Pluspool en negatieve pool van een magneet
Met de "pluspool" wordt in de omgangstaal de noordpool bedoeld, omdat de veldlijnen hiervandaan starten.
Een accupool is het metalen deel waarop een accukabel wordt aangesloten. Een accu in een auto heeft altijd twee polen. De pluspool is rood van kleur, de minpool zwart. Met behulp van accukabels is het mogelijk om energie van de accu te gebruiken om een andere auto te starten.
De positieve pool is altijd wat groter dan de negatieve pool, hieraan kan je ook het verschil herkennen in de accupoolklemmen. Sommige accu's eisen een speciale accupoolklem, ook deze kan je bij ons vinden. Denk bijvoorbeeld aan een T-type, I-type of het L-type accupoolklem.
De reden dat vroeger werd geadviseerd om bij het losmaken eerst de min los te maken en daarna pas de plus en bij het aansluiten eerst de plus aan te sluiten en dan pas de min is omdat dit de minste kans geeft op ongewenste kortsluiting wanneer je de accuklem losmaakt.
autofabrikanten raden het aan om de min los te schroeven , daarmee maak je de minste kans om kortsluiting te maken zoals je wel kan hebben met de plus , de kans dat je met de plus zowel aan de klem zit met je sleutel dertien of tien en de carrosserie is niet ondenkbeeldig .
Van een batterij krijg je geen schokken. Maar een kortsluiting komt wél voor. Herinner je: elektriciteit stroomt van de negatieve pool naar de positieve pool in een batterij. Als de plus- en minpool van een batterij rechtstreeks met elkaar in contact komen, ontstaat kortsluiting.
Draai met een dopje of sleutel de accu klem los (vaak maat 10). Maar welke accu klem haal je nu als eerst van de pool? Zorg altijd dat je eerst de geaarde kabel als eerste los haalt. Dat is de negatieve pool klem, ook wel de min genoemd.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
- Bevestig de accuklem op de plus-pool (doorgaans een rode kabel / aansluiting). - Bevestig hierna de accuklem op de min-pool (doorgaans is dit een zwarte kabel / aansluiting). De accu is nu klaar voor gebruik. Je kunt het voertuig nu direct starten.
Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem. Startkabels voor een diesel kun je voor een benzine auto prima gebruiken.
Een batterij heeft twee zijden. Een pluspool (+) en een minpool (-). Dit geeft de richting aan waarin de elektriciteit gaat stromen. Wanneer we een batterij aan een apparaat koppelen, dan stroomt de elektriciteit van de minpool door een netwerk van draadjes om bij de pluspool te komen.
Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren. Sluit vervolgens de andere rode klem aan op de pool “+” van de auto die u wil opstarten.
Waar positieve en negatieve lading 'los' voor kunnen komen, horen noord- en zuidpool als voor- en achterkant bij elkaar. Er is geen noordpool zonder zuidpool en andersom. Als we de staafmagneet in tweeën hakken, zullen we dan ook geen losse noord- en zuidpool overhouden.
De standaard is om aan accuzijde de plus (=rode draad) aan het mannetje te zetten. Het ietwat platte ezelsbruggetje 'pikkie=plus'. Dat rood plus is en zwart min, is redelijk universeel.
De naald van een kompas wijst altijd naar het noorden van de aarde. Zoals hierboven staat aangegeven is de noordpool van de aarde een magnetische zuidpool. Noord en zuid trekken elkaar aan, dus wanneer u een magneet zo voor een kompas houdt dat de punt van de naald de magneet volgt, dan weet u dat dat de noordpool is.
Een auto accu van VMF, Varta, Odyssey, Optima of Exide is gemaakt van de beste zodat de auto accu betrouwbaar is en lang mee zal gaan. Er zijn verschillende lijnen auto accu's van verschillende merken, bijv. VMF Green System accu auto, Varta Siver Dynamic, Varta Blue Dynamic, Varta Black Dynamic.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Jazeker. Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader.
ZUURVRIJE VASELINE word gebruikt ter bescherming tegen corrosie. Kopervet doet dit minder. ZUURVRIJE VASELINE wordt ook als enige middel altijd aangeraden om te gebruiken op de polen.
Normaal (in droge toestand) is de weerstand van een menselijk lichaam vrij hoog (10-tallen kilo-ohms) en is de stroom die er zal vloeien bij aanraking van 12V erg klein en en zal je die zelfs niet voelen.
Ondanks de hoge stroomsterkte (maximaal 15 A volgens NEN 60335-2-76) en het grote vermogen is de energie laag (maximaal 6 J) door de zeer korte pulsduur (maximaal 10 ms). Daardoor is de schok van modern schrikdraad niet dodelijk.
- Indien een batterij fysiek beschadigd is of lekt, dan kan je deze afzonderlijk verpakken en inleveren bij het gemeentelijke KCA-depot (klein chemisch afval). - Maak een batterij, accu of accupack NOOIT open. Dit is schadelijk voor het product maar ook zeer gevaarlijk zijn voor je eigen gezondheid!