Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Je kind maakt kennis met nieuwe onderwerpen en nieuwe woorden. Ook staat er in boeken vaak beschreven wat iemand denkt en voelt. Die verhalen geven kinderen inzicht in wat zich afspeelt in je hoofd.
Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren. Lezen is dan ook uiterst belangrijk voor de ontwikkeling en ontplooiing van jongeren en voor hun persoonlijke groei.
Lezen is nodig om te kunnen leren en wie goed leest en de teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Maar verhalen helpen kinderen ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen. Lezen heeft dus een positief effect op de sociale ontwikkeling én het stimuleert de fantasie.
In de vroege jaren is lezen ook een fantastische manier om veel fysieke vaardigheden te ontwikkelen. Het tillen, verplaatsen en manipuleren van boeken, met name zwaardere kartonnen boeken, geeft baby's en jonge kinderen de kans om grove motorische bewegingen in hun armen te ontwikkelen .
Abstract: De steeds vorderende ontwikkeling in het leesproces. Tekst: De leesontwikkeling van kinderen kan op verschillende manieren worden weergegeven. Zo worden in verschillende leestheorieën vaak de opeenvolgende stappen beschreven die een leerling doorloopt tot het moment dat hij in staat is tekst te decoderen.
Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig voorgelezen worden, leren later sneller zelf lezen en hebben minder moeite met spellen en begrijpend lezen. Ook op vlak van concentratie en rekenvaardigheid is er een merkbare positieve invloed. Die effecten duren tot ver in het basisonderwijs.
De genres waarin de literatuur wordt opgedeeld zijn zeer talrijk. Men onderscheidt in de praktijk hoofdgenres (lyriek, epiek, dramatiek), subgenres (roman, novelle, verhaal, sonnet, kwatrijn e.d.) en historisch bepaalde genres (dageraadslied, ridderroman, klassiek blijspel e.d.).
Wie leest, heeft de wereld aan zijn voeten. (Voor)lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen en aan de kansen die zij krijgen op school en in de maatschappij. Lezen verruimt ons denken, leert ons om anderen beter te begrijpen en vergroot ons welzijn.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Wat is cognitieve ontwikkeling? Cognitieve ontwikkeling is het mentale proces van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie. In principe is het dus het proces van het leren.
Sociale interactie en een gevoel van verbondenheid zijn belangrijk gebleken om de leesmotivatie te bevorderen. Zo kan het effectief zijn om regelmatig tijd in de klas te besteden aan het samen praten over boeken.
Leerkrachten kunnen het leesplezier bij leerlingen stimuleren, bijvoorbeeld door voorlezen en het inrichten van een aantrekkelijke leeshoek in de klas. Ook ouders kunnen het leesplezier van hun kind vergroten door regelmatig voor te lezen en samen naar de bibliotheek te gaan.
Daarnaast laten getalenteerde lezers zich vaak kenmerken door sterke intellectuele en communicatieve vaardigheden, ze onderzoeken graag, fantaseren, maken inferenties, zijn vaak goed in creatief schrijven, literatuuranalyse, kritisch en creatief lezen (Wood, 2008).
Door voorlezen maakt je kind namelijk kennis met veel verschillende, nieuwe woorden en zinnen.Het helpt kinderen ook beter te luisteren en het versterkt hun concentratievermogen. Daarnaast stimuleert voorlezen de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen.
Taalontwikkeling. Op de eerste plaats is lezen goed voor de taalontwikkeling van je kind. Zo leert het de geschreven taal vanuit boeken. Het schrift is niet iets wat je kind vanzelf oppikt, zoals dat met gesproken taal wel het geval is.
Wat is leesbevordering? Leesbevordering is het systematisch en structureel uitvoeren van leesactiviteiten met als doel het stimuleren van lezen waardoor leerlingen met plezier (vloeiend) leren lezen.
Lezen vergroot je concentratie
Volgens neurowetenschapper Susan Greenfield verlengt lezen de aandachtspanne van kinderen, waardoor ze beter na kunnen denken. “Lezen is een training voor het hele brein. Als we ons verliezen in een goed boek, doen we meer dan alleen een verhaal volgen.
Vertraagde lees- en spellingontwikkeling
Dit zien we vaak bij kinderen met dyslexie. Zij hebben moeite met het correct spellen van woorden en vloeiend lezen. Ze lezen woorden niet als één geheel, maar spellen ze letter voor letter, ook wel' hakken en plakken'. Dit maakt lezen voor hen moeilijk en langzaam.
'Lezen is informatie opnemen en dus cognitief werk. Maar ook voelen, denken, ervaren, reflecteren en dingen door je heen laten gaan.
Uit onderzoek van Sussex University blijkt dat enkele minuten lezen per dag al kan helpen om stress te reduceren. Als je leest, ben je tegelijkertijd gefocust en ontspannen. Je vergeet even alles rondom je waardoor je ook fysiek ontspant.