De WorkSafe oordoppen zijn bedoeld om het geluid van onder andere elektrisch gereedschap te dempen. Dit geluid komt het meest overeen met de motoren van de raceauto's op het circuit. Bovendien hebben Alpine WorkSafe oordoppen een sterkere demping dan bijvoorbeeld MotoSafe Race oordoppen.
Door het zeer hoge geluidsniveau dat Formule 1 wagens produceren is het sowieso raadzaam gehoorbeschermers te dragen. Langs de baan kan het geluidsniveau zo maar 130 decibel zijn. Dat kan zonder gebruik van gehoorbeschermers tot onmiddellijke en blijvende gehoorschade leiden.
Alpine Partyplug Oordoppen | Kruidvat NL.
Motor- en autoraces bereiken langs de baan gemakkelijk de 130 decibel. Dit kan je gehoor direct onherstelbaar beschadigen. Ter verduidelijking: geluid kan vanaf 80 decibel schadelijk zijn.
Ze beschermen tegen lawaai tot ongeveer 105 decibel. Hoeveel geluid ze kunnen dempen verschilt van merk tot merk. Het dempingsvermogen staat vaak aangegeven op de oorkappen. De maximale demping bedraagt 25 decibel.
“Schuimrubberen oordoppen zorgen voor een algehele demping. Dat betekent dat ze alle geluid dat je oren binnenkomt wegfilteren. Ze dempen ook meer decibel dan oordopjes met een filter. Oordopjes met een filter worden vaak gebruikt om alleen het storende achtergrondgeluid te dempen.
Voorbeelden van het gebruik van de SNR-waarde
Als het gemeten C-gewogen geluidsdrukniveau bijvoorbeeld 100 dB is en de SNR-waarde van een gekozen gehoorbeschermer 25 dB, is het berekende A-gewogen geluidsdrukniveau aan het oor 75 dB als de gehoorbeschermer wordt gedragen.
Coureurs verliezen per race ongeveer twee á drie kilo, met name door te zweten. Dat is zelfs nog meer in hete omstandigheden. Ze worden gewogen om precies te weten hoeveel ze zijn kwijtgeraakt zodat dit weer aangevuld kan worden met vocht.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Motor- en autoraces bereiken langs de baan gemakkelijk de 130 decibel. Dit kan je gehoor direct onherstelbaar beschadigen. Ter verduidelijking: geluid kan vanaf 80 decibel schadelijk zijn. Dit is vergelijkbaar met het geluid dat van een drukke weg af komt.
De Pluggerz Music en de NoNoise Music filteren het lichts in de lage tonen, waarbij de NoNoise in de hoge tonen een stuk meer dempt. Zowel de Elacin als de Alpine filteren in de hoge tonen het minst met zo'n 8 dB verschil in vergelijk met met de daaropvolgende oordoppen van Alpine en NoNoise.
Universele oordoppen
Dan adviseren wij om de oordoppen na 3 à 4 maanden te vervangen. Oordoppen die je niet dagelijks gebruikt gaan vanzelfsprekend wel langer mee. In verband met hygiëne raden we aan universele oordoppen zoals bijvoorbeeld de Alpine PartyPlug of Musicsafe na ongeveer 1 à 2 jaar te vernieuwen.
Beste uit de Test: Apple AirPods Pro 2 (2022)
Er lekt weinig geluid weg, dus mensen om je heen horen niet snel wat jij luistert. Maar de oordopjes van Apple vallen vooral op door de uitstekende noise cancelling. Zowel hoge als lage tonen worden erg goed onderdrukt, zodat je je muziek veel beter hoort.
Oordopjes en oorsmeer
Inherent aan oordopjes is dat ze nauw aansluiten aan de gehoorgang. Dat betekent automatisch dat ze daar oorsmeer verzamelen. Na verloop van tijd kunnen oordopjes dit verzamelde oorsmeer in je oor duwen, waardoor er een ophoping ontstaat.
De rode (zacht), gele (medium) en witte (hard) zijn geschikt voor droge weersomstandigheden. Hoe zachter de band, hoe meer grip een coureur op het wegdek heeft. Daar staat wel tegenover dat zachte banden sneller slijten dan harde banden. Mede hierdoor zijn er meerdere bandenwissels tijdens een Formule 1-wedstrijd.
Kies daarom oordopjes met een oorclip of met bone conduction. Oordopjes met een oorclip zitten stevig in je oren geklemd, waardoor ze niet makkelijk uitvallen. Sommige oordopjes met oorclip hebben ook een haakje zitten, waarmee je hem achter je oorschelp klemt.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Vaak wordt er gewoon een waterzak in de cockpit bevestigd. Hier zit een pompje op, met een slang die via de helm naar de mond van de coureur loopt. Door een knopje op het stuur in te drukken, loopt er water door. Als je goed kijkt tijdens een race, kan je deze slang zien zitten.
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur.
De kleinste coureur op de Formule 1-grid is met afstand Yuki Tsunoda. De Japanner is elf centimeter korter dan de op een na kortste coureur: Lando Norris. Het zorgt ervoor dat de coureur meteen ook met afstand de minst zware coureur is in de Formule 1. Door zijn lengte weegt hij namelijk maar ongeveer 54 kilogram.
Vanaf 80 decibel kan geluid schadelijk zijn. De trilharen raken overbelast en gaan kapot. Dat kan in één keer gebeuren als het geluid erg hard is. Maar het gebeurt ook als je te vaak of te lang naar harde geluiden luistert.
Oordopjes met een gemiddelde filtering zorgen voor een demping van ongeveer 17 dB. Je komt bij ons echter ook motor gehoorbeschermers tegen die tot wel 30 dB kunnen dempen. Deze doppen bevelen we aan voor motorrijders die hoge snelheden halen, zoals circuitrijders.