De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal). Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 17,6%. In 2019 kwamen er 105 mensen in deze leeftijdscategorie door een verkeersongeval om het leven.
De kans is groot dat je door een land komt waar de kans op een ongeluk relatief groot is. Oppassen geblazen dus! De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Wist je dat de meeste ongelukken gebeuren in de eerste 5 minuten van de autorit? Volgens statistieken van de SWOV is de kans op een verkeersongeval het grootst tussen 12:00 en 15:00 op een vrijdag in oktober. Ongeveer 1 op de 1.000 Nederlanders raakt betrokken bij een ernstige verkeersongeval.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.
Maar waar is de kans groter dat je overlijdt? In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Vliegangst komt frequent voor, terwijl het risico om te sterven in een vliegongeval 1 op 100.000 vlieguren bedraagt. Het risico om te sterven in een auto-ongeval daarentegen is 1 op 6.700 auto's.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
Volgens Brits onderzoek is het bewezen: vrouwen rijden beter dan mannen. Bijna 1400 automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets. Naast automobilisten zijn taxichauffeurs verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken.
Het meest voorkomende ongeluk is de kop staart botsing. Hierbij botst een auto met zijn voorkant (kop) tegen de achterkant (staart) van de auto voor hem aan.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden. In 2019 daalde dit cijfer naar 203.
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.
Er vallen in ons land momenteel gemiddeld bijna twee verkeersdoden en 58 ernstig gewonden per dag; in 2020 waren het er 610. Dat is 'onacceptabel', vindt de Verkeersveiligheidscoalitie, die het manifest vandaag aanbiedt aan de Tweede Kamer.
Nederland. In 2019 waren er 661 verkeersdoden te betreuren en raakten ongeveer 21.400 mensen ernstig gewond. Dat zijn bijna 2 doden en bijna 60 ernstig gewonden per dag.
Afleiding als het gebruik van een gsm of smartphone, rijden onder invloed van alcohol of drugs, vermoeidheid en ook eten of drinken tijdens het rijden, zijn de meest voorkomende oorzaken van een ongeluk.
De meeste vrouwen kunnen niet autorijden. Geen grap; ze zijn er niet goed toe in staat – fysiek gezien dan. Dat komt doordat hun benen gemiddeld korter zijn dan die van mannen. Daardoor moeten ze dichter bij het stuur zitten om de pedalen te kunnen raken en meer rechtop om over het dashboard te kunnen kijken.
Dat IJsland hier het beste scoort is niet verwonderlijk. Het heeft het laagste criminaliteitscijfer van Europa en daardoor ook het kleinste aantal gevangenen per honderdduizend inwoners. Ook de andere Scandinavische landen scoren goed. Noorwegen, Finland en Denemarken vervolledigen de top 4 van veiligste bestemmingen.
IJsland staat al sinds 2008 op de eerste plaats in de lijst van veiligste landen ter wereld (niet perse in het geval van oorlog). IJsland is een eiland ver weg van de rest van de wereld. Mocht het toch betrokken raken bij een oorlog dan biedt het bergachtige landschap strategische bescherming.
Nederland krijgt gemiddeld een 7,5. Dat is een cijfer gebaseerd op onder meer verkeer (7,0), veiligheid (9,2), extra diensten als tankstations en parkeerplaatsen langs de weg (5,9) en kwaliteit van de wegen (9,1). Amsterdam krijgt ook een 7,5, maar is niet de beste stad op gebied van wegen.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Een Boeing 737-800 van China Eastern Airlines. WUZHOU - Een passagiersvliegtuig met 132 inzittenden is maandag neergestort in het zuiden van China.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Piloten vliegen bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Afhankelijk van de heftigheid van de bui vliegen ze er ook liever niet onderdoor. Denk daarbij aan extreme neerslag in de vorm van regen en/of hagel. Ook start- en landingsbanen kunnen tijdelijk onbruikbaar worden door deze hoeveelheid neerslag.