IKEA kernwaarden
We komen van over de hele wereld met een inspirerende visie: het mogelijk maken voor mensen om duurzamer en gezonder te leven. Onze manier van werken is gebaseerd op een gevoel van samenhorigheid en enthousiasme. We werken hard maar we hebben er plezier in.
Onze visie is een beter dagelijks leven mogelijk maken voor zoveel mogelijk mensen – voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken.
Die strategie van IKEA is, dat ze binnen een bepaalde radius rond hun winkel de goedkoopste maaltijd willen aanbieden. Op die manier zorgt IKEA ervoor dat klanten het begrip 'voordelig' automatisch associëren met 'IKEA'.
IKEA is een concern van Zweedse oorsprong, met vestigingen over de hele wereld. Het bedrijf richt zich op het aanbieden van meubelen en woonartikelen die, meestal door de koper zelf, in elkaar gezet moeten worden.
We hebben een passie voor het leven thuis. En voor iedereen die IKEA heeft bezocht, ligt het idee voor het bedrijfsconcept best voor de hand – “een breed scala aan goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten aanbieden, tegen prijzen die zo laag zijn dat zoveel mogelijk mensen ze kunnen betalen.''
Dit gedachtegoed heeft er onder meer voor gezorgd dat de IKEA manier zo succesvol is. Wist je dat? IKEA is vernoemd naar de initialen van oprichter Ingvar Kamprad, Elmtaryd, de boerderij waar hij opgroeide, en Agunnaryd, het nabijgelegen dorp.
Bijna elke Nederlander kent deze iconen van Zweeds functioneel en betaalbaar design. Eind jaren '70 opende IKEA haar eerste winkel in Nederland. Nu, 40 jaar later, zijn er 13 winkels geopend die klanten kunnen bezoeken. Lees meer over IKEA, van geschiedenis tot visie.
Die tonen mooi opgebouwde interieurs en bootsen hele thuissituaties na. Al sinds 1951 bouwt IKEA zijn eigen idyllische schijnrealiteit, en gebruikt die om kopers te verleiden. De display-aanpak was geen uitvinding van IKEA, maar de woonwinkel heeft het concept tot een ware kunst verheven.
De beoogde doelgroepen zijn vrouwen met opgroeiende kinderen van 0 tot 15 jaar en starters op de woonmarkt. Ook in andere Europese landen waaronder België werd Ikea Family afgelopen zomer gelanceerd. Het streefcijfer voor Nederland is 500.000 leden en voor België 300.000 leden in het eerste jaar.
Onze cultuur is ontstaan vanuit enthousiasme, samenhorigheid en een 'aan-de-slag'-houding. We zijn optimisten en voortdurend op zoek naar nieuwe en betere manieren om dingen te doen. Van het ontwerp van een schommelstoel die in een platte verpakking past, tot het maken van led-lampen die voor iedereen betaalbaar zijn.
Een visie is een voorstelling van de toekomst.Het is een beeld dat je in je hoofd hebt van hoe je wilt dat iets in de toekomst zal zijn. Dit kan betrekking hebben op je persoonlijke leven, maar ook op een organisatie. Een visie is dus een soort droom of ideaalbeeld voor de toekomst.
Een visie is hetgeen wat het bedrijf wilt bereiken in de toekomst. Het geeft een helder beeld weer van de ideale situatie als de missie wordt behaald. Bij het formuleren van een visie gaat het dus om een droomscenario. Het geeft een beeld weer van de toekomst.
Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.
Voorbeelden van kernwaarden zijn 'professioneel', 'klantvriendelijk', 'servicegericht', et cetera. In feite vormen deze termen de basis voor het überhaupt functioneren van een bedrijf of organisatie. Velen maken dan ook gebruik van deze 'brede' termen.
De normen en waarden geven aan welk gedrag in de samenleving als goed of slecht, als normaal of abnormaal, als rationeel of irrationeel wordt beschouwd. Veel voorkomende waarden binnen bedrijven zijn vertrouwen, integriteit, professionaliteit, resultaatgerichtheid en doelmatigheid.
De naam IKEA is een acroniem van de voor- en achternaam van de oprichter (Ingvar Kamprad), de boerenhoeve (Elmtaryd) en het dorp (Agunnaryd) waar hij opgroeide. Agunnaryd ligt in Småland, een uitgestrekte regio in het zuidwesten van Zweden met steden als Jönköping, Växjö en Kalmar.
GRONINGEN - De IKEA-vestiging in Groningen wordt met ruim 12.000 vierkante meter uitgebreid. Daarmee wordt het de grootste van Nederland en de één na grootste vestiging van Europa.
Het merk Ikea wordt helemaal Nederlands. De door Ikea-oprichter Ingvar Kamprad beheerde Liechtensteinse holding Interogo heeft de meubelmerknaam voor 9 miljard euro verkocht aan dochteronderneming Inter Ikea Systems in Delft. Dat bevestigde een woordvoerder van het concern.
IKEA heeft op de Filipijnen haar grootste winkel ter wereld geopend. De winkel is gevestigd in het winkelcentrum Mall of Asia, nabij de Filipijnse hoofdstad Manilla.
IKEA Philippines, die je zal kunnen bezoeken in de SM Mall of Asia in Pasay ten zuiden van de hoofdstad Manila, telt een oppervlakte van zo maar even 65.000 m2, vergelijkbaar met ongeveer 150 basketbalvelden. Gigantisch en zo krijgen de Filipijnen met hun eerste IKEA ook meteen de grootste ter wereld.
Zoals je kunt zien aan de grafieken heeft IKEA een grote omzet, er werken veel medewerkers en de inkoop en omzet is het grootst in europa. Omdat IKEA een groot internationaal bedrijf is zorgt het voor veel werkgelegenheid. Niet alleen in de IKEA winkels, maar ook voor de leveranciers van grondstoffen.
'Ikea' is geen bestaand Zweeds woord.
Het zijn de beginletters van de voor- en achternaam van oprichter Ingvar Kamprad, zijn boerderij (Elmtaryd) en het dorp waar hij opgroeide (Agunnaryd).
Ikea, met een omzet van een kleine 28 miljard euro in 2012 en een winst van ruim drie miljard euro, is juridisch eigendom van de in Nederland ingeschreven Stichting Ingka en het Liechtensteinse Interogo.
Op 28 juli 1943 werd IKEA opgericht door de 17-jarige Ingvar Kamprad. Wat begon als een bescheiden postorderbedrijf in de Zweedse provincie Småland, groeide uit tot het grootste woonwarenhuis ter wereld.