Daarbij heeft Noorwegen het grootste aandeel in het aantal geregistreerde elektrische auto's ter wereld. Andere landen, zoals Frankrijk en Duitsland, hebben doelen gesteld om vergelijkbare niveaus te behalen.
Frankrijk telt ruim 37.000 laadpalen, gevolgd door Zweden (ruim 25.000) en Italië met 23.500 stuks. Het minste aantal palen is te vinden in Cyprus (57) en Malta (98). Verder zijn er in Centraal- en Oost-Europa verhoudingsgewijs veel minder laadpalen dan in het westen van de EU.
Wereldwijd zijn in 2021 in totaal 4,2 miljoen volledig elektrische auto's verkocht, maar liefst 108 procent meer dan de 2,01 miljoen EV's die in 2020 zijn geregistreerd.
Heb je een elektrische of hybride auto? Dan kun je ook naar Spanje rijden. Houd er wel rekening mee dat het aantal laadpunten in Spanje nog beperkt is en ze niet het hele land dekken. Je moet je reis daarom goed plannen om niet stil komen te staan.
Totaal aantal elektrische auto's in Europa
Ongeveer 500.000 EV's rijden er momenteel op de Europese wegen en dit aantal blijft groeien (EVObsession, 2016). In de eerste helft van 2016 zijn er 91.300 elektrische auto's, beide BEV als PHEV, verkocht in Europa.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
Automarkt Noorwegen: 80 procent elektrisch.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Dat komt omdat de Spaanse overheid elektrisch rijden wil stimuleren. Wordt er wel geld gevraagd, dan is dit een bescheiden tarief van € 0,25 tot € 0,30 per kWh. Heeft je elektrische auto een accupakket met een capaciteit van om en nabij 60 kWh, dan ben je voor een volle accu dus tussen de € 15 en € 18 kwijt.
Betalen bij een laadpaal kan met een laadpas. Het laden bij publieke laadpunten is natuurlijk niet gratis, de kosten worden bepaald door de laadpuntexploitant zelf. Die rekent (eventueel) een starttarief, kWh-tarief en/of tijdstarief.
Op 1 januari 2021 was bijna 1 op de 17 personenauto's in Nederland een elektrische of hybride auto. Inmiddels is dit voor meer dan 1 op de 12 personenauto's het geval.
Begin 2021 was 3,1 procent van alle personenauto's in Nederland een stekkerauto.
EV is de hoofd-auto
De meeste EV-rijders gebruiken hun elektrische auto als primaire auto. 56% van de respondenten heeft wel een andere auto, maar gebruikt de elektrische het meest. 39% heeft geen andere auto en slechts 5% heeft de EV als extra naast een andere auto.
Daarbij heeft Noorwegen het grootste aandeel in het aantal geregistreerde elektrische auto's ter wereld.
Check jouw laadpas
Niet alle passen hebben namelijk afspraken met alle providers van laadpalen in het buitenland en dan is het vaak handig om een of enkele andere laadpassen bij de hand te hebben. Vaak kun je ook via een QR code op de laadpaal online en met een credit card laden in het buitenland.
Kosten ten opzichte van Nederland
Hoewel je op sommige plekken gratis kunt laden, is het opladen van elektrische auto's bij de reguliere laadpalen iets duurder dan in Nederland. Het bedrag per kWh is gemiddeld zo'n €0,40. Als het gaat om het snelladen, is het tarief juist vaak wat lager.
Snelladen bij Fastned duurder
Dit komt volgens de aanbieder door de stijgende energieprijzen in Europa. Wilt u niks meer missen klik hier voor een voordelig Autovisie abonnement. Momenteel betaal je aan de laadpaal per kilowattuur 68 eurocent. Heb je een abonnement, dan betaal je 45 eurocent per kilowattuur.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Hybride wagens zijn momenteel goed voor 6,3% van het totale personenwagenpark en hebben de kaap van 350.000 ruimschoots overschreden: 375.107 hybride wagens tegenover slechts 258.916 in 2021 (+45%). Het aantal volledig elektrische personenwagens steeg met 75% (71.651) en het aantal wagens op gas met 11% (17.740).
Het opladen van een elektrische auto duurt gemiddeld 30 minuten tot… 21 uur. Dat enorme verschil zit 'm in de manier van opladen: via het stopcontact (langzaam), een laadpaal (gemiddeld) of een snellader (snel).