kennen op het examen!
Herman Ebbinghaus ontdekte het volgende: In de eerste twintig minuten nadat je hebt geleerd, vergeet je relatief gezien het meest. In het eerste uur nadat je iets hebt geleerd, vergeet je ongeveer de helft. Na ongeveer een dag neemt hetgeen je vergeet af.
Bij spanningen en heftige gebeurtenissen kan het erger worden. Ook bij een depressie, sommige medicijnen of ziekten werkt het geheugen soms minder goed. U kunt ook andere klachten hebben, zoals problemen met aandacht of dingen begrijpen.
Wanneer je informatie wilt onthouden door herhalen dan herhaal je het in je kortetermijngeheugen net zo vaak totdat de hersenen er een chemische verbinding van maken. Je zult alles wat je dan voor de rest van je leven wilt onthouden minimaal 300 keer moeten herhalen; Dit moet je verdelen over 7 verschillende momenten.
Zoals in onderstaande grafiek te zien is wordt de meeste kennis vlak na het leren alweer vergeten. Twintig minuten na het bestuderen van een onderwerp weet je nog 60%, na een uur ongeveer 45%, na 6 dagen nog maar 20%. Na ongeveer een week stabiliseert het en zal er niet veel meer vergeten worden.
Jouw brein houdt namelijk veel meer van plaatjes, dan dat het van woordjes houdt: Het blijkt namelijk dat mensen 80% onthouden van wat ze zien. Van informatie die ze lezen, blijft maar 20% hangen — en informatie die ze horen maar een schamele 10%!
Het korte termijn geheugen is een eenvoudig opslagsysteem met een beperkte capaciteit; het kan nieuwe informatie ongeveer tien seconden vasthouden. Een nieuw telefoonnummer of een onbekende naam kan men zonder enige moeite zo lang onthouden.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Jill Price uit Los Angeles is de eerste ter wereld bij wie het hyperthymestisch syndroom is vastgesteld. 'Thymesis' is Grieks voor zich herinneren; het feit dat Price hyperthymestisch is, wil zeggen dat ze letterlijk alles onthoudt wat ze meemaakt in haar leven.
Van wat ze lezen 20%, van wat ze doen 50% en van wat ze zelf ontdekken 100% We hoeven niet over deze cijfers in discussie te gaan om te begrijpen dat zoiets geen argumentatie is voor een ander type onderwijs (niet lezen, niet luisteren, maar zelf doen en zelf ontdekken).
Door hardop te lezen, slaan leerlingen informatie beter op.
Hierdoor zullen hardop gelezen woorden in je geheugen worden onderscheiden van stil gelezen woorden. Deze onderscheidende geheugensporen worden beter herinnerd dan stil gelezen woordsporen (zie grafiek, MacLeod, 2010).
Met name vitamine B3 (niacine) en B11 (foliumzuur) zijn essentieel om hersenmist en vergeetachtigheid tegen te gaan.
Als iemand zich zorgen maakt, veel stress heeft of veel piekert, is er in de hersenen tijdelijk minder ruimte voor andere dingen. De geheugenklachten verdwijnen weer als de zorgen minder worden.
Gezond eten voor je geheugen betekent: veel broccoli en groene bladgroenten, zoals spinazie en andijvie. Je geheugen gedijt er prima bij. Voedingsmiddelen vol foliumzuur zijn ook prima voor je geheugen, denk aan erwten en linzen. En vis is belangrijk, vanwege de omega-3-vetzuren.