In Nederland vind je ze deze snelladers in Emmen, Halsteren.Hengelo, Huizen, Leeuwarden, Tilburg, Wolvega, Zaandam en Woerden. | Wij zijn met Lidl Duitsland in gesprek om druk uit te oefenen voor de realisatie van een internationale app.
Naast de nieuwe winkels, installeert Lidl nieuwe laadpalen enkel bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar Lidl laadpunten voorziet voor medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
Kies dan voor een Lidl vestiging met snelladers. Deze worden geplaatst bij winkels met zonnepanelen, zodat de klanten van Lidl hun auto kunnen volladen met zonnestroom. Als er geen zon is, wordt de elektrische auto volgeladen met groene Europese stroom uit windenergie.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Lidl plaatst bij 10 vestigingen snelladers waar klanten voor niks hun elektrische auto kunnen opladen.
Maak het laden van uw elektrische auto makkelijker met de Chargemap Pass. Gratis laden op groene stroom van eigen zonnepanelen op dak van de nieuwe Lidl, tijdens openingstijden. Laden kan maximaal 30 minuten.
Lidl zal de 39 extra laadpalen enkel installeren bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Als er zon is, zullen de laadpalen volledig op energie uit de zonnepanelen draaien. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar laadpunten voorzien worden voor de medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Snel én voordelig laden bij McDonald's
€ 0,5014 per kWh, incl. btw. Onze kennis van opladen en de bereikbaarheid van McDonald's: die combinatie geeft elektrisch rijden een enorme boost. “Om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goed oplaadnetwerk met genoeg en goed bereikbare laadpalen belangrijk.
Houd de laadpas voor de kaartlezer op de laadpaal. De laadsessie zal starten. Om de laadsessie te stoppen, houd je opnieuw de laadpas voor de laadpaal. Je kunt nu de laadkabel loshalen, de kosten van de laadsessie zullen verrekend worden op je factuur.
Als je een eigen (private) laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) hebt, dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo'n abonnement hoort een laadpas en met dat pasje identificeer je je bij een laadpaal.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
"Chargemap is zonder twijfel dé app voor elektrische rijders. Alles werkt perfect en er staat heel veel info in. Het is echt de ultieme app om te voorkomen dat u ergens langs de weg komt te staan! En helemaal gratis!"
Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder.
Bijvoorbeeld bij Shell, Gamma, McDonald's en Vattenfall vind je snelladers. Ook de bekende aanbieders Ionity en Fastned breiden uit. Even snel je auto opladen wordt dus steeds toegankelijker.
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur.
Met de Shell Recharge-laadpas betaal je bij onze snelladers een scherp tarief van €0,53 per kWh (incl. btw, excl. transactiekosten). Zonder abonnementskosten.