Wat zijn bekende fast fashion merken? De meeste grote kledingmerken vallen onder fast fashion. Hierbij moet je denken aan merken en ketens zoals H&M, Zara, Primark, C&A, Bershka, Mango en meer.
Budgetketens: H&M, Zara, Uniqlo, Berhska, GAP, Primark, Topshop, New Balance, Vero Moda, New Yorker, Forever 21, Pull & Bear, Decathlon, New Look, Urban Outfitters, Mango, Missguided, Asos, …
Winkelketens zoals de Primark, Zara en H&M vallen onder de verzamelnaam “Fast Fashion”. Veel mensen gaan ervan uit dat kledingwinkels met goedkope prijzen niet tot stand kan komen zonder leed als kinderarbeid en onderdrukking.
Lage lonen en lange werktijden blijken een belangrijke rol te spelen bij de beslissing van ouders om hun kinderen van school te halen en uit werken te sturen. Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie.
Ze kiezen voor duurzame materialen van hoge kwaliteit (bijvoorbeeld lokaal, biologisch katoen of gerecycled plastic). Je kunt daar veel langer mee doen en hoeft dus minder vaak te shoppen. De productie is bij fair fashion vaak minder vervuilend, dat komt het milieu ten goede.
Waar kan ik mijn kleding recyclen? H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Pull&Bear, het jongerenmerk van de Inditex groep, lanceert dit seizoen een Join Life collectie. Het label 'Join Life' werd tot hier toe al gebruikt om items aan te duiden die gemaakt zijn van duurzame grondstoffen. Maar nu brengt het merk dus voor het eerst een volledige collectie in duurzame materialen op de markt.
Fast fashion wordt in grote hoeveelheden gemaakt, is zeer trendgevoelig en erg goedkoop. Goede kwaliteit is minder van belang. Het staat dan ook voor de huidige maatschappij waarin massaconsumptie de norm is. Slow fashion gaat juist om kwaliteit, tijdloze ontwerpen, een eerlijke productie en duurzaamheid.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Alleen de eigen beginselen van Asos maken een collectie nog niet duurzaam. Het feit dat Asos acht eigen beginselen heeft toegevoegd - geen vervuiling, zo min mogelijk weggooien, gerecyclede en duurzame materialen gebruiken, etc - maakt nauwelijks verschil als de basisbeginselen niet allemaal gevolgd worden.
Dankzij onze hergebruik- en recyclingprogramma's kunnen onze klanten hun gebruikte kleding doneren zodra ze die niet meer nodig hebben, waardoor er minder afval ontstaat en er minder nieuwe, primaire grondstoffen worden gebruikt.
Wol is een natuurlijke vezel en omdat het een slijtvaste vezel is, is het heel duurzaam. Hierdoor gaat een kledingstuk van wol jarenlang mee. Een wolvezel kan meer dan 20.000 keer worden gebogen zonder te breken. Dit maakt kleding van wol enorm sterk.
Maar daarvoor moet je wel een beetje moeite doen. Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt. Door de hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen. Binnen twee weken kan een kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen.
Ateliers in Nepal
Omdat er geen beter alternatief is, nemen zijn kasjmier af, en laten het vanuit China naar Nepal komen. Hier, in twee ateliers in Kathmandu, laten ze de kleding maken.
Mensen weten vaak niet dat bij het maken van fast fashion kleding enorm veel vervuiling komt kijken. De vervuiling vindt al plaats bij de productie van de grondstoffen en materialen waar de kleding van gemaakt wordt. Per T-shirt is er ongeveer 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek zelf 7000 liter!