Apple houdt vast aan offline marketing. Dat is het enige wat het bedrijf nodig heeft. In tegenstelling tot concurrenten heeft Apple een beperkt aantal producten, waar alle aandacht naar uit gaat. Het bedrijf snapt hoe het onder andere aan de hand van storytelling de aandacht van de klant kan behouden.
Management professoren Treacy en Wiersema constateren drie verschillende waardestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde te creëren en zich te onderscheiden van haar concurrenten; product leadership, operational excellence en customer intimacy.
In de marketingstrategie worden gefundeerde keuzen gemaakt voor producten, prijzen, markten en marktsegmenten, doelgroepen en de positionering van de onderneming op de markten waarop zij actief is of wil worden.
Een marketingstrategie is een strategisch plan waarin wordt gepoogd om mensen te bereiken. Het doel hiervan is om de winst of omzet te verhogen. In de marketingstrategie wordt vastgelegd op welke manier de groei wordt gerealiseerd.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
Een bedrijfsstrategie is de algemene aanpak die een onderneming hanteert om haar doelstellingen en missie te realiseren. Het is een plan voor hoe de onderneming zich zal ontwikkelen en groeien, en hoe zij haar doelen zal bereiken.
MediaMarkt ontwikkelt de oorspronkelijke klantbelofte van 40 jaar geleden nog steeds verder, in lijn met de wensen van de hedendaagse klanten. Voorop staat het ontzorgen van de klant door goede advisering bij de keuze van elektronische apparatuur. Maar onze service gaat verder dan de aanschaf van het juiste product.
Door deze twee keuzes te combineren ontstaan vier concurrentiestrategieën: 'overall' kostenleiderschap, differentiatie, focus-kostenleiderschap of focus-differentiatie.
De zes P's staan voor: Product, Prijs, Proces, Personeel, Promotie en Plaats.
Een Strategisch Marketingplan omschrijft het marketingvraagstuk en benoemt realistische doelstellingen en actiepunten om deze doelen te realiseren. De planvorming wordt opgestart met een Strategische Sessie, waarin inhoudelijke kennis vanuit de organisatie wordt vertaald naar een pragmatische marketingstrategie.
Marketingstrategie. De marketingstrategie omschrijft de manier waarop je de doelstellingen denkt te bereiken. Strategieën zijn vooral gericht op het behalen van een concurrentievoordeel door de juiste doelgroepen te kiezen en de juiste marketinginstrumenten in te zetten.
Een marketingplan maken
Aan de hand daarvan ga je aan de slag met de marketingmix, welke bestaat uit 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel. De keuzes die jij maakt op deze vijf gebieden bepalen hoe jij je product/dienst in de markt gaat zetten: zo werk je concreet toe naar jouw marketingplan.
De generieke concurrentiestrategie kostenleiderschap of lagekostenstrategie richt zich op het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Door bedrijfsprocessen te optimaliseren kunnen kosten worden beperkt wat een kostenvoorsprong moet opleveren ten opzichte van concurrenten.
Wat is focusstrategie? Focusstrategie is een concurrentiestrategie waarbij de onderneming zich richt op één segment of niche, in plaats van op de gehele doelgroep. Dankzij deze focus kan de organisatie de afnemers van dat segment beter bedienen, omdat er meer aandacht en tijd aan hen wordt besteed.
Om te starten met de korte definitie: een concurrentiestrategie is een langetermijnplan waarmee bedrijven een concurrentievoordeel proberen te halen in hun markt. Zo'n strategie moet de marktpositie van je bedrijf bestendigen of verstevigen, en levert zo meer winst op.
In 2013 maakte Saturn bekend in België en Nederland verder te gaan onder de naam Media Markt.
Vind ik bij MediaMarkt steeds de laagste prijs? Wij willen dat onze klanten nooit te veel betalen: bij MediaMarkt controleren we elke dag of onze producten nog wel echt de goedkoopste zijn.Dit doen we door onze prijzen te vergelijken met onze concurrenten.
Het imago van MediaMarkt omschreef hij als 'groot en goedkoop'. “Dat komt doordat we jarenlang 'ik ben toch niet gek' en 'abnormaal goedkoop' hebben geroepen. Om de consument dan te vertellen dat 'we ook service doen', valt niet mee.”
Porter interpreteert strategie als het positioneren van de organisatie in de markt. En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
Een sales strategie, of verkoopstrategie, is een concreet stappenplan van een individu of een bedrijf om producten of diensten te verkopen met het doel inkomsten te genereren en te verhogen. Het is het plan waarmee u uw product of dienst keer op keer succesvol kunt verkopen.
Een merkstrategie is belangrijk voor elk merk, omdat het de essentiële basis vormt van álles dat je doet. Het maakt duidelijk waar je naartoe werkt en hoe alle onderdelen van je merk zich tot elkaar verhouden om maximale impact te hebben.