De e-THP motor is rond 2014 geintroduceerd. Het lijkt wel dat daar een verbeterslag heeft plaatsgevonden en krijgt het zeker de voorkeur voor een 5008 vanaf dat bouwjaar te kiezen. Maar in het algemeen kleeft er dus een verhoogd risico aan dit motortype.
De THP-motor is een veel toegepaste motor tussen 2008 en 2016 in de merken Citroën en Peugeot. Maar ook in de Mini en in sommige BMW-modellen. Ook zijn er verschillende uitvoeringen van de motor. De meest voorkomende is de 156 PK versie.
De VTI-motoren zijn vrijwel gelijk aan de THP-motoren, maar missen de turbo. Olieverbruik en problemen met distributie komen nog wel voor. In de occasiontest van de 5008 leest u meer ervaringen van de Wegenwacht.
De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP).
PURETECH-MOTOREN
De PEUGEOT PureTech-familie van driecilinderbenzinemotoren bestaat uit een combinatie van efficiëntie en geavanceerde technologie. In 2015, 2016 en 2017 verkozen tot motor van het jaar in zijn categorie, is het volledige PEUGEOT-gamma van de 108 tot de 5008 met deze familie uitgerust.
De THP-motor (Turbo High Pressure) is een benzinemotor, die door BMW en PSA Peugeot Citroën is ontwikkeld. Bijzondere kenmerken van deze motor zijn de direct ingespoten brandstof en een variabele kleptiming. De THP-motor is voorzien van een turbo met variabele drukregeling.
Het resultaat is de THP-motor (N13 in BMW, N14 en N18 in Mini), die naast andere geavanceerde technologieën BMW's VANOS (variabele kleptiming), intergekoelde turbocompressor en GDI (directe benzine-injectie) omvatte. Zoals verwacht waren de resultaten fantastisch.
De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP).
Met het oog op kostenbesparingen wisselen autobouwers hun krachtbronnen onderling uit. De motor van de Mini Cooper S uit 2010 was het resultaat van een samenwerking tussen PSA en BMW.
PSA (Citroën en Peugeot) heeft in samenwerking met BMW de THP motor ontwikkeld. THP staat voor Turbo High Pressure de motor is gemaakt om een groot vermogen te leveren tegen een relatief laag brandstof verbruik. Dat is prima gelukt de THP is een geweldige motor met veel trekkracht bij lage toeren.
Het motorenaanbod van de Peugeot 3008 bestaat uit de 130 pk sterke driecilinder PureTech en de 165 en 180 pk viercilinder THP-motoren. Sinds het einde van 2019 zijn er ook twee hybridevarianten.
U vraagt wat de beste brandstof is voor een THP motor. Bij deze motoren is er nog weleens sprake van inwendige vervuiling. In principe is de gebruikelijke euro 95 goed genoeg voor deze motoren en ook gewoon voorgeschreven.
Bij de THP (Turbo High Pressure) zoals hij formeel heet, wordt de brandstof onder zeer hoge druk in de verbrandingskamers gespoten. De turbo zorgt voor de benodigde luchttoevoer. Bovendien heeft de motor een variabele drukregeling en kleptiming.
De distributieketting van uw Peugeot 508 moet vervangen worden. Het oprekken van de ketting en interne vervuiling is een bekend probleem bij de THP-motoren. In 2012 is er een modificatie doorgevoerd.
De Peugeot 207 blijkt de meest betrouwbaarste auto, terwijl de Audi A6 de allerminst betrouwbare auto is. Van de 207 modellen moet het afgelopen jaar slechts 1 op de 17 naar de garage voor de reparatie van een onverwacht defect.
Peugeot 5008 1.2 96 kW = Distributieketting. Controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Peugeot 5008 1.6 16V 88 en 115 kW = Distributieketting. Controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
Mercedes CLA 200
De eerste versies van de Mercedes CLA 200 kwamen uit in 2013. Bovendien was het de eerste voorwielaangedreven Sedan van het merk. Maar dus wel met een Renault motor. Het maximale vermogen is 136 pk en de maximale koppel 200 Nm.
De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 39.194. De achterwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 115 kW (156 pk) en een maximum koppel van 250 Nm.
Mercedes zegt Renault dieselmotor vaarwel. Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.
De 1.6 met turbocompressor en directe inspuiting levert 184 pk (Cooper S) of 218 pk (JCW). Beide dieselmotoren zijn ontwikkeld door BMW. De 1.6-diesel levert 90 (One D) of 112 pk (Cooper D). De 2.0-diesel levert 143 pk (Cooper SD).
Naast MINI is BMW ook de moederorganisatie van Rolls-Royce. MINI wordt sinds juli dit jaar ook bij VDL Groep in Born, Limburg geproduceerd. Het verkooprecord van november is daarmee ook goed nieuws voor de bouwer in Nederland, want dat betekent dat de productie op volle kracht doorgaat.
Voor de aandrijving zorgen aldus de 2.0 turbo benzinemotor met ofwel de 3.0 V6 met 340 pk (of 380 pk voor de 3.0 V6 Supercharged). Jaguar maakt ook gebruik van de Ingenium viercilinder dieselmotoren, die eerder ook in de kleinere XE werden gebruikt.
Distributieketting vervangen Peugeot 308 kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
5W30 is de juiste olie voor THP motoren volgens Citroën…
Er behoord 5w30 olie in en dan ook nog van een specifieke soort schrijft Peugeot voor.