Het P2000-systeem maakt gebruik van de frequentie 169,650 MHz. Dus, welke frequentie portofoon? De meest gebruikte frequenties voor portofoons zijn de PMR446 frequenties. Dit is de frequentieband van 446 mhz.
VHF laag (70-87 MHz): mobilofoons (voorheen politie) (NBFM) VHF hoog (117,975-137 MHz): civiele luchtvaartcommunicatie (AM) VHF hoog (137-156 MHz): radiozendamateurs, mobilofoons, portofoons (voorheen brandweer) (NBFM)
De meest bekende zijn het aftappen van iemands telefoon of observeren. Daarnaast wordt er ook direct afgeluisterd. Dat kan door richtmicrofoons of afluisterapparatuur in alledaagse voorwerpen te verstoppen. Verder kan de politie ook gegevens verkrijgen van een telecomaanbieder of bank.
P2000 maakt gebruik van de frequentie 169,650 MHz.
P2000, de onversleutelde berichtendienst
Dit stevig versleutelde digitale communicatiesysteem was niet afluisterbaar.
C2000 is het communicatiesysteem voor de hulpdiensten. Politie, brandweer, ambulancediensten, onderdelen van het ministerie van Defensie en daaraan gekoppelde organisaties gebruiken het digitale systeem voor hun mobiele communicatie.
Afluisteren van de politie was sindsdien niet meer mogelijk. Het P2000-systeem (onderdeel van C2000) is een digitaal systeem dat door de politie, brandweer, ambulance, traumahelikopters en de KNRM wordt gebruikt om mensen via hun semafoon op te roepen.
De ambulancebemanning moet binnen 30 minuten ter plaatse te zijn. B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
De A1 en A2 urgentie kan uitgegeven via een Directe Inzet Ambulance (DIA). Bij een DIA inzet is het adres bekend en is de centralist nog bezig met het uitvragen van de melder. Aan de hand van de informatie kan de meldkamer beslissen om op te schalen naar A1 of A2 door te laten rijden.
P1 kan verwijzen naar: P1 (Letland), een regionale weg in Letland P01 (Oekraïne), een regionale weg in Oekraïne, zie R01 (Oekraïne) P1 (AirTrain Newark), station AirTrain Newark Papyrus 1, een hand [..]
Telefoongesprekken kunnen afgetapt worden door politie, het Openbaar Ministerie en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Bij de meeste chatdiensten zoals WhatsApp en Signal kan dat niet. Er is geen wettelijke aftapbaarheidsverplichting voor de apps, bovendien is er praktisch gezien niet eens een ingang.
Grote hoeveelheid informatie. Nadat een smartphone (rechtmatig) is ontgrendeld heeft de politie in beginsel toegang tot alle informatie op het apparaat. De gemiddelde smartphone bevat informatie over locaties en bezigheden van een verdachte. Op die manier kan er een enorme hoeveelheid privégegevens worden uitgelezen.
De politie speelt hier een belangrijke rol in. Telefoons aftappen of gesprekken afluisteren mag alleen als er sprake is van (verdenking van) een ernstig misdrijf en als de rechtsorde gevaar loopt. De periode mag niet langer dan vier weken duren en de rechter-commissaris moet er toestemming voor gegeven hebben.
Denk aan scheepvaart, taxi, bedrijven, beveiliging, kerkradio en portofoons en maar ook 27 mc kanalen. De scanners van tegenwoordig zijn wel veel makkelijker te bedienen met optionele software en kabel mogelijkheden. En via internet is het makkelijk om aan frequenties te komen waar je naar wil luisteren.
De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
Wat is niet-spoedeisende ambulancezorg (B-inzet)?
De ambulance wordt ingeschakeld om bijvoorbeeld een patiënt te vervoeren van de ene zorginstelling naar de andere of een patiënt vanuit huis liggend te vervoeren naar therapie of behandeling. Ongeveer de helft van het ambulancevervoer is niet-spoedeisende ambulancezorg.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
Prio (-1, -2 en -3)
Prio 2 is minder dringend maar er mogen eventueel signalen worden gevoerd en fietspaden en trottoirs worden gebruikt. Prio 3 is het minst ernstig; geen signalen en geen (aanvullende) voorrang op andere verkeersdeelnemers.
Wanneer een lijk vervoerd moet worden, moet het overlijden vastgesteld en geattesteerd zijn – zo lang de dood niet vastgesteld is door een arts, is de patiënt niet overleden – en moet uitgemaakt worden of het om een natuurlijk overlijden gaat of niet.
Ambulances worden ingezet als A1, A2 of B rit. Bij een A1 rit rijd de ambulance met spoed naar de melding om er zo snel mogelijk te zijn (over het algemeen binnen 15 minuten). Bij een A2 rit is er geen spoed maar moet de ambulance wel direct gaan rijden om er binnen 30 minuten te zijn.
Bij spoedeisende ambulancezorg wordt onderscheid gemaakt tussen A1- en A2-urgentie. Bij een A1-urgentie is sprake van een levensbedreigende situatie. De ambulance gebruikt sirenes en zwaailichten en moet binnen 15 minuten na melding ter plaatse zijn.
De officier van justitie kan voor het onderzoek naar een misdrijf in bepaalde gevallen de politie opdracht geven om telefoongesprekken af te luisteren en op te nemen of ander elektronisch verkeer te onderscheppen (denk aan e-mail, sms, WhatsApp en Facebook Messenger).
De 112-Nederland app meldt 112 alarmeringen in de omgeving van je mobiele telefoon en op zelf op te geven locaties. De app meldt alle relevante en actuele P2000 meldingen van het C2000 netwerk van de hulpdiensten: politie, brandweer, ambulance, KNRM en anderen in uw omgeving.
Conclusie. De kans dat jouw mobieltje effectief afgeluisterd wordt, is behoorlijk klein – en zo niet onbestaande. Heel wat van de zaken die we hierboven beschreven hebben, kunnen ook andere oorzaken hebben – zoals interferentie of te veel bellen (batterij die snel leeg is / je batterij die warm aanvoelt, …).
Een portofoon
Deze zorgt er namelijk voor dat je altijd contact kunt hebben met de meldkamer. Als de politieman/vrouw in de problemen komt, kan hij/zij altijd de meldkamer oproepen en kan hulp worden gestuurd.