Minuutakten en repertoria worden na 75 jaar overgedragen aan een archiefbewaarplaats en daarmee voor iedereen openbaar. Een uitzondering vormen testamenten, die na 100 jaar openbaar worden. Akten van notarissen die ná 1935 opgemaakt zijn, worden beheerd door de opvolgende notaris.
Gedaan met zoeken naar dat mapje met de aankoopakte van de woning. Voortaan kan elke burger via MyMinfin alle akten waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters raadplegen en uiteraard downloaden.
De akte blijft eeuwig bewaard. Als de notaris stopt, dan wordt zijn protocol (dossier met akten) overgenomen door een andere notaris (zijn opvolger).
Bewaren. De notaris is verplicht de akten te bewaren voor een termijn van 20 jaar. Na 20 jaar mogen de akten worden overbracht naar het Rijksarchief. Dit is een landelijk archief.
De akten die je voor een notaris tekent, worden in een uitermate beveiligde notariële databank bewaard. Personen die niet persoonlijk bij de akte betrokken zijn (de zogenaamde “derden”), hebben geen toegang.
Op grond van de Wet op het notarisambt is het mogelijk om het openen van een testament uit te stellen tot na de uitvaart. Dit kun je bijvoorbeeld opnemen in je testament als je iemand onterft en niet wilt dat iemand daar achter komt voor je begrafenis. In dat geval is je testament pas na een kleine week openbaar.
Bij een onderhandse akte hebben alle partijen gelijke rechten en heeft er niemand een eerste voorrecht. Bij een notariële akte is dat anders, dat verschaft elke partij een executoriale titel, hetgeen inhoudt dat elke partij nakoming kan afdwingen. Soms is een notariële akte wettelijk voorgeschreven.
Een basisakte kan gewijzigd worden, maar enkel via een notariële akte. De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Facturen en betalingsbewijzen
Vijf jaar na het overlijden vervalt dat. Hetzelfde geldt voor documenten die met de woning te maken hebben: onderhouds - en renovatiewerken. Er geldt een garantie van tien jaar op werken uitgevoerd aan een woning.
Kopie akte (afschrift uit de registers)
In de openbare registers van het Kadaster zijn vooral eigendoms- en hypotheekakten te vinden. Maar we registreren ook splitsingsakten, verklaringen van erfrecht en akten waarin beslagen of erfdienstbaarheden (bijvoorbeeld recht van overpad) zijn geregeld.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Alle aktes uit het hypotheekregister die sinds 2001 werden verleden bij een notaris zijn nu online te raadplegen en te downloaden via MyMinFin. Dat meldt de FOD Financiën. De elektronische versies van de aktes zijn handig om snel iets op te zoeken, maar rechtsgeldig zijn niet.
Je eigen notaris is net de uitgelezen partij om jouw persoonlijke belangen te behartigen: een niet te onderschatten troef bij eventuele onduidelijkheden! Bij nieuwbouw wordt de akte verleden bij de notaris van de verkoper, terwijl dit in geval van een bestaande woning bij de notaris van de koper gebeurt.
Om een verkoop wettelijk te bezegelen is er een notariële akte nodig. Koper en verkoper kunnen dezelfde notaris nemen of elk hun eigen notaris inschakelen. In dat laatste geval delen de twee notarissen het ereloon. De koper moet hiervoor dus geen hogere kosten betalen.
Als de akte niet tijdig wordt verleden riskeer je een boete. Deze boete is gelijk aan het bedrag van de te betalen registratierechten, wat betekent dat je twee keer registratierechten moet betalen. Niettemin krijg je hierop een korting die wordt berekend op basis van een wettelijk barema.
Ze kunnen kiezen voor dezelfde notaris of ze kunnen elk een aparte notaris aanstellen. Als er twee notarissen worden aangeduid brengt dat overigens geen verhoging van de kosten voor de koper met zich. De beide notarissen verdelen het wettelijk vastgestelde ereloon onder elkaar. Ook de verkoper moet niets extra betalen.
Een appartementsrecht is het recht van iemand om eigenaar te zijn van een deel van een gebouw of een stuk grond; een adres op een perceel dus. In gevallen waar er geen bebouwing op een perceel staat, is er enkel een perceeleigenaar.
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
Van een notariële akte staat vast dat het document: echt is; een vaste datum heeft; gelezen, begrepen en ondertekend is door de betrokkenen (niet meer is gewijzigd na ondertekening).
Wat is een rectificatie-akte? Een rectificatie-akte is een notariële akte waarmee de notaris fouten in een andere notariële akte herstelt. Ook wel een akte van rectificatie. Bijvoorbeeld als de tekst van een akte onjuist of onvolledig is.
Wettelijke en testamentaire erfgenamen hebben volgens de wet recht op inzage in uw testament. Zij kunnen hiervoor bij de notaris of bij het Centraal Testamenten Register een schriftelijk aanvraag indienen. Dit kan echter alleen na uw overlijden.
Met een 'verklaring van erfrecht' bewijst u wie de erfgenamen zijn. De notaris maakt dit officiële document. Hierin staat of de overleden persoon een testament had en of de erfgenamen de erfenis hebben geaccepteerd.
In een testament staat wie de erfgenamen van de overledene zijn. Als u wilt weten of een overledene een testament heeft gemaakt en waar dat is, kunt u of kan uw notaris contact opnemen met het Centraal Testamentenregister (CTR).