BMW, het Duitse moederconcern van Mini, gebruikt een speciale 1,6-liter motor voor de Cooper S, die leverbaar is in de dichte versie én in de cabriolet. De machine haalt een vermogen van 163 pk, in die tijd behoorlijk veel voor zo'n kleine auto.
Uitvoeringen en varianten
Dan is er de Cooper, de meest gewilde versie, met dezelfde 1,6 liter motor, maar dan met 85 kW/115 pk. Tot slot is er de Cooper S, waarin die 1,6 liter is voorzien van een mechanische compressor die 125 kW/170 pk levert.
Motoren. De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën/DS) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP).
In 2000 presenteert BMW de nieuwe Mini voorzien van een samen met Chrysler ontwikkelde motor. Het betekent het einde aan de productie van de originele Mini en na bijna vijftig jaar uiteindelijk ook van de A-motor.
Mini R56 : "Mk II" MINI One, Cooper, Cooper D en Cooper S (2007-2014) Mini R57 : "Mk II" MINI Cabrio (2009-2014) Mini R58 : MINI Coupé (2011-2015)
De aanduiding voor deze motoren bij BMW/Mini zijn N13 en N18. Deze motoren zijn ontwikkeld met de nieuwste technologie voor zuinig rijden en een lage uitstoot van CO2. De prestaties van de THP-motor kunnen in de praktijk wat tegenvallen.
Het belangrijkste verschil tussen de Mini Cooper en de Mini Cooper S ligt in hun prestaties en motoropties. De Mini Cooper wordt aangedreven door een standaard motor, terwijl de Mini Cooper S beschikt over een krachtigere motor met verbeterde prestaties.
De S staat bij MINI voor "sport" en die benaming is exact de juiste voor de kleine sportieve Go-Kart. De Cooper S is te herkennen aan de 2 robuuste uitlaatpijpen die op de achterkant in de midden zijn geplaatst en de scoop voor op de motorkap.
De R56 is onderdeel van de tweede generatie MINI's en wordt geproduceerd sinds 2013. Deze wordt opgevolgd door de MINI F56. Bij de nieuwe generatie MINI's liggen de koplampen vlakker zodat de stroomlijn verbeterd wordt.
Sinds 2014 worden er namelijk MINI's geproduceerd in het Limburgse Born.
VAN 0-8.500.000 IN 55 JAAR. De eerste MINI's rolden in de jaren zestig van de band in het Engelse Oxford. In die tijd werden er 300 auto's per dag afgeleverd. Vandaag de dag produceert de fabriek in Oxford elke dag maar liefst 1.000 MINI's.
De Mini R57 is er als Mini Cabio One met eerst een 1,4- en later een 1,6-litermotor met vermogens van 75 tot 98 pk. De volgende stap is de Mini Cabrio Cooper met de 1,6-liter met eerst 120 en later 122 pk.
Over het algemeen is deze generatie redelijk betrouwbaar, al is de Cooper S niet heel zuinig en zijn er verhalen bekend van versnellingsbakken die stuk gaan. Het jaar 2006 bracht tot slot een hele bijzondere, super sportieve Mini: van de John Cooper Works GP bestaan slechts 2.000 stuks.
De MINI Cooper S luistert heel nauw en is snel. Echt snel. Hij bereikt 100 km/u in 6,8 seconden en houdt niet op tot er een duizelingwekkende 235 km/u op de teller staat.
In de Britse betrouwbaarheidsonderzoeken komen de Jaguars er verrassend goed vanaf. Vandaag hebben we resultaten van de Amerikaanse JD Power Survey voor je en wat blijkt: de Mini is de betrouwbaarste auto in zijn klasse!
De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Mini . De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
Mini's zijn auto's waar mensen wel warm voor lopen, en daarom zijn ze waardevast. Dat geldt ook voor de stationwagen van Mini: de Clubman. Waar stationwagens vaak vrij zakelijk zijn, is de Clubman een sympathieke verschijning, die ook nog eens heel leuk rijdt. Ondanks de naam Mini is deze auto gewoon lekker ruim.
Distributieketting vervangen Mini kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De zuinigste rijder houdt het verbruik bij sinds mei 2019. De afgelopen 51.312 km verbruikte de Mini elke 17,8 kilometer een liter benzine, wat overeenkomt met 5,6 l/100 km. De fabriek belooft voor deze auto een verbruik van 4,5 liter per 100 kilometer, een afwijking van 24,9 procent.
Alle modellen van de nieuwe mini (geproduceerd vanaf 2000) zijn geschikt voor het gebruik van E10.
Deze auto mag natuurlijk niet ontbreken in een lijstje met auto's voor vrouwen: de Mini Cooper. Met zijn ronde koplampen heeft deze auto al heel wat vrouwenharten veroverd.
1.6 Cooper S Chili
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 7,2 liter per 100 km en hij weegt 1205 kg. De APK is geldig tot 24-02-2024 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 171,33 per kwartaal.
De MINI Electric heeft een actieradius van 234 kilometer volgens de WLTP meting. Ontdek meer over de MINI Electric bij Van Poelgeest. Wat is de actieradius van de hybride MINI Countryman SE? De hybride MINI Countryman SE heeft een elektrische actieradius van 55 tot 61 kilometer.