Zo zijn er bijvoorbeeld het spiraalmodel van Korthagen, het ui-model van Korthagen, het model van Kolb (1984), het reflectiemodel van Atkins en Murphy (1984), het model van Oelofsen (2012). Het overgrote deel van de reflectiemodellen is cyclisch.
De meestgebruikte methode om te reflecteren op je eigen handelen, bijvoorbeeld in een reflectieverslag, is de STARR-methode. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Als je de STARR-methode gebruikt, geef je antwoord op vragen over de situatie, taak, actie, het resultaat en de reflectie.
Het reflectiemodel Van Korthagen is een cyclische reflectiemethode die veel gebruikt wordt onder studenten in verslagen waarin ze reflecteren op hun eigen handelen. Door deze cyclus te doorlopen leert men op een systematische manier te reflecteren.
De ABCD-methode staat voor: Aanleiding: Wat is er gebeurd? Belangrijk: Wat was belangrijk voor je? Conclusie: Welke conclusie trok je over hoe te handelen?
Om inzicht te krijgen in je leerproces, dien je regelmatig te reflecteren op je eigen functioneren. De methodiek van Korthagen komt goed van pas in situaties waarin gereflecteerd wordt op het eigen gedrag, de bekwaamheden of overtuigingen die het handelen sturen.
Om verdieping in betekenisgerichte reflectie te bevorderen, is het ui-model ontwikkeld. Als al deze niveaus met elkaar sporen, is er sprake van effectief functioneren. Als er fricties tussen de niveaus zijn, ervaart de persoon een probleem.
Het stimuleert om er goed over na te denken, hoe het een volgende keer beter kan. Dit is ook het uitgangspunt van de Gibbs Reflective Cycle. Mensen leren niet alleen bepaalde situaties te begrijpen, maar leren ook goed in te schatten hoe dezelfde situatie op andere manieren benaderd kan worden in de toekomst.
Wat is het? De ABCs-methode bestaat uit vier stappen waarmee je onbegrepen gedrag van mensen met dementie leert begrijpen en oplossen. De stappen staan beschreven in een flyer. Je krijgt tips om om te gaan met gedrag of emoties, zoals depressie en angsten, apathie, onrustig gedrag, en wanen en hallucinaties.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Doel van het ui-model
Door de lagen in kaart te brengen kunnen communicatieproblemen worden voorkomen en kan er beter worden samengewerkt. Ook kan het model worden gebruikt om succesvol veranderingen in de organisatiecultuur door te voeren.
Reflectievragen om terug te blikken
Wat maakte dat het een succes was? Welke eigenschappen en kwaliteiten heb je hiervoor ingezet? Wat heb je over jezelf geleerd? Op welk moment voelde je je het vrolijkst?
Wat helpend is bij reflecteren is gebruik te maken van een reflectiemodel. Een reflectiemodel geeft je concrete handvatten om structureel en systematisch terug te kijken op je eigen handelen. Hiermee kan diepgaand en op een stapsgewijze manier worden gereflecteerd op een bepaalde ervaring, handeling of proces.
Deze methode wordt gebruikt om op bepaalde situaties te reflecteren. Dit kan bijvoorbeeld een situatie zijn tijdens een stage. De ABCD-reflectiemethode heeft een duidelijke structuur die je helpt om te reflecteren. Je kunt hier ook de E en de F aan toevoegen om de reflectie nog completer te maken.
Stel, u vertelt tijdens uw sollicitatiegesprek waar u goed in bent. Dan kan een werkgever vragen waaruit dat blijkt. Met een voorbeeld laat u dan zien wie u bent en wat uw kwaliteiten zijn. Met de STARR-methode beschrijft u het voorbeeld in de 5 stappen: Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Reflectie.
Ideaal als reflectiemateriaal zijn aluminiumplaten welke in een zuurstofloze ruimte (inerte atmosfeer) spiegelglad gemaakt zijn en voorzien van een dunne laag doorzichtige coating . De coating voorkomt de oxidatie van het aluminium. De meeste armaturen zijn om deze reden van dit soort aluminium gemaakt.
De ABCDE-methode is een richtlijn voor het verlenen van eerste hulp volgens het principe "treat first what kills first". Met andere woorden: behandel eerst de primaire (levensbedreigende), dan de secundaire en tertiaire (niet-direct c.q. niet-levensbedreigende) letsels en stoornissen.
Waarbij 'A gedrag' getypeerd wordt als frustratieagressie gericht op zich zelf, 'B gedrag' als frustratieagressie op de organisatie of het beleid, 'C gedrag' als instrumentele agressie en 'D-gedrag' als (be)dreigend en fysiek: bedreiging op persoon, spullen te gooien of de ander aan te raken.
Airway: de luchtwegen en de nekwervelkolom. Breathing: de ademhaling en de ventilatie. Circulation: actief bloedverlies en de circulatie. Disability: het bewustzijn en de neurologische functies.
Men omschrijft op deze site normatieve reflectie als: "wat vind ik als hulpverlener, wat zijn mijn dilemma's en keuzes, hoe kijk ik en hoe verantwoord ik – waar loop ik vast?" (Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk, z.d.-a).
Reflectie helpt bij het vergroten van zelfkennis, het ontwikkelen van een adequate attitude en vaardigheden en het construeren van nieuwe kennis en deze integreren in het eigen handelen. Zo blijf je leren en je handelen verbeteren.
Bij de leerwensen werk je vooral vanuit wat je zelf wilt bereiken, je vertelt wat je zelf al kunt en welke kwaliteiten je wilt inzetten. Of juist de kwaliteiten die je tot nu toe niet inzet, maar die je wel wilt gaan inzetten.
Zelfreflecteren betekent dat je jezelf een spiegel voorhoudt om zo stil te staan bij hoe je bijvoorbeeld werkt, welke keuzes je daarbinnen maakt, welke vaardigheden je inzet en hoe dat voelt. Het draait bij reflectie altijd om jou.