De niveaus zijn bb/kb/tl en havo.
De montessorischool valt onder het algemeen bijzonder onderwijs. Het verschilt dus van reguliere basisscholen.
Sommige Montessorischolen bieden mogelijk ook een vierde niveau voor adolescenten (12-18 jaar) , bekend als het Erdkinder-programma, dat de nadruk legt op ervaringsgericht leren en studenten voorbereidt op de overgang naar volwassenheid. Dit niveau wordt echter niet zo vaak aangeboden als de andere drie.
Atheneum/havo
De lessen en toetsen zijn op atheneum-niveau. Aan het einde van de tweede klas bepalen de scores van de leerlingen of ze doorgaan op de havo of het atheneum. Atheneumleerlingen die extra uitdaging willen hebben krijgen bij ons een verzwaard programma op atheneum-niveau.
Montessori kent geen leerjaren . Ze hebben onderwijsfasen waarin kinderen op verschillende leeftijdsniveaus worden ingedeeld, afhankelijk van hun ontwikkelingsbehoeften. In een Montessori-klaslokaal worden leerlingen van verschillende leeftijden ondergebracht. Meestal zitten er leerlingen van 3 verschillende Montessori-fasen in één klaslokaal.
3. Is montessorionderwijs geschikt voor elk kind? Ja, wij vinden dat elk kind montessorionderwijs kan volgen, behalve wanneer de opvoedkundige opvattingen van de ouders wezenlijk verschillen met de principes van montessorionderwijs (denk bijvoorbeeld aan zelfstandigheid).
De meeste, zo niet alle Montessorischolen vallen onder twee categorieën: AMS of AMI . AMS en AMI zijn twee afzonderlijke organisaties die accreditatie verlenen aan scholen en docenten. AMS, of American Montessori Society, promoot haar aanpak als de meest authentieke vorm van Montessori-onderwijs.
Montessori onderwijs is met name geschikt voor kinderen die zelfstandigheid, vrijheid en autonomie waarderen. Kinderen die graag op hun eigen tempo willen werken en interesse hebben in zelfontdekking en zelfgestuurd leren, kunnen zich goed voelen in een Montessori omgeving.
Het overkoepelende Montessori-curriculum is… strak gestructureerd. Materialen binnen een curriculumgebied worden gepresenteerd in een hiërarchische volgorde, en er is een complex web van onderlinge relaties met materialen in verschillende gebieden van het curriculum.
Montessori-onderwijs wekt nieuwsgierigheid bij kinderen op door hen de wereld om hen heen op een praktische, ervaringsgerichte manier te laten verkennen en ontdekken. Van nature nieuwsgierige kinderen die graag willen leren, zullen gedijen in een Montessori-omgeving. Montessori-onderwijs benadrukt ook samenwerking en sociale vaardigheden.
Het concept van de montessorischool: zelfstandigheid, gevoelige periode en lesmateriaal. 'Help mij het zelf te doen' is het motto van montessorionderwijs. Op een montessorischool leren kinderen namelijk hoe zij zelfstandig kunnen leren en werken. Zij kiezen in principe dagelijks hun eigen werk.
Het verschil zit voornamelijk in hoe taken en opdrachten gegeven worden. Op een Daltonschool zijn de instructies vaak specifiek en gericht, terwijl je kind op een Montessorischool nog veel zelf moet ontdekken.
De klassen op een montessorischool zijn zo ingericht dat er meerdere leerjaren in één klas zijn samengevoegd. Zo'n groep noem je een bouw. Zo heb je de onderbouw, waarbij groep 1 en 2 zijn samengevoegd, een middenbouw (groep 3, 4 en 5) en een bovenbouw (groep 6, 7 en 8).
Maria Montessori ontdekte dat kinderen zich op een natuurlijke manier ontwikkelen. Dat gebeurt in hun eigen ritme en eigen tempo. Door kinderen te stimuleren op allerlei vlakken, daagt het Montessorionderwijs ze uit om zich verder te ontplooien.
Op daltonscholen ligt de focus op vijf kernwaarden: (1) samenwerking, (2) vrijheid en verantwoordelijkheid, (3) effectiviteit, (4) zelfstandigheid en (5) reflectie. Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan een brede vorming van het kind.Naast de verplichte lesstof is er ruimte voor keuzewerk.
De onderbouw van onze school is geschikt voor iedere leerling die Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs (VMBO) gaat doen en op de basisschool een advies heeft gekregen voor: Mavo: theoretische en gemengde leerweg (TL en GL), Kaderberoepsgerichte leerweg (VMBO-KBL) of Basisberoepsgerichte leerweg (VMBO-BBL).
Kritiek #1: Er is niet genoeg gelegenheid voor sociale ontwikkeling en interactie via groepsactiviteiten . Natuurlijk verschilt de interactie in Montessori-klassen van die op een gewone openbare school of een niet-Montessori-gebaseerde school, maar de interactie die leerlingen hebben is veel betekenisvoller.
De montessorischool onderscheidt zich ten opzichte van een klassikale school ook door het mengen van leeftijdsgroepen in één klas. Dit bevordert volgens Montessori de harmonische ontwikkeling waarbij kinderen van elkaar kunnen leren en een gevoel van verantwoordelijkheid voor elkaar krijgen.
Een Montessorischool groepeert kinderen in een multi-age klas op basis van hun ontwikkelingsstadium, in plaats van hun chronologische leeftijd zoals een traditionele school . De multi-age klassen zijn om een aantal redenen nuttig.
In een montessori kinderkamer staat het bed dicht bij de grond.Soms wordt er gebruik gemaakt van een extra dik matras zonder lattenbodem of beddenframe. Kies een laag bed uit waar jij je goed bij voelt en waar jouw kindje blij van wordt. Voor een speelse sfeer kun je ook eens kijken naar een laag huisjes bed.
Een dag op een Montessorischool in de onderbouw begint vaak met een rustige start. De kinderen komen binnen in de klas en nemen plaats aan hun eigen tafel of op een mat op de grond. Ze kunnen kiezen uit verschillende activiteiten, zoals puzzels, boeken lezen of werken met Montessorimateriaal.
Montessori is de ideale leeromgeving voor begaafde kinderen . Onderzoek ondersteunt dat een omgeving die voldoet aan de behoeften van elk kind, zowel academisch als emotioneel, het meest effectief is.
Montessorionderwijs is gebaseerd op de observaties van Maria Montessori. Haar visie was dat kinderen al in de eerste levensjaren een innerlijke drang hebben om te leren en ontdekken. Het idee van Montessori komt samen in de zin 'help mij het zelf te doen'.