De olie die voor de door Makita gevoerde 4-takt motoren kan worden gebruikt dienen te voldoen aan de specificaties van een 10W40 of SAE30 type.
Tweetaktmotoren die een mengverhouding van 1:50 voorschrijven: Wij adviseren Aspen 2. Aspen 2 is een kant en klare tweetakt mengsmering voor : Bosmaaiers ( NIET voor de Husqvarna 324 RX en de 524 R – dat is 4-takt!)
Bosmaaiers en trimmers hebben benzine met 2% tweetakt olie nodig. Wij adviseren Aspen 2. Aspen 2 is een kant en klare tweetakt mengsmering voor bosmaaiers, trimmers, kettingzagen, heggenscharen, bladblazer en andere tweetaktmotoren.
Viertakt=zuinig
Bij normaal gebruik, gebruikt een 4-taktmotor minder brandstof dan tuingereedschap met een 2-taktmotor. Bijkomend voordeel van een 4-taktmotor is dat je geen mengsmering hoeft aan te maken. De benzine en olie kun je gewoon in twee aparte tanks gooien.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Welke benzine is geschikt voor het mengsel? Gebruik een merkbenzine met een octaangetal van minimum 90 RON. Dit is de gewone superbenzine voor auto's die je in het tankstation vindt. Voor de bescherming van de gezondheid en het milieu raden wij aan loodvrije benzine te gebruiken.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Welke je nodig hebt, is vooral afhankelijk van hoeveel uur per dag je er mee werkt en in wat voor terrein. Zo heb- ben de middenzware 30 tot 40 cc modellen genoeg vermogen om met een draadkop of mes grote oppervlakten te maaien.
Veel nieuwe benzine grasmaaiers beschikken over een 4 takt motor. Bij dit type motor wordt aangeraden om loodvrije benzine 98 te tanken. Euro 95 realiseert namelijk een slechtere verbranding, dit verhoogt weer het risico op het snel stukgaan van de ontstekingskaars.
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie.
Met Aspen benzine wordt de uitstoot van een benzinemotor 99% schoner dan met een gewone benzine. Dit is beter voor de gezondheid, de motor en ons milieu. Je hoeft ook niet meer naar de benzinepomp en niet meer zelf te mengen met olie. Aspen 2 is voor tweetaktmotoren en Aspen 4 is voor viertaktmotoren.
De meest voorkomende oliën voor motoren voor tuinmachines variëren van SAE 5W30 tot 10W40. Voor professionele diesels zelfs 15W40.
Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40.
Motorolie voor Briggs & Stratton motoren. 0,6 liter SAE30, is geschikt voor de gazon-loop-grasmaaiers. Men dient voor het éérste gebruik van de machine motor olie te vullen in het motorblok welke geschikt is voor gazonmaaiermotoren.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Gebruik Aspen 2-Takt brandstof. Met deze brandstof blijft de motor van uw maaier schoner; dit zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur van de machine.
Een benzine bosmaaier is handig voor verschillende maaiwerkzaamheden. Benzine bosmaaiers hebben veel kracht en zijn vooral bedoeld voor het maaien van ruigere oppervlakten rondom bomen, tussen struiken en voor slootkanten. Een benzine bosmaaier is veel krachtiger dan een elektrische -of accu motorzeis.
De 4-MIX®-motor van STIHL is een viertaktmotor, die dankzij het tanken met het olie-benzinemengsel geen onderdelen voor een oliecircuit nodig heeft. Daardoor kan hij ondanks zijn compacte constructie evenveel kracht geven.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Een tweetaktmotor moet dus twee slagen maken voor één arbeidsslag en een viertaktmotor moet vier slagen maken voor een arbeidsslag.
Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.
15w40 is te dik voor een brommer / scooter.