Een goede coach stelt de juiste vragen op het juiste moment en gaat daarmee de diepte in om helderheid te creëren voor de cliënt. Door goed door te vragen kom je als coach tot diepere gevoelslagen en de kern van het probleem. Je begeleidt de cliënt vervolgens naar een oplossing.
Een goede coach heeft de oprechte intentie om de ander te begrijpen en vraagt op zo'n manier door dat de coachee zijn zelfinzicht vergroot. Dit doe je met alle aandacht vanuit een open, neutrale en nieuwsgierige houding.
Een van de grootste valkuilen is dat de gecoachte volledig de richting opgaat die de coach wil. Dat werkt uiteindelijk averechts: het gaat om de persoon van de gecoachte die straks, na dit traject, verder moet zónder u. Laat hem zelf zijn richting kiezen.
Een goede coach helpt iemand altijd van de huidige situatie naar het doel van de coachee. Dit lukt de coachee tot nu toe niet zelf, anders had hij jouw hulp niet ingeroepen. Een goede coach ondersteunt op een gelijkwaardig niveau en helpt de coachee zelf de regie te pakken.
Coachingsmethoden: de meest populaire
De vijf meest populaire methodes zijn: socratisch coachen, provocatief coachen, rationeel-emotieve therapie, oplossingsgericht coachen en de motiverende gesprekshouding.
Een goede werksfeer is een omgeving waarin werknemers zich comfortabel, veilig en gewaardeerd voelen. Het is een omgeving waarin er open communicatie is, respect en vertrouwen tussen collega's en management, en waarin iedereen wordt aangemoedigd om samen te werken en zijn of haar beste werk te leveren.
Goed werkgeverschap bestaat uit 6 beginselen: wees zorgvuldig, maak geen misbruik van je positie, motiveer ingrijpende beslissingen, maak verwachtingen waar, behandel werknemers gelijk en zorg voor een behoorlijke verzekering. De scholingsplicht is nog een aanvulling op goed werkgeverschap.
De werkplek, het materiaal en de bewegingen die je doet hebben een invloed op je gezondheid. Als die invloed niet goed is, spreken we over belastende werkomstandigheden. De werkplek kan echt ongezond zijn, denk maar aan ongezonde lucht, lawaai, koude of hitte.
In de rol van manager bepaal je de doelstelling van de medewerkers. Je monitort hoe het gaat, beoordeelt en stuurt bij. In de coach-rol stimuleer je je medewerkers om hun eigen oplossingen te vinden en je helpt ze om zich te ontwikkelen.
Effectief communiceren (luisteren, doorvragen, empathie, confronteren, herkaderen). Het vermogen zich te richten op wat de cliënt zegt en niet zegt, de betekenis daarvan te begrijpen in de context van de leervragen van de cliënt en hem te ondersteunen bij diens zelfexpressie.
Een goede coach is zelf een ervaren coachee, die naast investeren in opleiding en accreditaties als coach ook zelf veel coaching heeft gevolgd en aan zichzelf blijft werken. Goede coaches weten uit ervaring hoe het is om begeleid te worden, en wat er werkt in een coachingsgesprek.
Coachen is in de kern het schuiven van de verantwoordelijkheid naar de coachee toe. Hoe meer een coachee zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen leven en zijn eigen daden, hoe leuker het wordt om te coachen en hoe groter ook de kans op blijvend resultaat.
De vaardigheid om de ander te helpen stappen te zetten, richting hun doel. Als je goed kunt coachen, los jij de problemen niet op voor de ander, maar weet je hoe je hem of haar zelf de antwoorden en oplossingen leert vinden en ontdekken. Dat leer je in de op maat gemaakte training: Coaching skills.