leerlingen die volgens hun ontwikkelingsperspectief uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding; leerlingen met een IQ lager dan 75; leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.
Leerlingen waarvan de resultaten niet meetellen zijn: zeer moeilijk lerende leerlingen (IQ<75) leerlingen met ontwikkelingsperspectief vso-arbeidsmarkt of vso-dagbesteding. leerlingen die vier jaar of korter in Nederland zijn en om die reden de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.
Basisscholen moeten bij alle leerlingen uit groep 8 een eindtoets afnemen. In het regulier onderwijs, speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. Leerlingen in groep 7 mogen geen eindtoets maken om te oefenen voor de eindtoets in groep 8.
De Cito-toets is niet verplicht. Een Eindtoets is wel verplicht. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs heeft de Eindtoets in 2015 verplicht gesteld voor alle basisschoolleerlingen in Nederland.
De ROUTE 8 eindtoets geeft een advies voor een schoolniveau en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn. De toets wordt via internet afgenomen en de afname neemt ongeveer één dagdeel in beslag. Uw kind krijgt een eigen inlogcode en uiteraard werkt uw kind in een beveiligde omgeving.
Cito maakt alleen maar gebruik van meerkeuzevragen. IEP gebruikt meerkeuzevragen én open vragen. Cito heeft een apart antwoordenblad. IEP heeft alleen een toetsboekje waar kinderen hun antwoorden ook in opschrijven.
De digitale IEP Eindtoets is adaptief. Dat betekent dat hij meer op maat is. Dit past goed bij de visie van IEP: laten zien waar een leerling goed in is en de leerling in zijn of haar kracht zetten. Daarnaast maken steeds meer scholen gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem (IEP LVS).
Nee, de Citotoets is een leervorderingentoets.
Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V. Het hoogste niveau is A, en het laagste niveau is E.
De Cito-score kan invloed hebben op het definitief advies van de basisschool. De score van een leerling wordt bepaald door hoeveel vragen er goed beantwoord wordt op drie toets onderdelen: taal, studievaardigheden en rekenen-wiskunde. Dit zijn onderdelen waar een leerling beter in wordt wanneer ermee wordt geoefend.
De score op de Cito Eindtoets
De resultaten van toetsen die het kind maakte in groep 8. De resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerling. Eigenschappen van de leerling, bijvoorbeeld werkhouding, taakgerichtheid en motivatie.
In 2017 behaalden 6154 leerlingen de maximale score van 550. De maximale score van 550 kan ook worden behaald als er fouten worden gemaakt. Voor de maximale score van 550 moest een leerling 20 fouten of minder maken (van in totaal 220 taal- en rekenopgaven). Bij deze score adviseren scholen het vwo-niveau.
De Cito-score ligt tussen de 500 en de 550. Het merendeel van de kinderen gaan naar het vmbo, het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Voor het vmbo geldt een score van tussen de 501 en 535.
Iedere leerling die de Centrale Eindtoets heeft gemaakt, krijgt een standaardscore op een schaal van 501 tot en met 550. Op basis hiervan krijgen de leerlingen het best passende brugklastype geadviseerd. Dit jaar behaalden de leerlingen gemiddeld een standaardscore van 535,2.
In groep 8 gaat je kind nog één keer de tussentoetsen van het leerlingvolgsysteem maken. Normaal gesproken worden de Cito-toetsen in het midden van het jaar afgenomen én aan het eind van het jaar. Omdat groep 8 de Cito Eindtoets maakt, worden de tussentoetsen alleen nog afgenomen in het midden van het jaar.
De scores voor begrijpend lezen en rekenen tellen het zwaarst mee voor het schooladvies. Dit omdat begrijpend lezen bij de meeste vakken in het voortgezet onderwijs belangrijk is en omdat rekenen de basis is van wiskunde, maar ook belangrijk is bij de andere bètavakken.
Groep 7 is een belangrijk jaar! En kan voor je kind best pittig zijn. Er gebeurt van alles, op lesgebied, op sociaal gebied, op schoolkeuzegebied. Alle vakken worden uitgebreid en worden net iets moeilijker.
Er was één leerling die alle taal en rekenopgaven van de Centrale Eindtoets 2019 goed had. In 2019 behaalden 3.621 leerlingen in het reguliere basisonderwijs de hoogst mogelijke standaardscore (550). Dat is bijna 4,2% van de leerlingen die de Centrale Eindtoets hebben gemaakt.
Slechts ongeveer 0,25 procent van de bevolking heeft een IQ boven de 140 en kan daarmee met recht zeggen geniaal te zijn. Genieën vind je niet alleen in de wetenschap en filosofie, maar ook in de politiek en de kunstwereld.
Een I+ score betekent dat de leerling tot de 10% hoogst scorende leerlingen behoort. De score I+ is een uitslag op een Cito-toets uit het leerlingvolgsysteem op de basisschool. De scores I t/m V zijn zogenaamde vaardigheidsniveaus. Hierbij wordt de 'vaardigheid' vergeleken met alle leerlingen in Nederland.
Dat zijn scores binnen een bepaalde bandbreedte: een Cito-score van 545 tot 550 betekent bijvoorbeeld een vwo-advies.
De IEP Eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. De uitslag van de eindtoets geeft informatie over het referentieniveau dat jouw kind beheerst én een advies voor het voortgezet onderwijs.
De Cito-toets (Centrale Eindtoets), de IEP Eindtoets, de Route 8 Eindtoets, de Dia Eindtoets en de AMN Eindtoets. De overheid bekijkt steeds welke toetsen aan hun eisen voldoen. Momenteel zijn de volgende eindtoetsen goedgekeurd: Cito Eindtoets (ook wel bekend als de Centrale Eindtoets)
Onderdelen. In de Cito-toets krijgen de kinderen 200 meerkeuzevragen, in de onderdelen rekenen, taal, studievaardigheden. Eventueel (de meeste scholen doen dit), wordt ook het onderdeel wereldoriëntatie met 90 vragen afgenomen. Niet alle vragen van één onderdeel komen achter elkaar, er zijn verschillende sessies.